אתה חייב להקשיב לה!

דיני נדרים, המופיעים בפרשת השבוע, יכולים לתרום רבות לקשר הזוגי בין איש לאשתו. בואו ללמוד

הרב גלעד שטראוס הרב גלעד שטראוס 07/07/10 00:00 כה בתמוז התשע

אתה חייב להקשיב לה!

פרשת מטות פותחת בהלכות נדרים. עיקרה נדרים של נשים והדרך שהאב והבעל יכולים להפר אותם. קריאת הדברים עלולה ליצור תחושה לא נוחה: כאילו האישה צריכה פיקוח מיוחד מצד אביה או בעלה. אפשר שתתעורר גם שאלת חוסר הסימטריה: האב מפר נדרי בתו והבעל נדרי אישתו. מדוע לא תפר גם אישה נדרי בעלה ואמא נדרי בנה?

הרמז לפתרון נמצא בניסוח בו התורה בוחרת כדי לחתום פרשיה זו. הפסוק החותם מנוסח באפן המעורר תמיהה גדולה: "אלה החקים אשר צוה ה את משה בין איש לאשתו בין אב לבתו בנעריה בית אביה". אתה קורא ואומר לעצמך: העיקר חסר! כתוב "בין איש לאשתו בין אב לבתו". הכתוב מתעלם מעקר הפרשיה - לא נזכרים כאן לא נדר, לא שבועה ולא הפרה. חתימה מוזרה המתעלמת מהנושא העקרי אותו היא באה לסכם.

כמובן הטעות אינה בדברי הכתוב, אלא בתפיסה שלנו את הדברים. החתימה באה למקד אותנו בתכלית האמיתית של הפרשיה הזאת. התכלית היא לומר לגברים במשפחה: אתם חייבים להקשיב לשותפות שלכם במשפחה. הבעל יקשיב לאשתו - וכשיהיו לו בנות מתבגרות יקשיב היטב גם להן.

כדי להבין את הדברים על בוריים צריך להעמיק לרובד הפסיכולוגי. עלינו לשאול, מדוע אשה תבקש לנדור נדר של עינוי נפש? מדוע אישה תבקש למנוע מעצמה להתענג בדברים מותרים? מדוע אישה תחליט כי איננה שותה יין או לא אוכלת פירות? התשובה פשוטה, אישה זו נמצאת במצוקה כל שהיא, יש לה קושי רגשי. דברים מייסרים אותה והיא נדחקת להתמודד אתם על ידי נדר, על ידי עינוי עצמה.

קביעת התורה לפיה הפרת הנדר נעשית על ידי האב והבעל, מחייבת אותם להיות קשובים לבנות המשפחה. להיות ערים למצב הרגשי שלהן ולהתגייס לתמוך בהן בתקופת מצוקה. בפרשיה זו התורה מחנכת את האב או הבעל ואומרת לו - אתה צריך להיות רגיש לאישה שבביתך. שים לב, אם היא נודרת נדר התגייס מיד לתמוך בה. תברר, ברגישות ועדינות רבה, מדוע היא נודרת? מה קרה לה? מה מביא אותה לרגשות קיצוניים הדוחפים אותה לענות את נפשה? מתוך כך תקבל האישה חיזוק ממך, במקום להדחק אל הנדר היא תתקרב אליך ותקבל ממך עידוד וכוח להתגבר על מצוקתה.

איפה הסימטריה?

עדיין אפשר לשאול, מדוע הדברים אינם הדדיים? מדוע אישה לא תוכל להפר את נדרי בעלה? התשובה טמונה בשוני בין גברים לנשים, ובצורך שלהם לבטא רגשות. גברים הרבה יותר סגורים ברגשות שלהם. כאשר מציעים לאיש לשתף ברגשות שלו הוא רואה בכך חטטנות. גברים רבים כלל לא ישתפו אחרים ברגשות שלהם, הם חושבים (בטעות!) כי זו חולשה. אפילו אם אדם יחליט לשתף ברגשותיו הוא יהיה בררן מאוד ויבחר מישהו מאוד מסוים לשתף אותו (אפשר שיהיה זה הרב שאליו יבוא בסופו של דבר, כדי להתיר את הנדר שנדר במצוקתו).

בורא עולם מכיר את השוני בין גברים ונשים, לכן קבע בתורתו דרכים שונות כלפי הגברים וכלפי הנשים. התורה קובעת כי הבעל והאב יפרו את נדרי הנשים, בכדי ליצור אצל הגברים מודעות לצרכים הרגשיים של הנשים (ההפוכים מצרכי הגברים). התורה מכוונת את הגבר להיות קשוב לאישה. היא מעוניינת שבעלה או אביה יהיו שותפים לעולם הפנימי שלה. כאשר הם מקשיבים לה, הם מסייעים לה להתמודד ולהתגבר.

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן