מלחמת מגן וחץ
מלחמת מגן וחץ

הפעם אין חפים מפשע

תושבי עזה בחרו בחמאס. האוכלוסייה שותפה לעליית שלטונו והיא אחראית על התוצאות

חדשות כיפה הרב מאיר נהוראי 27/10/23 09:39 יב בחשון התשפד

הפעם אין חפים מפשע
מחבלי חמאס, צילום: פלאש 90. עבד רחים חטיב

בפרשתנו מתוארת מלחמת העולם הראשונה בתולדות קיומו של העולם. במלחמה זו היו מעורבים מלכים גדולים וממלכות אדירות. התורה מתארת את המלחמה לפרטיה השונים. ישנה חשיפה נרחבת אודות העמים ומקומם. קשה להניח שמגמת התורה רק לתעד סיפור היסטורי. נדמה, שתפקידו של התיאור הנרחב אודות הממלכות והמלכים הוא כדי ללמוד ממעשהו הנועז של אברהם לשחרר את לוט. אברהם רודף אחר החוטפים, מתמודד עם ממלכות חזקות ואינו נרתע מאותן מעצמות שחטפו את בן אחיו. אברהם חש חובה מוסרית עמוקה כלפי בן משפחתו ובכך אנו לומדים עד כמה גדולה מצות פדיון שבויים. וכדבריו של הרמב"ם: 'פדיון שבויים קודם לפרנסת עניים ולכסותן, *ואין לך מצוה גדולה כפדיון שבויים* '(רמב"ם מתנות עניים ח,י). אולם יש להתמקד בתגובתו של אברהם לאחר המלחמה, וכך נאמר: "אַחַר הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה הָיָה דְבַר ה' אֶל אַבְרָם בַּמַּחֲזֶה לֵאמֹר *אַל תִּירָא אַבְרָם* אָנֹכִי מָגֵן לָךְ שְׂכָרְךָ הַרְבֵּה מְאֹד'.

לאחר המלחמה נתקף אברהם בחרדה. ממה פחד אברהם? נאמר במדרש (בראשית רבא מד):

"ר' לוי אמר לפי שהיה אבינו אברהם מתפחד ואומר תאמר אותן אוכלסין שהרגתי שהיה בהם צדיק אחד וירא שמים אחד, משל לאחד שהי' עובר לפני פרדסו של מלך ראה חבילה של קוצים וירד ונטלה והציץ המלך וראה אותו התחיל מטמן מפניו א"ל מפני מה אתה מטמן? כמה פועלים הייתי צריך שיקושו אותה? עכשיו שקששת אותה בא וטול שכר. כך אמר הקדוש ברוך הוא לאברהם: אותן אוכלסין שהרגת קוצים כסוחים היו".

אברהם יצא למלחמה באופן מידי כדי לשחרר את לוט. כאשר הוא לחם הוא לא היה מוטרד, היה ברור לו שהוא חייב להרוג על מנת להגן על חייו. רק לאחר סיום המלחמה הוא מוטרד שמא הרג חף מפשע. וכך עונה לו הקב"ה: "אותן אוכלוסין שהרגת קוצים כסוחים היו". לא הרגת חפים מפשע. ייסורי המצפון של אברהם כנים הם ונוכחותם מעניקה לאברהם את זכות הטענה כלפי הקב"ה בבואו להשמיד את סדום באומרו: 'חָלִלָה לְּךָ מֵעֲשֹׂת כַּדָּבָר הַזֶּה לְהָמִית *צַדִּיק עִם רָשָׁע* ...". בעת הלחימה אברהם לא חשש , שכן זה היה עלול לשתק את לחימתו באכזרים שחטפו נשים וילדים. שלב ההרהורים הוא בעת החזרה לשגרה לאחר תום המלחמה. לא ניתן לדלג על שלב חשבון הנפש, אולם יש לבצעו בעיתוי נכון.

תושבי עזה בחרו בחמאס. האוכלוסייה שותפה לעליית שלטונו והיא אחראית על התוצאות. החמאס טבח בנו וככל הידוע אפילו אותם עזתים שבאו לעבוד בארץ עזרו לו במתן מודיעין על היישובים בארץ. אין כמעט בעזה חפים מפשע - כל מי שיפריע לחיילי צה"ל במשימתו כולל נשים וילדים שאולצו להישאר דמם בראשם. אברהם נלחם כנגד ארבעת המלכים ללא היסוס, כך גם חיילינו ייצאו לתוך עזה להשמיד את תשתית החמאס ללא מורא וללא היסוס וכל מי שיהיה בדרכם – דמו בראשו.