פרשת לך לך - חיבור בין הראש לידיים

כשאתם אומרים "ידו בכל" אתם מתכוונים למשהו טוב או רע? מחשבות על פרשת השבוע

הרב הלל מרצבך הרב הלל מרצבך 25/10/20 15:51 ז בחשון התשפא

פרשת לך לך -  חיבור בין הראש לידיים
ידים, צילום: pexels (Juan Pablo Serrano Arenas)

אברהם אבינו מצפה שנים רבות לבן, וכשסוף סוף מתבשר על לידת ישמעאל, התורה מספרת מי זה הבן שייוולד (בראשית טז, יב): "וְהוּא יִהְיֶה פֶּרֶא אָדָם יָדוֹ בַכֹּל וְיַד כֹּל בּוֹ וְעַל פְּנֵי כָל אֶחָיו יִשְׁכֹּן".

הביטוי "פרא אדם" מוכר לנו כביטוי גנאי לאדם שלא מתנהג בדרך ראויה.

אך לגבי הביטוי "ידו בכל" הפרשנים נתנו מספר הסברים למשמעותו. נביא ארבעה הסברים מתוך דברי רבותינו, וננסה להציע כיוון נוסף:

  • רש"י פירש על המילים: "ידו בכל"- "לסטים". שיהיה גנב, שלוקח מאנשים דברים.
  • האבן עזרא פירש את המילים: "ידו בכל" - "שינצח מתחלה כל הגויים". שיהיה לוחם.
  • החזקוני פירש:  "ידו בכל - בכל מיני סחורה". שיהיה סוחר.
  • בעל הפנים יפות פירש: "שהיתה ארצו ארוכה מאוד ומסבב לכמה ארצות... ולשון ידו הוא גבול ומקומו". בעל שטחי נדל"ן רבים.

חשבתי לנסות להציע לענ"ד הסבר נוסף. היום, כשרוצים לשבח מישהו ולומר עליו שהוא מצליח לפעול בתחומים רבים, אומרים עליו "ידו בכל". אם ננסה להחיל ביטוי זה על ישמעאל שהיה מוכשר בכל התחומים, נמצאנו משבחים אותו. וייתכן שאכן יש בכך דברי שבח על ישמעאל.

אך, אולי ניתן לומר, שלפעמים אדם שיש לו הרבה כישרונות הוא סובל מכך שהוא לא מצליח לבחור במה הוא צריך להשקיע את כוחותיו. לפעמים הוא נשאר אדם קטן, משום שבכל תחום הוא בסדר, אך לא מוצא את ייעודו בעולם.

אמרו חז"ל: "תפסת מרובה - לא תפסת". אולי יש בכך גם קללה, שישמעאל לא יצליח להיות ממוקד בדבר אחד גדול ויציב. ידו בכל דבר – אך לא בשום דבר בשלמות.

הרב קוק מבאר עד כמה חשוב שכל מעשה שאנו עושים בחיינו ייעשה מתוך מיקוד, וכך המעשה הופך להיות הרבה יותר משמעותי (מוסר אביך פרק ב פסקה ב):

"בכל דרכיך דעהו... כי כיוון שהוא עוסק בעבודה זו הקב"ה כביכול שורה מצדו בזו העבודה דווקא, ובה ימצאנה ולא במשהו אחר... ולא ירדוף אז אחר דבר אחר, כי כל העולם כולו מתקפל לפניו אז דוקא בפרט זה".

אולי ניתן לחדד את הרעיון, התורה רצתה ללמדנו מהמילים "ידו בכל" שהחיסרון של ישמעאל היה שהיד שלו הייתה בכל מיני תחומים, אך ראשו לא היה שם.

הוא עסק בתחומים רבים, אך באף תחום לא היה ממש מונח. רק הידיים שלו היו באותו תחום, אך ראשו וליבו היו נמצאים באותה העת במקומות שונים. היה אצלו נתק בין עולם המעשה לעולם המחשבה והרגש.

חיבור בין היד וגם הלב והראש זהו דבר קריטי בחיים. ובא לידי ביטוי באופנים שונים:

  • כוונה בתפילה אחד מהקשיים של הדור שלנו.
  • תאונות דרכים – נובעות מחוסר ריכוז.
  • פלאפונים – מנתקים אותנו ממה שאנחנו רוצים לעשות.

אם נדע להיות ממוקדים במעשנו, נוכל להגיע למקומות גבוהים.

ר' נחמן אמר: "אתה נמצא במקום בו נמצאות מחשבותיך, וודא שמחשבותיך נמצאות במקום שבו אתה רוצה להיות".

שנזכה