וחייתה נפשי

אני מתבוננת בתמונה בה אתה עומד יחידי. לא עומד. הולך. בדיוק כאשר דובר אליך. אלא שאז משהו משתנה.

חדשות כיפה רחלי אביישר לבל 29/10/09 00:00 יא בחשון התשע

וחייתה נפשי

לך לך. מארצך וממולדתך. מולדת - משפחה. אני הופכת והופכת בציווי ומוצאת אותו פשוט. לך לבד. לך יחידי. לך ותעשה משהו חדש. משהו שעוד לא היה.


אני מתבוננת בתמונה בה אתה עומד יחידי. לא עומד. הולך. בדיוק כאשר דובר אליך. אלא שאז משהו משתנה. מקצה התמונה מציץ ראש צעיר. לוט-בן אחיך הנה הוא הולך איתך. ואתה? אתה משנה פתאום את כל התמונה. אתה כבר לא הולך לבד. אתה לוקח אישה ובן אח ורכוש ונפש. והתמונה הריקה מתמלאת פתאום באדם ובהמה רבה.


ובדיוק לפי הסדר הזה מגיעים הניסיונות.


אישה. אתה יורד למצרים. והיא - היא שאולי בכלל לא הייתה אמורה ללכת איתך. היא שהייתה עקרה ואולי בכלל כשאמרו לך ללכת ממולדתך התכוונו בין היתר שתעזוב אותה. כי ממנה כבר אין תקווה לזרע - היא מופרדת ממך. אולי אפילו ביזמתך. זה לא אתה שאמרת "אמרי נא אחותי את למען ייטב לי בעבורך"?

אבל מאחורי הסיפור הזה יש מישהו שיודע בדיוק למה התכוונת שכשאמרת "וחיתה נפשי בגללך". וגם אם נראה ש"להיטיב בעבורה" זה צאן ובקר וגמלים אני מחכה עדיין ל"חיתה נפשי".

והיא מוחזרת אליך. כי משהו עומד להשתנות. אולי לא עכשיו. אולי יעברו שנים רבות אבל משהו השתנה לחלוטין בשל בחירה אחת שלך.


לך לבד. לך יחידי. (צילום: dev null-cc-by-sa )


אחר כך לוט. "ניפּרד." אתה אומר לו. אתה מציע לו לבחור לו מקום. וא-הים? נדמה שהוא מסכים עם ההחלטה הזו. אחרת למה הוא מתגלה אליך בדיוק, אבל בדיוק אחרי שהשארת את לוט בסדום?

אלא שגם שם אתה בוחר לשנות את מה שהוחלט מלמעלה. וכשלוט בן אחיך נשבה, אתה רץ אליו עם החיילים שלך ונכנס למלחמה חסרת סיכויים נגד אימפריות - ומנצח. כי משפחה לא עוזבים בשטח. וא-הים מחייך אליך ושולח לך את מלכיצדק הכהן שלו להודיע לך שאתה ברוך לאל עליון.

ואז הרכוש. "בלעדי!" אתה מסרב להצעתו המפתה של מלך סדום. אתה מתנער מהרכוש המוצע לך. הרכוש המגיע לך. אשר שללת לך בקרב.

ושוב, כמו בכל ניסיון, גם הפעם מופיע האל ומציע לך את אשר איבדת - שכרך הרבה מאוד.

אלא שהפעם משהו שונה. "רכוש?" אתה שואל "מה יעזור לי רכוש? הן לי לא נתת זרע".

"הנפש אשר עשו".... זרע.


אני קוראת שוב את המילים ומתקשה להאמין. אישה, לוט, רכוש ונפש אשר עשו. ואברהם אחד ששינה את גורלו בבחירות שלו. וכל בחירה מפרידה אותו וכל ניסיון מחזיר לו את שאיבד.


והנפש אשר עשו? ופתאום אני מבינה את מה שיבוא בעוד שנים רבות. אב אחד מוליך את בנו אשר אהב - הנפש אשר עשו - אל ראש הר גבוה להעלות אותו לעולה.

לפעמים ניסיון משמעו לדעת לוותר על משהו כדי להיות ראוי לזכות בו שוב. ולפעמים בחירות של אדם אחד משנות היסטוריה של עם שלם.



בשיירה של אברהם אבינן

מזמן אבדתי עקבות אחיי

כל הגמלים את ראשיהם הרכינו

אבל אני עודני חי.

(בשיירה של אברהם אבינו / יורם טהרלב)