הפרשה בקולנוע: מגן אברהם

כשחושבים על אברהם אבינו, מקובל לדמיין דמות מאוד אבהית ועדינה, אך בפרשתנו מגלים פן נוסף ואחר לגמרי לדמותו של ראשון האבות. מה הקשר בין אברהם לקפטן אמריקה?

חדשות כיפה דורון צ׳יטיז, המכללה האקדמית הרצוג 30/10/14 19:11 ו בחשון התשעה

הפרשה בקולנוע: מגן אברהם
מתוך הסרט המגן, צילום: מתוך הסרט המגן

כשחושבים על אברהם אבינו, מקובל לדמיין דמות מאוד אבהית, עדינה, המשרה רוגע ושלווה. תמיד שמעתי מורות וגננות המתארות את דמותו של אברהם כמין סבא אוהב, מה שיוצר אצל התלמידים תחושת קרבה ורצון להיכרות עמוקה יותר עם דמותו המיוחדת. זאת במיוחד לאור העובדה שאברהם נהיה אבא לראשונה בגיל 86, יחד עם תיאור מעשיי החסד שהתורה מספרת עליהם ושהמדרשים משלימים בציוריות.

אך בפרשתינו מגלים פן נוסף ואחר לגמרי לדמותו של ראשון האבות. אחרי שלוט ואברהם נפרדים והולכים איש למקומו (אברם לארץ כנען ולוט לסדום) ה' מבטיח לאברהם "כי את כל הארץ אשר אתה רואה לך אתננה ולזרעך עד עולם" ומוסיף את הבטחת הזרע והארץ. מיד לאחר מכן מתארת התורה את מלחמת ארבעת המלכים נגד החמישה. ארבעת המלכים מנצחים במערכה הראשונה ואף לוקחים בשבי את כל רכוש סדום. יחד עם רכוש סדום נלקח גם לוט ורכושו. אברהם שומע את הבשורה המרה, ולא מהסס לרגע. הוא מגייס 318 חניכים (ילידי ביתו) ומתחיל במשימת הצלה שלא היתה מביישת את סיירת מטכ"ל. לא רק שאברהם וצבאו מגרשים את ארבעת המלכים, אלא שהם מגיעים עד דן, צפונה לדמשק (יש הרואים כאן כיבוש ראשוני של הארץ ע"י אברהם, וקיום הפסוק "קום התהלך בארץ לארכה ולרחבה כי לך אתננה"). הם מצליחים להשיב את כל הרכוש וכן את לוט, הנשים והעם.

אברהם מצטייר מכאן כדמות של לוחם, איש מלחמה היודע מתי וכיצד להכות באויב. ברור מכאן מדוע אף אחד לא העז להתעסק יותר עם אברהם והוא רכש מקום של כבוד בארץ המובטחת. אברהם כאיש החסד האולטימטיבי ("תתן אמת ליעקב חסד לאברהם") אשר יודע לא רק לפתוח את ביתו לרווחה (ספויילר לקראת שבוע הבא) אלא אף לסכן את עצמו תוך מסירות נפש כדי להציל את לוט ואת השבויים שעמו.

כמובן שהצלת לוט מעלה שאלה גדולה יותר של סיכון עצמי בשביל להציל את האחר. יש אנשים שזוהי משימת חייהם והמקצוע שהם בחרו בו. לא חסרים סרטים בהם רואים את הגיבור הראשי יוצא למשימת הצלה מטורפת וחוזר כמנצח. בחרתי בשני סרטים להמחשת הפסוקים בפרשתנו.

הסרט הראשון הוא 'המגן' (The Guardian) משנת 2006. הסרט עוסק במשמר החופים האמריקאי, בו עוסקים על בסיס יומי בהצלת נפשות. הסרט מתמקד בבן רנדל, המאבד את צוותו במשימת הצלה טרגית. לאחר האסון הוא נשלח ללמד באקדמיה למצילי עילית של משמר החופים. הוא לוקח תחת חסותו אלוף שחייה צעיר וגאוותן, ג'ייק פישר, המחפש כיוון בחיים. אחרי סיום הלימודים, השניים חוברים יחדיו למשימת הצלה מסובכת ושם לומד פישר מהי מסירות נפש אמיתית.

[embed]

]

הסרט ממחיש בצורה מאוד גרפית את מה שעוברים אנשי משמר החופים, ואת הכח האימתני של איתני הטבע. מדהים לראות שלמרות הסכנות הגדולות אשר מרחפות תמידית מעל אנשי משמר החופים, הם נזעקים ללא חת למשימותיהם. אשר על כן, הסרט מעורר אצלנו הערכה עצומה כלפי כל מי שבחר כדרך חיים לעסוק בהצלה.

בסרט השני יש סצנה אחת שזכורה עליי במיוחד וששלחה אותי ישירות לסיפור הצלת לוט בפרשתנו. הסצנה הדרמטית שייכת לסרט רב האפקטים 'קפטן אמריקה'.

'קפטן אמריקה: הנוקם הראשון' (Captain America: The First Avenger) משנת 2011 הוא סרט המבוסס על דמות הקומיקס של חברת מארוול. עלילת הסרט מתארת מציאות אלטרנטיבית המתרחשת בשנות ה-40 של המאה ה-20 ומתמקדת בעלילותיו של סטיב רוג'רס, סטודנט אמריקני שברירי וחלש, אשר מתנדב לפרויקט צבאי סודי בשם "מבצע: לידה מחדש" ששואף לפתח את האמצעים ליצירתם של חיילים נעלים מבחינה פיזית במטרה לעזור במאמץ המלחמתי, לאחר שנמצא לא כשיר להתגייס לצבא האמריקני כדי להלחם במלחמת העולם השנייה. רוג'רס מקבל נסיוב מיוחד אשר הופך אותו לחייל על בעל יכולות על-אנושיות אשר מכונה בשם "קפטן אמריקה". הוא הפך לחייל העל היחיד של ארה"ב, למרות שתוכנן צבא שלם של חיילי על, ולכן השתמשו בו כדי להופיע בפני ילדים וחיילים כדי להעלות את מצב רוחם.

(צילום: יחצ)

כאשר מגלה סטיב (קפטן אמריקה) שחברו וחיילים נוספים נחטפו, הוא בוחר לעשות מעשה ויוצא למקום החטיפה ומבצע בהצלחה משימת חילוץ מרשימה. כשהוא מצליח לחזור (ספוילר) בשלום עם החיילים החטופים, כולם צועדים יחד לתוך הבסיס בדרמטיות גדולה (יש לציין שהקפטן משתמש במגן מיוחד העמיד בפני כל במלחמותיו). סצנה מרשימה זו מחייה את המתואר בפרשתנו ועוזרת לנו להבין ולדמיין את משימת מסירות הנפש של אברהם אבינו במלחמת המלכים (שהיא בעצם מלחמת העולם הראשונה).

בשני הסרטים אנו לומדים על חסד מוחלט למען האחר. ב'קפטן אמריקה' אנו רואים יציאה למבצע חילוץ נועז. הסרט 'המגן' מלמד אותנו מהי הקרבה אמיתית, מסירות נפש והצלת נפשות. בפרשתנו ה' אומר לאברהם "אל תירא אברם, אנכי מגן לך". מכאן המקור לברכה הראשונה בתפילת העמידה 'מגן אברהם'. בפרשת וירא הקב"ה מציל את לוט מתוך סדום העומדת להיהפך, ממש כמו שאברהם יוצא להצלת לוט בפרשתנו. אברהם, שייסד כל כך הרבה מדרכנו (עלייה לארץ, תפילת שחרית לפי חז"ל, מוכנות להקרבת בנו, הכנסת אורחים) אף מנחה לנו את הדרך כיצד לדאוג לאחינו הנתונים בצרה, עד להקרבה עצמית כדי להצילם.

שבת שלום!

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן