פרשת לך-לך: שא נא עיניך וראה 

לעתים יש צורך לשאת עיניים כדי לראות. בין ראייה גשמית של המציאות הנראית לעין לבין ראייה רוחנית של מציאות נסתרת. מפניני "משך חכמה"

הרב כרמיאל כהן
ט בחשון התשעט
,
18 באוקטובר, 2018 10:50
אמונה

אמונהצילום: shutterstock

(יד) וַה' אָמַר אֶל אַבְרָם אַחֲרֵי הִפָּרֶד לוֹט מֵעִמּוֹ שָׂא נָא עֵינֶיךָ וּרְאֵה מִן הַמָּקוֹם אֲשֶׁר אַתָּה שָׁם צָפֹנָה וָנֶגְבָּה וָקֵדְמָה וָיָמָּה: (טו) כִּי אֶת כָּל הָאָרֶץ אֲשֶׁר אַתָּה רֹאֶה לְךָ אֶתְּנֶנָּה וּלְזַרְעֲךָ עַד עוֹלָם:
(פרק יג)

מה פירוש "שָׂא נָא עֵינֶיךָ וּרְאֵה"? מדוע יש צורך לשאת את העינים כדי לראות? המשך חכמה מבין שאכן אין מדובר כאן על ראייה גשמית, שבאמת אינה מצריכה נשיאת עינים – אלא מדובר כאן על ראייה רוחנית; כך הוא כותב:
"שא נא עיניך וראה כו' לך אתננה ולזרעך - הענין שארץ ישראל מקודשת מכל הארצות (כלים א, ו) והיא תחת השגחת השי"ת, ואף בשעה שהיא תחת ידי זרים בכל זה לא בטלה קדושתה. וכן היה בימי אברהם, שד' נתן לו את הארץ, אף שכנעני היה אז בארץ ועבור כברת ארץ נתן ד' מאות שקל, בכל זאת היה הארץ נתונה אליו, היינו שהיה קדושת השם שורה על הארץ ולא היתה עומדת תחת המזל ושרי מעלה... לכן אמר אעפ"י שלמטה בארץ אינך רואה מאומה במה נתונה לך כי הכנעני עדיין קשור בה ככלב ויונק שדיה, בכל זאת שא עיניך למעלה להתבונן על רוחניות ההשגחה וההנהגה וראה כי כל הארץ לך אתננה שגם לך היא נתונה והיא נתקדשה בקדושה שראויה לך ולבניך". 

המציאות אינה רק זו הנראית לעין, יש מציאות נסתרת, ואף שנסתרת היא בכל זאת מציאות היא. המציאות הנראית לעין בימי אברהם היא "וְהַכְּנַעֲנִי וְהַפְּרִזִּי אָז יֹשֵׁב בָּאָרֶץ" (יג, ז), והמציאות של "כִּי אֶת כָּל הָאָרֶץ אֲשֶׁר אַתָּה רֹאֶה לְךָ אֶתְּנֶנָּה וּלְזַרְעֲךָ עַד עוֹלָם" איננה נראית לעינים. אבל האמת היא שמציאותם הגלויה של הכנעני והפרזי בארץ ישראל אינה משנה דבר – "ואף בשעה שהיא תחת ידי זרים בכל זה לא בטלה קדושתה". במציאות הנראית אברהם צריך לקנות חלקת שדה לקבורת שרה, ובמציאות הנסתרת – "היה הארץ נתונה אליו".   
זהו פשרו של הציווי "שָׂא נָא עֵינֶיךָ וּרְאֵה" – אל תתן למציאות הנראית לבלבל אותך, "שא עיניך למעלה להתבונן על רוחניות ההשגחה וההנהגה"; אל תתרשם מכך שהכנעני "קשור בה ככלב ויונק שדיה", "ראה כי כל הארץ לך אתננה שגם לך היא נתונה והיא נתקדשה בקדושה שראויה לך ולבניך".
 

19.10.2018

1. "מן המקום אשר אתה שם" (משה אהרון עו"ד)

בס"ד.
אחרי כל פרידה מאדם מצווה האדם להתנער
לשאת עינין רחוק ןלמירחוק.
ודווקא "מן המקום אשר אתה שם"
לשאית עיניו אנכית ואופקית לכל כיווני הרוח
כי יש עדיין את אתה.
ואתה ארץ ועולם
ויש לך את בורא
העולם

דווח על תגובה לא ראויה
כתבו תגובה

המשך באמצעות

שכחתי סיסמה
אין לך שם משתמש באתר? צור חשבון

יצירת חשבון חדש

אני מאשר את תנאי השימוש באתר

השר סמוטריץ' צילום: פלאש 90

סמוטריץ' עונה ללפיד: מעדיף ממשלה עם תומכי טרור על פני ממשלה עם האחים שלו

קרא עוד