שאלות-
- מדוע ד' אסר על משה לספור את עם ישראל? וכיצד מותר לספור את עם ישראל?
- "מַחֲצִית הַשֶּׁקֶּׁל בְּשֶּׁקֶּׁל הַקֹדֶּׁש"- מדוע כל אחד נותן מחצית השקל ולא שקל שלם?
- "וְּעָשִיתָ כִיּוֹר נְּחֹשֶּׁת" - לשם מה צריך כיור במקדש? האם גם בבית הכנסת יש כיור?
- ד' בוחר בבצלאל ואהליאב לבנות את כלי המשכן. מדוע לדעתכם ד' לא מינה את משה לכך?
- "וּשְּמַרְּתֶּׁם אֶּׁת הַשַבָת כִי קֹדֶּׁש היא לָכֶּׁם" - תארו מנהג אחד והלכה אחת, הנותנים אוירה של קדושה לשבת.
- ד' רוצה להשמיד את עם ישראל ולבחור רק במשה. כיצד משה מגיב?
- מה עושה משה כשהוא רואה את עגל הזהב? מדוע?
- "וַיֹאמַר הַרְאֵנִי נָא אֶת כְבֹדֶךָ" - משה מבקש לראות את כבוד ד'. הרי לד' אין גוף, אם כך למה התכוון משה?
- "כִי אֶת מִזְבְחֹתָם תִתֹצוּן וְאֶת מַףֵבֹתָם תְשַבֵרוּן וְאֶת אֲשֵרָיו תִכְרֹתוּן" - מהי המצווה בפסוק?
- "וַיַרְא אַהֲרֹן וְכָל בְנֵי יִשְרָאֵל אֶת מֹשֶה וְהִנֵה קָרַן עוֹר עָנָיו וַיִירְאוּ מִגֶשֶת אֵלָיו" - ממה פחדו אהרון ועם ישראל?
- פינת ההלכה- "וּבַיּוֹם הַשְּבִיעִי תִשְּבֹת" - האם מותר להתעמל בשבת?
תשובות-
- רש"י- "שהמניין שולט בו עין הרע" . עם ישראל הוא אחד, וכשסופרים אותו זה נראה כאילו אנחנו לא עם אחד אלא הרבה אנשים. מותר לספור חפצים, כגון שקלים, כיפות, כובעים.
- להראות שאנחנו תלויים אחד בשני. כל אחד הוא חצי, ויחד אנחנו שלם. יש לכם רעיון נוסף?
- הכיור שימש לרחיצת הידיים והרגלים לפני העבודה במקדש, לשם קדושה וכבוד לד'. גם בבית הכנסת יש כיור, שבו רוחצים ידיים לפני תפילה, והלווים נוטלים ידי הכוהנים לפני ברכת כוהנים.
- על מנת לתת גם לאחרים להשתתף (נציג שבט יהודה הגדול, ושבט דן הקטן). וגם היה להם כשרון אומנות מיוחד.
- מנהג- 'שלום עליכם', ברכת הבנים, ברכת 'שבת שלום'. הלכה- אסור לשחק במחשב, תפילה מיוחדת, הדלקת נרות.
- הוא מסרב - "וְעַתָה אִם תִשָא חַטָאתָם וְאִם אַיִן מְחֵנִי נָא מִסִפְרְךָ אֲשֶר כָתָבְ ת". העיקר הוא עם ישראל ולא משה רבנו. משה היה עניו מכל האדם, ואוהב ישראל.
- הוא שובר את לוחות הברית כדי לזעזע את העם, והורג את החוטאים כדי לכפר על עם ישראל.
- הרמב"ם כתב שמשה רצה להבין את מעשי ד' בעולם. זה נקרא 'כבוד ד''. בודאי לא לראות את ד'.
- להכרית עבודה זרה מארץ ישראל. גם בימינו אנחנו לא נכנסים לכנסיות.
- רש"י- "משעשו את העגל, מקרני הודו של משה היו מרתיעים ומזדעזעים". לאחר שחטאו בעגל, לא הייתה להם יכולת להביט בפנים צדיקות כל כך שיש בהם אור תורה.
- אסור להתעמל לשם פיתוח שרירים, אך מותר לרוץ לשם הנאה.