השאלות הפתוחות

לכל שאלה תשובה? לא בטוח. יוני לביא עם כמה שאלות פתוחות בעקבות פרשת השבוע

חדשות כיפה יוני לביא 03/03/10 00:00 יז באדר התשע

השאלות הפתוחות

שבת - "אַךְ אֶת שַׁבְּתֹתַי תִּשְׁמֹרוּ כִּי אוֹת הִוא בֵּינִי וּבֵינֵיכֶם לְדֹרֹתֵיכֶם" (לא,יג) - עִצְמוּ לרגע את העיניים וְחִשְבוּ אילו אסוציאציות מעלה לכם המילה - שבת... שתפו זה את זה בְּמַה שעלה. האם הופתעתם?

מהי שבת בשבילכם - יום חופש מבית ספר או מעבודה? זמן לבילוי ושיחה עם המשפחה? יום ללימוד תורה והתמלאות רוחנית? האם אתם מרוצים מאיך שנראית השבת שלכם?

האם לדעתכם צריך לקבוע חוקים שיעגנו את שמירת השבת בחיי המדינה או שעדיף להשאיר את הדבר לבחירה החופשית של כל אזרח?


חו"ל - "אֶל אֶרֶץ זָבַת חָלָב וּדְבָש" (לג,ג) - לאחרונה הועלתה הצעת חוק שמעניקה זכות הצבעה לכנסת ליורדים ישראלים בחו"ל. האם אתם תומכים בעניין?


ישראלים - "וְנִפְלִינוּ אֲנִי וְעַמְּךָ מִכָּל הָעָם אֲשֶׁר עַל פְּנֵי הָאֲדָמָה" (לג,טז) - יש בתי מלון בעולם שמעקמים את האף למראה תיירים ישראלים וטוענים שהם גסי רוח וגנבים. האם זו סתם אנטישמיות או תיאור מציאות? מה לדעתך מאפיין את האופי הישראלי, לטוב ולרע שבו?


פסח בפתח - "אֶת חַג הַמַּצּוֹת תִּשְׁמֹר" (לד,יח) - האם אצלכם בבית כבר התחילו להתכונן לפסח? לדבר על זה? האם אתם מאלה שאוהבים לנקות או שרק מתים לרגע שהחג הזה כבר יעבור? האם אפשר להפוך את ההכנות לפסח למשהו חוויתי ומהנה?


חטא העגל - איך אפשר להבין את העובדה שזמן כה קצר אחרי המעמד הנשגב של מתן תורה עם ישראל נופל בחטא כה חמור של עשיית עגל זהב? למה הסכים אהרון לשתף פעולה עִם עַם ישראל בעשיית העגל ולא מסר את נפשו על קידוש ה? מה פשר הכרזתו בסיום הבנייה "חג לה מחר"?

מה ההיגיון העומד מאחורי התביעה של משה לה שלא יְכַלֶה את העם ויסלח לעוונם - "וְעַתָּה אִם תִּשָּׂא חַטָּאתָם וְאִם אַיִן מְחֵנִי נָא מִסִּפְרְךָ אֲשֶׁר כָּתָבְתָּ"?! איך משה העז לשבור את הלוחות ומה ניסה להשיג בזה?

המדור באדיבות "עולם קטן"