פרשת כי תצא | על חתירה למגע והשבת אבידה

כמה פעמים ראינו חוסר צדק ועמדנו בצד מבלי לזוז? כמה פעמים חיכינו שאחרים יקומו ויעשו כי העדפנו "ראש שקט"? |הרב אסף הר-נוי עם דבר תורה חדש על פרשת כי תצא

חדשות כיפה הרב אסף הר-נוי 24/08/23 13:58 ז באלול התשפג

פרשת כי תצא | על חתירה למגע והשבת אבידה
הרב אסף הר נוי , צילום: ללא

במצבים רבים בחיים, הבחירה הקלה והנוחה ביותר, היא פשוט להסתובב לאחור, לא לראות ולא לשים לב, ובמילה אחת- להתעלם. ההתעלמות הזו מגיעה לא פעם מכוחו של קול פנימי שמדבר ואומר לנו- שלא כדאי להיכנס ל"בלאגן", למה "להסתבך", שב בשקט ותן לאחרים לעשות את ה"עבודה השחורה".

פרשת השבוע פרשת כי תצא: חתירה למגע והשבת אבידה

אל מול גישה זו מגיעה מצווה יקרה בפרשתינו, מצוות "השבת אבידה", שעל ידה מציבה בפנינו התורה אחריות מוסרית יוצאת דופן, המחייבת את כולנו לקום ולעשות, גם כשזה דורש מאמץ ואפילו כאב ראש.

למצוא אבידה ולטפל בה זה לא תמיד קל. לעיתים זה דורש התעסקות רבה, וגורם לאיבוד זמן וממון. אבידה זה לא רק כדור שמצאת ברחוב או סוודר שנשכח באוטובוס. אבידה יכולה להיות גם שור, שה או חמור, כפי שמופיע בכתובים, ולגדל חמור בבית זה כבר סיפור אחר לגמרי מתליית מודעה על סוודר שיוחזר על פי סימנים.

פרשת השבוע פרשת כי תצא: "לא תוכל להתעלם"

אך התורה לא מסתפקת ועוצרת במצוות העשה של חובת ההשבה. היא מכירה ויורדת לנבכי נפשו של האדם ויודעת שלעיתים הוא פשוט יעדיף להסיט את המבט ולהסתובב לאחור, מאשר להתחיל לגדל תרנגול שהוא מצא ברחוב, ויעיר אותו כל בוקר. לכן היא באה ומרחיבה את המצווה באומרה- "לא תוכל להתעלם", ובכך היא מונעת ואוסרת על האדם להקשיב לקול פנימי כזה המבקש ממנו להתעלם בכדי "לחסוך" כאבי ראש.

ומכאן, לאמירה כללית ורחבה הרבה יותר שעולה ממצוות השבת אבידה. התורה קוראת לכולנו לפתוח את העיניים ולקום ולעשות בכל תחומי החיים, גם "כשאנחנו לא בסיפור" או כשמישהו אחר יוכל לעשות זאת במקומנו. אל תברח, אל תטמון ראשך בחול, ובלשון הפסוק- "לא תוכל להתעלם", אלא כל תועלת שבידך לעשות ולתקן דבר בעולם- קום ועשה!

הרב אסף הר-נוי הוא רב קהילת אדרת אליהו וראש בימ"ד מבקשי פניך, גילה ירושלים