פרשת כי תצא | לא משנה כמה כסף יש לך - מה שחשוב זו מגמת הלמידה

לא תמיד המצב בחשבון החברה מזהיר, אבל מה שחשוב להסתכל זה על הגרף: האם אני טוב יותר היום מהמקום בו הייתי אתמול | זיו אלול עם דבר תורה חדש על פרשת כי תצא

חדשות כיפה זיו אלול 24/08/23 13:46 ז באלול התשפג

פרשת כי תצא | לא משנה כמה כסף יש לך - מה שחשוב זו מגמת הלמידה
זיו אלול, צילום: טל שחר

מנכ"לים, כחלק מתפקידם, צריכים גם להיות עם הבנה של כספים ומספרים. הם צריכים לדאוג לגיוס הכסף, לתזרים מזומנים חיובי, לוודא שיש כסף למשכורות ופיצויים, אשראי בנקאי, תשלומים לספקים ורכש ועוד. לפעמים מנכ"ל יכול להציץ בחשבון ולהגיד לעצמו: "אוקיי, אני מסיים את הרבעון ביתרה, המצב סבבה" או לחלופין להחוויר כשהוא מגלה גירעון ענק או שהכסף בקרוב עומד להסתיים.

זה לא נכון וגם זה לא נכון. מה שחשוב זה להביט כל הזמן מה הטרנד ומה המגמה ובאיזה תקופה זה קורה, במילים אחרות, האם החברה בגרף של צמיחה או גרף של התכווצות שדורש התאמה של המציאות מחדש.

על בעלי תשובה

חכמי ישראל מגלים לנו כי "במקום שבעלי תשובה עומדים - אין צדיקים גמורים יכולים לעמוד". מה משמעות המשפט הזה, הרי 'בעלי תשובה' במונח היהודי המקורי הכוונה למי שחטא והחליט לשקם את עצמו. מטבע הדברים, הוא רחוק מלהיות ה"צדיק הגמור", מהאזרח למופת. בכלל, יש לו עבר מוכתם ועלוב. מהי אפוא העוצמה שלו מול הצדיק הגמור?

רבי יצחק עראמה, מגדולי ספרד בדור הגירוש, מבקש להסב את תשומת ליבנו לנקודה חשובה: אדם שהוא 'צדיק גמור', הוא אולי אזרח למופת, אבל באופן כללי, בהתפתחותו הרוחנית, הוא דווקא בנסיגה. כדי להבין את זה, הוא ממשיל את המינוחים לחולי רפואי: אדם שמגלה שחום גופו עלה, בטיפה. יש לו עכשיו 37.3 מעלות חום, הוא יגדיר את עצמו "חולה", ומיד ילך לברר מה לא בסדר עם הגוף שלו. לעומת זאת, אדם שאתמול קדח מחום גבוה, וכעת הוא חומו אט אט יורד ומשתפר, אדם כזה מוגדר כ"מתרפא". המגמה היא החשובה, ולא כמה חום יש לך עכשיו.

מאזן תקין מראה על צמיחה

ומה שנכון לגבי המצב הרוחני, נכון גם לגבי החברה: מאזן תקין הוא מאזן שמראה צמיחה. גם אם המספרים עדיין אדומים, אם אנחנו מגלים את המגמה, והגרף הוא חיובי, זה סימן שאנחנו פועלים נכון. אפשר לראות את זה כיום במיוחד לחברות סטארטאפ וטכנולוגיות, שם יש דגש משמעותי יותר בעניין הרווחיות למשל.

אם חברה לאורך שנים הפסידה, אבל עכשיו היא מצמצמת הפסדים בצעדי ענק ומתקרבת לרווחיות, ויש לה צמיחה משמעותית במכירות באופן עקבי בכל חודש ורבעון, זה מעיד על מגמה מאוד חיובית. בקצב הזה די ברור שיש מגמה ברורה להיפוך המצב, למול חברה שאולי רווחית אבל לא צומחת או לחלופין יורדת בהכנסות למרות שהיא עדיין רווחית. זה הזמן להתעורר ולבדוק לעומק מה לא בסדר, לפני שנגלה שאנחנו בקריסה חמורה.

אלול- זמן לביקורת פנימית

גם בפרמטרים רוחניים, מה שחשוב זה לבחון את מצבו הנוכחי של האדם, אל מול מצבו אתמול ושלשום. במיוחד כעת, בחודש אלול - החודש של חשבון הנפש והמאזן הרוחני השנתי רגע לפני ראש השנה (אשר נקרא גם היום הדין) זה הזמן לביקורת פנימית ובחינת מדד הרוח שלנו. ומה שנכון לאדם הפרטי, נכון לנו כחברה, כקולקטיב, עלינו לערוך את המאזן הנפשי הלאומי, לעשות חשבון נפש ולשאול איפה אנחנו במגמה הכללית ולבדוק מה ניתן לעשות כדי לשפר את זה.

הכותב הוא זיו אלול, יזם, משקיע, מנכ"ל Pery ומחבר הספר "אבות הניהול"