כי תצא?!

למה דווקא פרשה זו כוללת יותר מצוות מכל פרשה אחרת ?

חדשות כיפה הרב ערן טמיר 26/08/09 00:00 ו באלול התשסט

פרשת כי תצא היא הפרשה הכוללת בתוכה ריבוי מצוות (כשבעים), יותר מכל פרשה אחרת בתורה. מדוע? מהו המכנה המשותף לרוב מצוות אלו, ומה משמעות הדברים?


פרשת כי תצא, כשמה כן היא, עוסקת במצבים של יציאה מהסדר הנורמלי של החיים, חריגה מהמצב השגרתי התקין בחיי האדם היחיד ובחיי החברה כגון: אשת יפת תואר (גויה שבויית מלחמה), אשה שנואה, בן סורר ומורה, אדם שנתחייב מיתה ונתלה על העץ, אבדת ממון (השבת אבדה), צרת אחיו (חמור ושור אחיו נופלים בדרך), איבוד הזהות הייחודית לאיש ואישה (החלפת הבגדים), גירושין, אונס, פיתוי, זנות, גנבה, הלוואה, ייבום, מלחמות ועוד.


ודאי שאנו חפצים בחיים שגרתיים תקינים על פי הסדר הנורמלי - שלום, הצלחה בזוגיות המשפחתית וחינוך הילדים, מעמד כלכלי בטוח ועוד, ועלינו לעשות כל אשר ניתן כדי שחיינו יתנהלו באופן הנכון והראוי. אולם חיינו מלאים מצבים חריגים, יוצאי דופן, שחלקם בלתי צפויים, והכאב והצער שבהם גדולים מאוד.


ניתן לומר שמה שהתורה רוצה ללמדנו הוא שהעולם שלנו באופיו, בתכונתו, הוא עולם שיש בו הרבה מאוד אי סדרים בכל תחומי החיים ועלינו א. להכיר בכך ולא לצפות באופן דמיוני שהכל יתנהל כשורה על פי רצוננו ועל פי האמת כאן ועכשיו. ב. לזהות מהי היציאה מן הסדר על ידי השכל, ולא להתמוטט רגשית מהמצב החריג ג. למצוא דרכי פעולה מעשיים נכונים על מנת להביא את העולם והחיים לסדרם הראוי להם באמת ד. לדעת שדווקא במצבים אלו נבחן האדם ודווקא דרכם הוא יכול להתרומם ולהתפתח.


על כן דווקא פרשת כי תצא שעוסקת ביציאה מן הסדר, דווקא בה מופיע ריבוי כה גדול של מצוות, יותר מבכל שאר פרשיות התורה, לחנכנו שכל מגמת התורה והמצוות היא להיות שותף לסידור העולם מתוך מצבי אי הסדר של החיים הפרטיים, המשפחתיים והכלליים ולהביאו לתיקונו ולגאולתו, על ידי מאמצינו והשתדלותנו, ובעז"ה נעשה ונצליח.


המאמר מתפרסם בעלון באהבה ואמונה