פרשת כי תבוא: וְלִשְׁמֹר כָּל מִצְוֹתָיו

ישראל מאמירים את הקב"ה על ידי שמירת המצוות אבל גם הקב"ה מאמיר את ישראל על ידי שמירת המצוות. רבי חיים בן עטר בפירושו "אור החיים" מסביר כיצד

הרב כרמיאל כהן
יט באלול התשעט
,
19 בספטמבר, 2019 10:07

צילום: shutterstock

(יז) אֶת ה' הֶאֱמַרְתָּ הַיּוֹם לִהְיוֹת לְךָ לֵאלֹהִים וְלָלֶכֶת בִּדְרָכָיו וְלִשְׁמֹר חֻקָּיו וּמִצְוֹתָיו וּמִשְׁפָּטָיו וְלִשְׁמֹעַ בְּקֹלוֹ:
(יח) וַה' הֶאֱמִירְךָ הַיּוֹם לִהְיוֹת לוֹ לְעַם סְגֻלָּה כַּאֲשֶׁר דִּבֶּר לָךְ וְלִשְׁמֹר כָּל מִצְוֹתָיו: (יט) וּלְתִתְּךָ עֶלְיוֹן עַל כָּל הַגּוֹיִם אֲשֶׁר עָשָׂה לִתְהִלָּה וּלְשֵׁם וּלְתִפְאָרֶת וְלִהְיֹתְךָ עַם קָדֹשׁ לַה' אֱלֹהֶיךָ כַּאֲשֶׁר דִּבֵּר:  (פרק כו)

שש מעלות מנויות בפסוק יז המבטאות את היחס המיוחד של ישראל לקב"ה, שעל ידן מגדלים ישראל כביכול את ה'; וכנגדן מנויות שש מעלות בפסוקים יח-יט המבטאות את היחס המיוחד של הקב"ה לישראל, שעל ידן מגדל ה' את כנסת ישראל [רבי חיים בן עטר בפירושו "אור החיים" מבאר בדבריו את היחס בין שש מעלות אלו לשש מעלות אלו, עיינו בדבריו]. אולם בולט לעין שישנה מעלה אחת המופיעה הן בפסוק יז והן בפסוק יח, והיא שמירת המצוות. ישראל מאמירים את הקב"ה על ידי שמירת המצוות, והקב"ה מאמיר את ישראל על ידי שמירת המצוות. שואל "אור החיים":

"ולשמר כל מצותיו - יש להעיר בדבר הלא דבר זה הוא מתנאי הכבוד, שרשם במעשה ישראל לה', כמו שכתוב בפסוק 'את ה' האמרת', ומה מקום להזכירו בדברים שמה' לישראל".

בעוד שברור מיקומה של שמירת המצוות כאחת המעלות המאמירות את ה', בבחינת "נחת רוח לפני שאמרתי ונעשה רצוני", הרי שמיקומה בין המעלות המאמירות את ישראל טעון הסבר. ממשיך "אור החיים":

"ואולי כי תפארת ישראל היא מה שהעלה ורומם אותם בתת להם כל המצוות, מה שלא עשה כן לראשונים, שהגם שנתן מצותיו יתברך לאדם ולנח ולהאבות, לא נתן אלא ב' ג' גרגרים, אבל לישראל נתן שמירת כל מצותיו יתברך. ויש לך לדעת, כי כל המצוות אינם אלא שמירה מהתיעוב ומלכלוך הנפש, ובהשלמת שמירת המצוות יהיה אדם שלם מכל מום ומכל לכלוך".

המצוות שומרות על טהרת נפשו של האדם ומגנות עליו מהתיעוב והלכלוך, כל מצוה בתחום שלה; וכיון שכך, ניתן להגיע לטהרה שלמה על ידי קיום כל המצוות כולן, ועל ידי זה "יהיה אדם שלם מכל מום ומכל לכלוך". לכן, נתינת כל המצוות לישראל, היא "תפארת לישראל... שהעלה ורומם אותם בתת להם כל המצוות", בעוד שלראשונים (אדם, נח והאבות) ניתנו מצוות בודדות בלבד. האפשרות שניתנה לישראל, ולהם בלבד, "לִשְׁמֹר כָּל מִצְוֹתָיו", היא אחת המעלות שעל ידן מאמיר הקב"ה את ישראל.

בואו לבחור את אנשי השנה שלכם
19.09.2019

1. לעולם אין בכתיבתי חלילה להמעיט או לבטל מדברי גדולי ישראל רק ניסיון לפזר חומר גלם לשיקולו של אליהו כי יבוא (משה אהרון עו"ד)

בס"ד.
כשהוא אומר בכלליות "ללכת בדרכיו ולשמור חוקותיו מצוותיו ומשפטיו .
מהוא הדבר הנוסף לכאורה וכמסכם על כולם :"ולשמוע בקולו".
אלא שמרמז כי אין די בעשיית כל האמור .
וכי יש תמיד יסוד נוסף בעל ערך מוסף .אותו הקול שנשמע בסיני
והמנסר מסוף העולם ועד סופו ועד סוף כל הדורות.
אותו הקול שהוטמע בעשרת הדברים שיש לקיים ולפרש את כל האמור
ודווקא לאורם.
בבחינת הערך המוסף של :
"וידעת היום".
זאת ועוד הביטוי : "האמרת" הוא כולל אמירה על ראש האמת.
על יסוד היסודות של האמת שה' הוא אלוהים
והוא האלוהים שלי .

דווח על תגובה לא ראויה
19.09.2019

2. המשך (משה אהרון עו"ד)

על מנת להסמיך הברית שבין הק"ה לישראל למעשה הבריאה עשה הקב"ה שימוש באושיית הבריאה ב"אמירה" לרמז כי הברית עם ישראל זה השלמת מעשה הבריאה. הקב"ה זקוק היה לעם שבאמצעותה יתגלה אוארו לעולם
"עם סגולה " שמתגלה באמצעותו אותו האור הסגול.
ולכן אנחנו עם עליון לא מבחינתנו אנו כעליונים על השאר אלא עליונים בשרשרת הקרובים יותר לה' שבאמצעותונו יתברכו כל הגויים שגם הם יהיו לתהילה ,לשם ולתפארת.

דווח על תגובה לא ראויה
כתבו תגובה

המשך באמצעות

שכחתי סיסמה
אין לך שם משתמש באתר? צור חשבון

יצירת חשבון חדש

אני מאשר את תנאי השימוש באתר

מלאכת נגרות מותרת בחול המועד צילום: shutterstock

פסק הלכה מיוחד לחול המועד

קרא עוד