מה תרצה להיות כשתהיה גדול? | פרשת כי תצא

כיצד מגיעים אל האושר אותו כולם מחפשים, כיצד מגיעים אל "המצרך" הנחשק ביותר בעולם? | הרב אסף הר-נוי עם דבר תורה חדש לפרשת כי תבוא

חדשות כיפה הרב אסף הר-נוי 31/08/23 11:29 יד באלול התשפג

מה תרצה להיות כשתהיה גדול? | פרשת כי תצא
הרב אסף הר נוי , צילום: ללא

לפני מספר ימים הלכתי עם ילדי לקבל ברכה מתלמיד חכם גדול. כשנכנסו פנימה אל החדר, שאל הרב את הילדים- "מה תרצו להיות כשתהיו גדולים"? הילדים היו נבוכים, הסתכלו זה על זה, ועלי, ואז אחד הילדים אמר- "אני רוצה להיות שמח". הרב חייך חיוך גדול ואמר שזו תשובה יפה, ושהרבה זמן לא שמע תשובה כזאת. אם רגע נעצור לחשוב, נבין שהתשובה הזאת היא למעשה התשובה שכולנו נשיב לשאלה זאת.

פרשת כי תבוא מגלה את סוד האושר

אמנם כל אחד בעולם רץ סביב דבר אחר, אבל החיפוש משותף לכולם - להיות שמחים, להיות מאושרים. לפעמים אנשים מאבדים את הדרך באמצע, הופכים את ה"כלים" להיות "מלכים", הופכים את האמצעים להיות למטרה. כך הולך וסובב לו העולם סביב מרדף אחר רכוש, מעמד, נראות חיצונית וכהנה וכהנה, אולם שורשם של הדברים הוא חיפוש אחר השמחה, חיפוש אחר האושר.

בפרשת השבוע שלנו, פרשת כי תבוא, מגלה לנו התורה את סוד האושר. כיצד מגיעים אל "המצרך" הנחשק ביותר בעולם, כיצד משיגים את מה שכולם מחפשים? האיש הפשוט מגיע אל בית המקדש יחד עם פירות הביכורים שלו ומצווה לקרוא את פרשיית "מקרא הביכורים" המפורסמת. במילים שיוצאות מפיו הוא חורז את כל ההיסטוריה הישראלית, החל מיעקב אבינו והירידה למצרים וכלה בפרי הביכורים הקטן שהוא אוחז בידו, לו זכה בארץ ישראל.

השמחה מגיעה מתוך ההתמקדות במה שיש לי

ואז אומרת התורה את הסוד - "ושמחת בכל הטוב אשר נתן לך ה' אלוקיך". התורה תולה את השמחה בטובה בכך שנהיה עסוקים במה שיש לנו, ולא במה שיש לאחרים. המילים "כל" ו- "לך" שמופיעות בפסוק זה, הן מילים דומות, שאם נחליף את האותיות שבהן נגיע לאותה מילה. השמחה מגיעה מתוך ההתמקדות במה שיש לי. ואם האדם עסוק במה ש"נתן לך", אז הוא גם מרגיש וחש שיש לו את "כל הטוב".

ובדורנו, בו כמעט כל מה שמתרחש בחייו של אדם מופץ ועולה במדיה וברשתות החברתיות, האתגר גדול עוד יותר. אולם, המטרה נשארה ועודנה זהה, וגם הדרך אליה היא אחת- "ושמחת בכל הטוב אשר נתן לך".

הרב אסף הר-נוי, רב קהילת "אדרת אליהו" וראש בימ"ד "מבקשי פניך", גילה, ירושלים