פרשת כי תבוא | לפני הכל - חקקו את הערכים שלכם על קיר החברה

חברה צריכה מוצר, תזרים, לקוחות ועובדים, אבל כל אלה לא מספיקים אם אין לפני כן את הדבר הנוסף: ערכים | זיו אלול עם דבר תורה חדש על פרשת כי תבוא

חדשות כיפה זיו אלול 31/08/23 11:00 יד באלול התשפג

פרשת כי תבוא | לפני הכל - חקקו את הערכים שלכם על קיר החברה
זיו אלול, צילום: טל שחר

וְהָיָה֮ בְּעׇבְרְכֶ֣ם אֶת־הַיַּרְדֵּן֒ תָּקִ֜ימוּ אֶת־הָאֲבָנִ֣ים הָאֵ֗לֶּה אֲשֶׁ֨ר אָנֹכִ֜י מְצַוֶּ֥ה אֶתְכֶ֛ם הַיּ֖וֹם בְּהַ֣ר עֵיבָ֑ל

כשיש מצפן רוחני הרבה מהספקות בכלל לא צפים

חברה היא עסק חי ונושם. היא עוברת גלגולים רבים, נקלעת לא פעם למערבולות, ספקות, התלבטויות וחשיבה מחדש. בכל הזמנים האלה ראוי שנחשוב במונחים של כדאיות, של רווח לטווח הקצר והארוך, אבל לפני הכל חשוב שנזכור את המצפן שבגללו יצאנו לדרך. מהם ערכי העל שמניעים אותנו, ומדוע חשוב לנו לעשות את מה שאנחנו עושים. כשיש מצפן רוחני שכזה, הרבה מהספקות בכלל לא צפים.

דוגמא להתנהלות הזאת אנחנו מגלים בפרשת השבוע, בה מקבל העם הנחיה מרתקת בעוצמתה: ברגע שנכנסים לארץ, יום אחרי מעבר הירדן, שניה לפני המלחמות הדרמטיות על יריחו והעי, העם כולו, שניים וחצי מיליון בני אדם, נעים 60 ק"מ צפונה, לאזור שכם, ומבצעים בה טקס אדיר: כתיבת התורה כולה על גבי סלעי-ענק מסוידים.

ערכי העל אשר בשמם אנחנו מבקשים להקים מדינה:

מה הרעיון העומד מאחורי ההנחיה הזו? רבי יצחק עראמה, מגדולי ספרד בדור הגירוש, מסביר כי ההנחיה היא לקבע בתודעה של העם מהם ערכי העל אשר בשמם אנחנו מבקשים להקים מדינה. איננו עוד עם של עבדים שהשתחרר מעולה של ממלכה כובלת, אנחנו מבקשים להקים מדינה מבוססת ערכים, זהות, תרבות וצדק. כל פעולה שנעשה כעת, היא נגזרת מחויבת של הרף הזה, וכל מה שאינו עומד בקריטריונים הללו- לא אמור להיות.

הצבת הערכים בחברה- זהו ממש קו מנחה שמשפיע על הצלחת הארגון. מאוד קשה לדרג ולבחור מה מהערכים יותר חשוב, וכן לוודא שלא יראה "חיקוי" של אחרים ולהבין היכן כארגון הצלחנו לחדש. עצם העיסוק בערכי הליבה כבר מייצר "כיול" לדרג הניהול בארגון שמתחיל להיבנות מזה ולגייס ולשמר עובדים לפי זה.

הערכים אמורים להיות חקוקים בסלע

החוכמה היא לא לתלות במשרד רשימה של ערכים, אלא שנדע לפי המעשים שלנו אם הארגון מחובר לערכים. כמו כן, עלינו לאפשר ולעודד שעובדים חדשים ילמדו את זה. בלי קשר חשוב לייצר "מופעים" שבה ההנהלה או מנכ"לים מבחוץ נותנים את הפרספקטיבה שלהם על אחד הערכים, בדרך הזו של שינון מצליחים לחלחל את זה בארגון.

את המסר הזה חשוב לזכור בכל חברה: הערכים אמורים להיות חקוקים בסלע, יצוקים בבטון, כתובים באופן וירטואלי או לא-וירטואלי על קיר החברה, כדי שתמיד נזכור ללכת לאורם.

הכותב הוא זיו אלול, יזם, משקיע, מנכ"ל Pery ומחבר הספר "אבות הניהול"