פותחים שולחן

לכל שאלה תשובה? לא בטוח. יוני לביא עם כמה שאלות פתוחות בעקבות פרשת השבוע

חדשות כיפה יוני לביא 03/02/10 00:00 יט בשבט התשע

פותחים שולחן

עובדים זרים - "שם האחד גרשום כי אמר גר הייתי בארץ נוכריה" (יח,ג)

במדינת ישראל יש כיום כ- 250 אלף עובדים זרים (חלק גדול מהם בלתי חוקי), ובערך אותו מספר של ישראלים מובטלים. מה היחס בין שני הנתונים? (מי הסיבה ומי התוצאה). מה סיבת התופעה הזו? איך לדעתכם צריך להתייחס לילדי עובדים זרים שגדלו בארץ מגיל אפס, מדברים עברית, למדו בגן ישראלי לכל דבר ואפילו משרתים בצבא?

בית המשפט - "ואתה תחזה מכל העם אנשי חיל...ושפטו את העם בכל עת" (יח,כא-כב)

כיצד הפך בית המשפט העליון לאחד ממוקדי הכוח החזקים בארץ, הגובר לעיתים על הכנסת? האם לדעתכם רובו של עם ישראל נותן בו אמון ורואה בו מקור סמכות מוסרי? האם השופטים צריכים להיבחר על ידי העם בבחירות דמוקראטיות, להיבחר על ידי השופטים המכהנים, הכנסת? מה היתרונות והחסרונות של כל אפשרות? האם ההגנה על זכויותיו של היחיד ועל ערכי המדינה היא סיבה להעצים את כוחו של בית המשפט העליון או לצמצם אותו?

עם סגולה - "והייתם לי סגולה מכל העמים...ואתם תהיו לי ממלכת כוהנים וגוי קדוש" (יט,ה-ו)

מה המשמעות של היותנו עם סגולה? האם זה משהו שנולדנו איתנו או שהוא תלוי במעשים שלנו? מה היחס בין התפיסה של עם נבחר לבין תפיסות גזעניות שהולידו במהלך ההיסטוריה הרבה סבל ושפיכות דמים? למה בכלל צריך שיהיה עם נבחר אחד ואי אפשר שהאנושות כולה יחד תעבוד את ה? איך אתם רואים את היחסים בין ישראל לבין שאר העמיד לעתיד לבוא?

אנחנו וה"גדולים" - "לא יהיה לך אלוהים אחרים על פניי" (כ,ג)

מה מביא בני נוער רבים להיות אוהדים ואף מעריצים של דמויות מעולם הבידור והטלוויזיה? האם כשמדובר בדמויות יותר ערכיות וחיוביות כמו רבנים התופעה חיובית? האם יש לה חסרונות? נסו לחשוב על דמות שאתם מאוד מאוד מעריכים. מה מצאתם בה? לאן מביא אתכם הקשר עם האדם הזה?

יחסים משפחתיים - "וישמע יתרו...חותן משה" (יח,א)

האם לדעתכם לבדיחות המרובות על החותנת יש בסיס כלשהו במציאות? כשאתה בא להכיר בחורה למטרת נישואים איזה מקום תופס אצלך השיקול מי המשפחה שלה? מה במשפחה חשוב לבדוק? (עניינים כלכליים, רפואיים, מידותיים, אחר?). האם עדיף לזוג לגור בסמיכות להורים או שעדיף מקום מרוחק ומנותק יותר? מה הערך החיובי של הקשר עם הורי בני הזוג ומה אפשר להפיק ממנו? מה עושים כשהורים מתערבים בחיי הזוג ומנסים להכתיב דברים? איך מוצאים את האיזון הנכון בין הקשר עם בן/ת זוגך, לבין הקשר עם ההורים והאחים שלך?


המדור באדיבות "עולם קטן"