פרשת יתרו: האם יש לנו א-לוהים בלב?

מתן תורה הוא תכלית העולם: אם מקבלים אתם את התורה - מוטב, ואם לאו - שם תהא קבורתכם.

חדשות כיפה רבקה שמעון 22/01/19 14:17 טז בשבט התשעט

פרשת יתרו: האם יש לנו א-לוהים בלב?
רבקה שמעון, צילום: באדיבות המצולם

מעמד הר סיני הוא מעמד  חתונה בין הקב"ה לעם ישראל. הקב"ה החתן ועם ישראל הכלה. כמעמד של חופה במרחב האנושי כך במרחב האלוקי - כפה עליהם הר כגיגית, ההר הופך להיות חופה. בני ישראל הם ככלה זו העומדת מכוסה בהינומה, מקבלים עליהם את הברית ואומרים 'נעשה ונשמע'.

מתן תורה הוא תכלית העולם: אם מקבלים אתם את התורה - מוטב, ואם לאו - שם תהא קבורתכם.
בהמשך תגיע פרשת משפטים, היום שאחרי החצוצרות וקול השופר, עם פרטי העניינים המסובכים שמזמנים לנו החיים.

זוגות נוהגים לחגוג את יום השנה לנישואין ומפעם לפעם לצאת לדייט משותף שיזכיר להם את נדריהם ממעמד החופה. כך עם ישראל מצוּוה שלוש פעמים בשנה לעלות לרגל להר שהחליף את הר סיני, להר הבית. בשלושת הרגלים אנו נפגשים לדייט עם הקב"ה ומשחזרים בטקסים משותפים - שירת לויים, הקרבת קרבנות, עמוד האש והענן והקטורת, מפגש המוני - את מעמד הנישואין ההיסטורי בפרשתנו.

צְאֶינָה וּרְאֶינָה בְּנוֹת צִיּוֹן בַּמֶּלֶךְ שְׁלֹמֹה בַּעֲטָרָה שֶׁעִטְּרָה לּוֹ אִמּוֹ בְּיוֹם חֲתֻנָּתוֹ וּבְיוֹם שִׂמְחַת לִבּוֹ. (שה"ש ג)בְּיוֹם חֲתֻנָּתוֹ, זוֹ מַתַּן תּוֹרָה. וּבְיוֹם שִׂמְחַת לִבּוֹ, זֶה בִּנְיַן בֵּית הַמִּקְדָּשׁ, (תענית  ד , ח).

האם עשרת הדברות שניתנו בהר סיני אקטואליות?

אָנֹכִי יְהוָה אֱלֹהֶיךָ, אֲשֶׁר הוֹצֵאתִיךָ מֵאֶרֶץ מִצְרַיִם מִבֵּית עֲבָדִים:  לֹא-יִהְיֶה לְךָ אֱלֹהִים אֲחֵרִים, עַל-פָּנָי.

לכאורה ,זה נשמע פשוט . אנשים שומרי מצוות מזכירים את יציאת מצרים בקידוש של שבת, בתפילות, בחגים. חוגגים ליל הסדר ויושבים בסוכה, זכר ליציאת מצרים. לא מזמן גם מצאו הוכחה ארכיאולוגית במעמקי ים סוף, שם גילו את אופני מרכבות פרעה וחילו טובעו בים סוף ואת שלדי מבחר שלישיו גיבוריו.

העולם המערבי רואה באלילות הקיימת עדין במזרח אטרקציה. לא מודעים לעובדה שגם הדת הנוצרית הקתולית מוגדרת הלכתית כעבודת אלילים והרמב"ם אף ראה באבן השחורה במכה שריד לבעל פעור. במקומות רבים בעולם נצפים מופעים המוניים של זמרים וזמרות אלילי נוער. אנו מאזינים לפזמונים מעל גלי האתר ואף צופים בהם ביוטיוב.

עשרת הדברות אקטואליות מתמיד. מי יכול לומר בלב שלם שא-לוהים נמצא בליבו עשרים וארבע שעות, רק הוא ואין בלתו, מנחה אותו על כל צעד ושעל?

מידת הכעס, למשל. 'כל הכועס כאילו עובד עבודה זרה'.(שבת ק"ה, ע"ב)

הרמב"ם:  "וכבר הפליגו לגנות הכעס והרגזנות, והחזק שבדבריהם אמרם 'כל מי שכועס כאילו עובד עבודת כוכבים', וסמכוהו לאמרו 'לא יהיה בך אל זר ולא תשתחוה לאל נכר', רוצה לומר, ששני הדברים אחד". (פירוש המשניות עמ"ס אבות פ"ב מ"י)

אם אני כועסת, מתרגזת על מישהו או משהו, סימן שאינני מספיק מודעת לעובדה שהקב"ה נמצא שם בדיוק בסיטואציה שהרגיזה אותי ולהבין למה זה קרה, מה זה בא ללמדני.

לא תחמוד- כמה קשה דיברה זו ליישום. אנו מוצפים בפרסומות ובמכירות סוף העונה ומייחלים בסתר לבנו לרכוש מוצר זה או בגד מסוים אחר שיהיה שלנו ולא יהיה רק לאחרים מסביבנו. לא מסתפקים במה שה' נתן לנו.

גם אם איננו ממש כורעים מול עץ ואבן הרי בלבנו אנו שמים במקום ראשון מוטיבים שמנהלים את חיינו. בארץ יש את משכן הדמוקרטיה, עוד מעט בחירות. הר הרצל ולידו מוזיאון יד ושם- מקדשי שכול ואובדן.

הרבנים, שמתגלים בחולשתם, מזכירים לנו מפעם לפעם שהם רק בני אדם, כן, גם אנחנו. כולנו באותה סירה. התורה ניתנה לנו כי אנחנו בני אדם.

אנשים ממשיכים לקחת שוחד ולגנוב. לצערנו מפעם לפעם מזכירים לנו שגם חטפו פה ילדים ומכרו אותם למרבה במחיר במדינת ישראל המתחדשת. עדין ממשיכים לגנוב את דעת הבריות בנושא ומשתיקים אותו.

באירועים האחרונים של לשכת עורכי הדין ופרשיות המינויים לבתי המשפט נזכרתי במשפט שהיה שגור על פי אבי ז"ל. היה נוהג לומר על אנשים בעולם הכלכלה, על אנשים בפוליטיקה :'אין להם א-לוהים בלב'.

באופן אישי, איבדתי את האמון במערכת המשפט. בפרשת השבוע מגיע יתרו ממדין ומתמקד במערכת המשפט. מתברר  שסדנא דארעא חד הוא. החזון לא תואם את המציאות.

יתרו מציע:
וְאַתָּה תֶחֱזֶה מִכָּל-הָעָם אַנְשֵׁי-חַיִל יִרְאֵי אֱלֹהִים, אַנְשֵׁי אֱמֶת--שֹׂנְאֵי בָצַע; וְשַׂמְתָּ עֲלֵהֶם, שָׂרֵי אֲלָפִים שָׂרֵי מֵאוֹת, שָׂרֵי חֲמִשִּׁים, וְשָׂרֵי עֲשָׂרֹת.   וְשָׁפְטוּ אֶת-הָעָם, בְּכָל-עֵת, וְהָיָה כָּל-הַדָּבָר הַגָּדֹל יָבִיאוּ אֵלֶיךָ, וְכָל-הַדָּבָר הַקָּטֹן יִשְׁפְּטוּ-הֵם; וְהָקֵל, מֵעָלֶיךָ, וְנָשְׂאוּ, אִתָּךְ

אבל משה מצליח לבחור אנשים בעלי תכונה אחת בלבד. אנשי חיל.

 וַיִּשְׁמַע מֹשֶׁה, לְקוֹל חֹתְנוֹ; וַיַּעַשׂ, כֹּל אֲשֶׁר אָמָר .וַיִּבְחַר מֹשֶׁה אַנְשֵׁי-חַיִל מִכָּל-יִשְׂרָאֵל, וַיִּתֵּן אֹתָם רָאשִׁים עַל-הָעָם--שָׂרֵי אֲלָפִים שָׂרֵי מֵאוֹת, שָׂרֵי חֲמִשִּׁים וְשָׂרֵי עֲשָׂרֹת.   וְשָׁפְטוּ אֶת-הָעָם, בְּכָל-עֵת:  אֶת-הַדָּבָר הַקָּשֶׁה יְבִיאוּן אֶל-מֹשֶׁה, וְכָל-הַדָּבָר הַקָּטֹן יִשְׁפּוּטוּ הֵם.   וַיְשַׁלַּח מֹשֶׁה, אֶת-חֹתְנוֹ; וַיֵּלֶךְ לוֹ, אֶל-אַרְצוֹ.

אבן עזרא ד"ה: ויבחר משה אנשי חיל. שהיה דבר ברור. ולא הזכיר יראי אלהים כי הוא לבדו ידע לבב אנוש. ומשה אמר כי בחר לנו אנשים חכמים כי יוכל לדעת זה. רק יש חכם שאיננו ירא שמים. והזכיר ידועים שהם מראה העין...

מערכת משפט , עליה העולם עומד. יתרו, המחותן שעבר גיור והגיע מרחוק עוזר למשה חתנו במלאכת המשפט. עצת יעול לנושא הכי חשוב. מייעץ והולך לו לדרכו. חוזר הביתה.

מתן תורה. עשרת הדברות. חוזה נישואין עם הקב"ה. עשרת הדברות תמיד אקטואליות. יש בינינו אנשים יראי שמים ויש בינינו אנשים טובים שמשתדלים לקיים את מצוותיו. ברוך ה'. אנחנו במסע ארוך טווח להבנת היעוד שלנו. שהרי אם איננו מקבלים את התורה, אסון הוא לאנושות ולנו.

בינתיים מה שמשמח אותי ביותר הם אותם אנשים הזריזים לייצג את עם ישראל על הר הבית. לא רק בשלושת הרגלים, אלא במשך כל ימות השנה. בגשם, בקור, בשמש היוקדת  ואפילו בשלג. עולים להר הבית כדי לא לשכוח את נדרי הנישואין שלנו בהר סיני.

לצערנו מאז הסכם השלום עם מצרים הר סיני לא בידינו. אולי הוא נתגלגל חזרה והתחבר לו עם הר המוריה.....