נחש הנחושת

דו שיח בין שני אנשים עלול להכשל מכיון שהם מייחסים משמעות שונה למילים דומות. דוגמא שעבור האחד היא משל לצרה צרורה עלולה להתפרש אצל השני כפסגת השאיפות.

חדשות כיפה הרב יעקב מאיר 25/12/02 00:00 כ בטבת התשסג

דו שיח בין שני אנשים עלול להכשל מכיון שהם מייחסים משמעות שונה למילים דומות. דוגמא שעבור האחד היא משל לצרה צרורה עלולה להתפרש אצל השני כפסגת השאיפות. לעיתים השינוי בהתייחסות חל אצל אדם או עם אחד כאשר עובר זמן מסויים. אויבי העם בתקופה של משטר צבאי למשל, עשויים להחשב כגיבורי תרבות לאחר סיומו.
דבר מעין זה קורה לעם ישראל ביחס לאחד מן הניסים שהתרחשו במדבר. בפרשתנו מסופר על אחת המכות שהוכה עם ישראל במדבר. מכה של נחשים ארסיים פוקדת את עם ישראל ורבים מתים בה. ה' מצווה לתלות נחש עשוי נחושת במקום גבוה. כל מי שננשך ע"י נחש הסתכל על הנחש ומייד התרפא. הנחש נהפך כמובן לסמל של הצלת העם מאבדון וכל מי שהיה לו קשר עם בנייתו מיהר ודאי לקבל עליו קרדיט.
שנים רבות אח"כ אנו מוצאים את אותו הנחש במעמד שונה לחלוטין. חז"ל מונים את מעשיו החשובים של אחד ממלכי יהודה האחרונים - חזקיהו. על חלקם קיבל הסכמה מחכמי ישראל ועל חלקם ננזף. אחד מן המעשים עליהם קיבל תשבחות הוא שבירת נחש הנחושת המופיע בפרשתנו. נחש זה שרד עד זמנו של חזקיהו ואז הוחלט שהוא אינו רצוי והוא נשבר לרסיסים. מה גרם לשינוי הקיצוני ממעמד של מושיע לאומי למעמד של אויב החברה ?
נחש הנחושת עצמו לא השתנה כמובן הוא אינו אדם המשתנה מתקופה לתקופה וגם אם צבעו דהה קצת זוהי אינה סיבה לשינוי מהותי במעמד. מי שהשתנה הוא העם. השינוי שחל בעם ישראל צריך להוות תמרור אזהרה לכל אחד מאיתנו מכיוון שהוא כל כך נפוץ גם כיום. כדי להבין את השינוי נתבונן בדברי חז"ל על מקור כוחו של הנחש להציל את הנשוכים.
"וכי נחש ממית וכי נחש מחיה ? אלא לומר לך שכשהיו ישראל מסתכלים כלפי מעלה ומשעבדים את ליבם לאביהם שבשמים היו מתרפאים ואם לאו היו נימוקים". חז"ל תמהים כאן על כוחו של נחש עשוי נחושת, כיצד הוא מועיל לאדם הננשך ע"י נחש אמיתי. תשובתם היא שהנחש אינו המקור לריפוי אלא הוא אמצעי להסב את תשומת ליבם של בני ישראל לקב"ה. הנחש הוא לא יותר מאשר סמל ואין בו שום תוכן עצמאי.
בזמנו של חזקיהו המלך האמין העם כי לנחש הנחושת כוחות משל עצמו והוא האחראי על הריפוי המוצלח של הנשוכים. ברגע זה איבד הסמל את תפקידו ונעשה מיותר ומזיק. מיותר מכיון שלא המשיך למלא את תפקידו, ומזיק מכיון שהסיט את תשומת הלב מהקשר לקב"ה.
הבעיה העיקרית בסמלים היא כאשר הם תופסים את מקום הערך שאותו הם מסמלים. כאשר הסמל נעשה העיקר ומי שמשתמש בו אינו זוכר את הערך העומד מאחוריו הוא נעשה מיותר ומזיק. אמנם קשה מאוד לוותר על סמלים לחלוטין וכל מי שניסה להתנער מהם השתמש בהם בצורה אחרת, אך צריך להיות תמיד עם האצבע על הדופק מתי משמש הסמל את הרעיון ומתי משתלט הסמל על הרעיון.
אנשים רבים מידי משקיעים בסמלים על חשבון התוכן ומגיעים לאבסורדים של ממש. נחש הנחושת שהיה סמל חיובי הפך להיות לסמל לסכנה הטמונה בסמלים המחליפים את התוכן.