השאלות הפתוחות - פרשת חוקת

לכל שאלה תשובה? לא בטוח. יוני לביא עם כמה שאלות פתוחות בעקבות פרשת השבוע

חדשות כיפה יוני לביא 16/06/10 00:00 ד בתמוז התשע

השאלות הפתוחות - פרשת חוקת

מצוקת המים

"וְלֹא הָיָה מַיִם לָעֵדָה" (כ,ב) - מדינת ישראל תלויה במי הגשמים וסובלת לעיתים קרובות ממחסור חמוּר במים ומבצורת. כשיש צורך בצמצום מכסות המים, על איזה מגזרים יש להטיל את ההגבלות - גינות נוי ומדשאות/בריכות שחיה/חקלאות/תעשייה/המגזר הפרטי? כיצד לדעתך ניתן לעודד את הציבור לצמצם את צריכת המים ולהימנע מבזבוז? כיצד אתם נוהגים באופן אישי?


הכאת הסלע

"וַיָּרֶם משֶׁה אֶת יָדוֹ וַיַּךְ אֶת הַסֶּלַע בְּמַטֵּהוּ פַּעֲמָיִם" (כ,יא) - מתי לדעתכם אין די בדיבורים וצריך להפעיל כוח? האם הורים צריכים להשתמש לעיתים במכות כדי להעביר מסר? באילו מקרים? ומה לגבי מורים? מה פוגע יותר (בטווח הקרוב והרחוק)- מכה פיזית או מכה נפשית? מה חמור יותר בעיני הַחֱבְרָה? האם לדעתכם זה מוצדק?


שבויים

"וַיִּשְׁמַע הַכְּנַעֲנִי מֶלֶךְ עֲרָד ישֵׁב הַנֶּגֶב כִּי בָּא יִשְׂרָאֵל דֶּרֶךְ הָאֲתָרִים וַיִּלָּחֶם בְּיִשְׂרָאֵל וַיִּשְׁבְּ מִמֶּנּוּ שֶׁבִי" (כא,א) - מצאנו בתנ"ך כמה מקרים של מישהו שנפל בשבי (לוט ביד ארבעת המלכים, דינה בשכם, המקרה שלנו). מהי הדרך בה נקטו באותם המקרים כדי לחלץ את השבויים? האם לדעתכם היום המצב שונה? מדוע? מה המחיר אותו על עם ישראל להיות מוכן לשלם כדי להשיב הביתה שבוי? האם זה משנה במי מדובר - אזרח/חייל, נפל בשבי באשמתו/שלא באשמתו?