חשבון בבקשה!

כבר קרה לכם שהתבוננתם על העולם ולא הבנתם כלום? פסוק תמוה בסוף פרשתנו ופירוש מפתיע של הרמח"ל, מעניקים לנו הכוונה במצבים אלה. לא מה שחשבתם

אהרון דרמון 25/06/14 19:17 כז בסיון התשעד

חשבון בבקשה!
shutterstock, צילום: shutterstock

לקראת סוף פרשת השבוע (במדבר כא, כז) אנו פוגשים פסוק ממש לא מובן: "עַל-כֵּן יֹאמְרוּ הַמֹּשְׁלִים, בֹּאוּ חֶשְׁבּוֹן; תִּבָּנֶה וְתִכּוֹנֵן, עִיר סִיחוֹן." טוב, אני לא יודע מה איתכם אבל אני מודה שבקריאה ראשונה אין לי מושג קלוש מה תורתנו הקדושה רוצה ללמד אותנו כאן. לא בפשט, לא ברמז ולא בשום דרך אחרת.

אבל הרמח"ל (מסילת ישרים פרק ג') פותח לנו צוהר לעבר הבנת הפסוק וחשיבותו, כשהוא מציע פירוש מקורי. ההתחלה דווקא ידועה: קודם כל, אומר לנו בעל ה'מסילת ישרים', אנחנו חייבים להבין ולהודות שכולנו חיים בתוך מבוך ('גַן הַמְּבוּכָה', בלשונו). אין לנו תפיסה ברורה של מה טוב ומה רע לנו, כל הדרכים דומות אחת לשנייה, אנו נתקלים בקירות ולא תמיד יודעים מה הכיוון הנכון. בתוך המציאות העגומה והמעיקה הזאת - מה שנותר לנו לעשות, אומר הרמח"ל, הוא לפנות למי שכבר פתר את חידת החיים - החכמים - ולבקשה מהם עצה, עזרה והכוונה. חכמים אלה, שכבר פגשו את תכלית החיים ומצאו את הדרך לצאת ממבוך המציאות יוכלו בוודאי להדריך אותנו ולהצביע על הדרך בה נלך כדי למצוא, גם אנחנו, את הפשר ואת המשמעות שמעבר לחיינו. ("אַךְ אוֹתָם שֶׁכְּבָר יָצְאוּ מִן הַמַּאֲסָר הַזֶּה, הֵם רוֹאִים הָאֱמֶת לַאֲמִתּוֹ וִיכוֹלִים לְיָעֵץ שְׁאָר בְּנֵי הָאָדָם עָלָיו")

"יש! קיצור דרך! לא צריך לטרוח יותר מדי!" - אתם עלולים לחשוב כרגע: "אלך לשאול את הרב/ המאמן/ הפסיכולוג/ המטפל/ היועץ/ החבר וכו' - והוא כבר יפתור לי את הבעיה!"...

אלא שרמח"ל ממשיך עם טוויסט מפתיע: "וְאָמְנָם מַה הִיא הָעֵצָה שֶׁהֵם [החכמים שכבר הגיעו אל מרכז המבוך] נוֹתְנִים לָנוּ? "בּוֹאוּ חֶשְׁבּוֹן" (כן, זהו הפסוק של פרשתנו) - "בּוֹאוּ וּנְחַשֵּׁב חֶשְׁבּוֹנוֹ שֶׁל עוֹלָם"! כִּי כְבָר הֵם נִסּוּ וְרָאוּ וְיָדְעוּ שֶׁזֶּה לְבַדּוֹ הוּא הַדֶּרֶךְ הָאֲמִתִּי לְהַגִּיעַ הָאָדָם אֶל הַטּוֹבָה אֲשֶׁר הוּא מְבַקֵּשׁ וְלֹא זוּלַת זֶה."

מה? מה זאת אומרת? מהי עצתם של החכמים (האמיתיים)? "בּוֹאוּ וּנְחַשֵּׁב"? קיוויתי שיפנקו אותי במפת סימון שבילים מוכנה ומזומנה... שיורו לי היכן לפנות שמאלה, מתי להמשיך ישר ואיך לקחת ימינה. אבל לא, זה לא מה שהם מורים! הם פשוט אומרים לי: בּוֹאוּ וּנְחַשֵּׁב...

במילים אחרות, מי שכבר פתר את המבוך, נבון מספיק כדי לדעת שהמפות של כל אחד ואחת מאיתנו שונות במהות, ושאין דרך אחת ויחידה להגיע אל הפתרון. אז מה הם עושים? הם רק מעודדים אותנו לערוך חשבון, אישי ועצמאי.

בל נשכח שמרוב קושי, יש כאלה שפשוט עוזבים את החשבון (כלשון העם - 'לא דופקים חשבון') ומשכנעים את עצמם שאין בכלל סיבה לערוך חשבון, שהמבוך הוא חידה ללא פתרון ושנפסיק כבר לשבור את הראש. לכן, חשוב להיפגש עם אנשים שיודעים ומבהירים שקיים פתרון לתעלומה ושהעולם אינו הפקר. יחד עם זאת, האמונה לפיה יש פתרון ONE SIZE עבור כל אדם אינה אלא בדיחה רעה וחסרת טעם.

מכאן למסקנות ברורות ופשוטות:

- כדאי להתחבר לבעלי ניסיון וידע במפת החיים כדי שיעודדו אותנו ויעזרו לנו לעשות חשבון נפש שורשי. הם ידאגו להזכיר לנו שיש מה לחפש במציאות ושיש פשר לחיים.

- אין לרוץ ל'יודעי דבר' כדי לקבל מהם עצות לעוסות שמתאימות רק לעצמם - במקרה הטוב. חכם אמיתי רק מעורר שאלות ומביא למודעות - אך לא מעניק לקחים שדורסים ומשטחים את אישיותו של השואל. חכם שכזה אינו יועץ אלא מעצים את היכולת העצמית למצוא את התשובות בתוך האדם פנימה. מכאן שאפשר לבקש ולקבל כלים אבל לא תוכן. החכם ילמד אותי לקרוא את המפה של עצמי ויעניק לי כלים יעילים לעשיית החשבון האישי שלי - הוא יספק שאלות ולא ייתן תשובות.

על זה ועל כגון זה אמר הרב קוק (אורות הקודש א/עז): "כל מה שנכנס בנשמה אחת מהשפעת חברתה, אע"פ שמועיל לה הדבר מאיזה צד, שסוף כל סוף הוא מקנה לה איזה ידיעה, או איזה הרגשה טובה ומועילה לפעמים, הוא עם זה מזיק לה גם כן, במה שהוא מערב יסוד זר במהותה."

בעצם - כל אחד מאיתנו הוא מפה בפני עצמו ובמבחן החיים, העתקה... לא באה בחשבון!

הכותב הינו מאמן אישי וזוגי ליצירת שינוי משמעותי, מטפל בדמיון נובע, מרצה ומנחה סדנאות.

כתבות נוספות

המשך באמצעות
שכחתי סיסמה
אין לך שם משתמש באתר? צור חשבון
יצירת חשבון חדש

אני מאשר את תנאי השימוש באתר