פרשת חיי שרה: עוצמה היא דוגמא אישית המורכבת מידע ויכולות

בכירי צה"ל שדורכים כעת על אדמת עזה מנהיגים במובן העמוק של המילה. הם לא צועקים "קדימה", אלא "אחרי!". הם מתווים בגופם מנהיגות מהי | זיו אלול עם דבר תורה חדש על פרשת חיי שרה

חדשות כיפה זיו אלול 09/11/23 11:35 כה בחשון התשפד

פרשת חיי שרה: עוצמה היא דוגמא אישית המורכבת מידע ויכולות
זיו אלול, צילום: פרטי

בשעה ששורות אלו נכתבות, בכירי הקצינים בצה"ל דורכים על אדמת עזה, בירת הטרור. בעוד בכירי המחבלים מסתתרים עמוק מתחת לפני האדמה במקרה הבינוני, והרחק בחו"ל במקרה הקלאסי. קציני צה"ל הם מנהיגים, המהווים בשעה קשה זו מקור להשראה, ומודל לחיקוי.

פרשת השבוע פרשת חיי שרה

הם לא פועלים בחלל ריק, הם מהווים חלק משושלת ארוכה ומפוארת של העם היהודי המגיעה עד לרבקה אמנו, אותה אנחנו פוגשים לראשונה בפרשת השבוע.

בעצם לא אנחנו פוגשים, היה זה אליעזר, עבד אברהם, אשר בשליחותו הגיע עד לארם נהריים, ותהה מי מכל בנות העיר ראויה להיות אם האומה היהודית.

המבחן המפורסם שלו קצת מוזר: הוא ביקש מאלוקים שהנערה שהוא יפנה אליה ויבקש לשתות מים, והיא תציע מיוזמתה להשקות את עדר הגמלים שלו- היא זו שראויה להיכנס לנעליה של שרה.

למה התכוון אליעזר, מה הרעיון מאחורי ה"ראיון" המוזר הזה?

רבי יצחק עראמה, מגדולי ספרד בדור הגירוש, מסביר כי איכות אנושית מורכבת משני חלקים הפועלים במקביל: רמה לוגית ויכולת ניתוח גבוהים מחד, והיכולת להוציא את הכישורים אל הפועל - מאידך.

כעת שימו לב למה שעשה אליעזר: הוא ניצב בסמוך למעיין, ולא נראה שיש לו בעיה פיזית שמגבילה אותו מלשתות מים. הנערה שאליה הוא פונה בבקשה שתשאב עבורו את המים עשויה לתהות: מדוע הוא מבקש שהיא תשאב עבורו? אם הוא לא שואב לעצמו מים, משמע מדובר בעצלן כרוני.

כשהיא מגיעה למסקנה הזו, ורואה את עשרה גמליו, היא מיד מבינה שהבהמות הללו במצוקה, ולכן היא מיד מציעה את עזרתה. היא מבינה את הסיטואציה, היא איננה מתעצלת, והיא נוקטת יוזמה.

זו אישיות שמשלבת בתוכה חמלה, יוזמה, הבנה וניתוח, רעננות ועשיה. זוהי אם האומה היהודית, וזו אישיות המקרינה בעוצמתה על הלוחמים, הקצינים והחיילים אשר כותבים בימים אלו דף מפואר בתולדות העם היהודי.

פרשת השבוע פרשת חיי שרה

השבוע ביקרתי ביישובי העוטף, תודות לאופיר, שושי בר נוי ונשות כפר גנים שמכינות אלפי כריכים עבור תושבי עוטף עזה. הספקנו לחלק בבארי, כרם שלום, מגן, כיסופים, אורים, אופקים ועוד. קשה לי לומר את הדברים, אבל אני מוכרח להגיד את זה: יש הבדל גדול בין מה ששומעים מרחוק, לבין מה שרואים ושומעים במציאות. לצערי, ההרס והחורבן עולים על כל דמיון.

מאידך, התמלאתי בגאווה על עם ישראל שנמצא באחדות ובכל מקום, זה פשוט ממלא את הלב, פגשנו מפקדים שהם דמות למנהיגות והובלה לא רק לצבא, אלא לדור ההמשך של המנהיגות בישראל. הערכים שלהם הם המצפן, רוח היוזמה והכישורים שלהם יביאו את הניצחון.

הכותב הוא זיו אלול, יזם, משקיע, מנכ"ל Pery ומחבר הספר "אבות הניהול".