מאה עשרים ושבע שנים שני חיי שרה

"המדרש אומר שאסתר זכתה למלוך על מאה עשרים ושבע מדינות בגלל שסבתה שרה אימנו חיתה מאה עשרים ושבע שנים..." - על ההגיון מאחורי הדברים - לפרשת חיי שרה.

חדשות כיפה ר' יצחק חסיד 01/04/03 00:00 כח באדר ב'


המדרש אומר שאסתר זכתה למלוך על מאה עשרים ושבע מדינות בגלל שסבתה שרה אימנו חיתה מאה עשרים ושבע שנים. ולכאורה הדבר לא מובן. וכי בגלל שאדם חי תקופת שנים מסויימת זה אומר שצאצאיו צריכים למלוך על מאה עשרים ושבע מדינות?
מסבירים שכשאר אסתר קיבלה את המלכות, כל מדינה ומדינה עשתה לה קבלת פנים משלה. מדינה זו בסגנון זה ומדינה זו בסגנון אחר. מן הסתם שרוח קבלות הפנים של המדינות לה היו כולן ברוח היהדות ואסתר לאחר שראתה את קבלת הפנים של כל מדינה, אולי מצא חן בעיניה איזו מדינה בקבלת פניה אותה, כך שאותה מדינה השפיעה על אסתר חלילה, על אף שאותה מדינה לא ברוח היהדות היא מנתבת את דרכיה.
על כן אומר המדרש שאסתר זכתה למלוך על מאה עשרים ושבע מדינות. זאת אומרת שהיא לא התפתתה על אף שהיו לה מספיק סיבות, אלא נשארה נאמנת לרוח היהדות והיא זכתה למשול על המדינות – ולא המדינות על אסתר.

אותו הדבר שרה, שכל שנותיה היו בצדקות כמאמר רש"י: בת שבע כבת עשרים שכל ימיה בצדקות היו.
וכעת דברי המדרש מובנים: תבא אסתר בת בתה של שרה שחיתה מאה עשרים ושבע שנים ותמלוך על מאה עשרים ושבע מדינות – כי אסתר למדה זאת מסבתה הצדקת שרה אימנו זכותה תגן עלינו.