מי הקורבן בעקדת יצחק?

מדוע פרשת העקדה היא כל כך משמעותית? הרי בסופו של דבר לא קרה כלום? הרי בסוף לא הוקרב שום קורבן מלבד האייל

הרב הלל מרצבך
כ בחשון התשעט
,
29 באוקטובר, 2018 12:09

צילום: shutterstock

אחת השאלות הגדולות שעולות על פרשיית העקדה, מדוע היא כל כך משמעותית? הרי בסופו של דבר לא קרה כלום? אמנם היה ניסיון לאברהם לראות האם הוא מוכן לשחוט את בנו, ואכן הוא עמד בכך בגבורה, אך שום קורבן לא הוקרב ממש חוץ מאיל?

האם חנה ושבעת בניה לא עמדה בניסיון גדול יותר כשראתה בן אחר בן מת על קידוש ה'?
האם כשרועי קליין קופץ על רימון להצלת חבריו זה לא ניסיון גדול יותר?

ברצוני לנסות להעלות אפשרות, שאולי הקורבן האמתי בעקדת יצחק הוא שרה אמנו. שרה היא זו שמסרה את נפשה בעקדת יצחק.

יצחק נעקד, אברהם הסכים לשחוט, אך שרה מסרה את נפשה. כפי שכותב המדרש (בראשית רבתי חיי שרה):

"שבשעה שראה סמאל (השטן) שלא קבלו ממנו אברהם ויצחק, הלך אצל שרה,
אמר לה: "בעלך היכן הוא?"
אמרה לו: "למלאכתו הלך!".
"ובנך, היכן הוא?",
אמרה לו: "עמו הלך!".
אמר לה: "זקנה אין את יודעת שלקחו לשחיטה!".
כיון ששמעה התחילה לסופדו ומתוך בכיתה יצאה נשמתה, ולכך מתריעין לזכור מיתתה בעקדת יצחק כדי שירחם המקום על בניה".

מי שמסר את נפשו בעקדת יצחק בפועל זו הייתה שרה אמנו.

אולי זו הסיבה ששרה זוכה שהפרשה שמופיעה מיד אחרי עקדת יצחק היא נקראת על שמה "חיי-שרה". אמנם שרה מתה, אך היא מתה כדי להביא חיים לבנה יצחק, ולכל העם שיבוא ממנו.

אם מתבוננים בדמותה של שרה אמנו ניתן לראות כמה סבל היא עברה:

  • היא הלכה אחרי אברהם לאור כשדים, משם לחרן, משם לארץ כנען, משם למצרים, משם לארץ פלישתים, ומשם לבאר שבע.
  • היא הייתה עקרה עד גיל 90.
  • היא נאצלה פעמיים לעבור לגברים זרים (פרעה, ואבימלך).
  • היא מציעה לאברהם לשאת את הגר המשרתת שלה, שאולי דרכה היא תזכה לילדים.
  • הגר מרגישה עליונה ומזלזלת בשרה.
  • בגיל 127 מודיעים לה שבנה נלקח לשחיטה.
  • היא מתה מצער כשמתבשר לה שבנה נשחט.

שרה לא צריכה ללכת להר המוריה כדי לעמוד בניסיון, היא עומדת בו מתוך כותלי אוהלה. היא מוסרת את עצמה למיתה במקום בנה, אהוב ליבה, יצחק.

בדברי ישעיהו ניתן לזהות את תפקידה, ששרה היא ההשלמה של אברהם (ישעיהו נא, ב):  "הַבִּיטוּ אֶל אַבְרָהָם אֲבִיכֶם וְאֶל שָׂרָה תְּחוֹלֶלְכֶם כִּי אֶחָד קְרָאתִיו וַאֲבָרְכֵהוּ וְאַרְבֵּהוּ". שרה היא סמל האמונה והתמימות. ללא שרה אברהם לא היה יכול להוביל את המהפך שלו בעולם. מסירות גופה, נפשה ואמונתה הגדולה נתנו לאברהם את הכוח לפעול בעולם. שרה ואברהם השלימו אחד את השני כל אחד במקום שלו, ורק יחד מתוך אחדות אחת הצליחו לפעול בעולם להקמת עם האמונה בעולם.

29.10.2018

1. מיתוס העקדה יעלם והעקדה תהפוך לעקה- דה (משה אהרון עו"ד)

בס"ד.
הניסיון האמיתי בפניו עמד אברהם היה הניסיון האיסטרטגי : לאן פניה של האנושות בהנהגתו.
האם לדרך חתחתים היסטורית ארוכה עד לגאולה עד לסגירת המעגל ושיבה לגן העדן האבוד אותה הכרוכה בפולחן נבוב המבטא חולשתם של בני האדם.
או שמא גאולה מיד ועל אתר כולל ירידת בית מקדש שלישי מהשמים על הר המוריה.
אם וככל שיוכיח אברהם כי הוא אכן בשל מוכשר לכך..
ניסיון אחרון זה הוא בהמשך לניסיון של מהפכת סדום ועמורה.
שם אברהם הציג מצג כל כך מפותח ונאור שאך הזמין את ההמשך בניסיון העקדה .
כאמור ניסיון לידע אם פני העולם לקיצור הדרך ולגאולה או כאמור לדרך היסטורית ארוכה הכוללת פולחן של חלבי דמים ושלל ייסורים .
ממש אותו הניסיון שהתנסה בו האדם הראשון האם ראוי הוא לחיי נחלה ושלווה מידיים מיד ה'.
או שמא יעדיף את כל המסלול הארוך עד סגירת המעגל..
והנה נפלנו בפח נתפסנו לניסיון הטקטי המידי ולא שמנו לבנו לניסיון האיסטרטגי כאמור.
התמורה לעמידה שלמה בניסיון הייתה גאולה שלמה וירידת בית מקדש שלישי על הר המוריה
ובלי צורך בשום סוג של קורבן.
אבל אברהם נכשל לא התווכח כמו בעניין סדום לא שיחק את המשחק עד אחיזת המאכלת והנפתה .
לתקוע אותה בארץ ולומר לו לקב"ה כירא אלוהים עשית את המצג עד הנה .
אבל אני יודע שאתה מצפה ממני להיות "אוהב ה', [דגש על שם הוויה[
ולא לעשות כן וכאמור לתקוע המאכלת באדמה.
אזי לא היה צורך בפיצוי העלוב של "אחר אייל נאחז בסבך"
. המסמל יותר מכל לכח [איל] שהוחמץ והסתבכנו בסבך של פולחן של קורבנות לאלפי שנים. הנה כי כן כל מי שעיניו בראשו יודע שבימים על סיפה של הגאולה מיתוס האגדה אמור להיעלם בבחינה "עקה- דה"

דווח על תגובה לא ראויה
29.10.2018

2. הקורבן האמיתי היה ונותר יצחק (משה אהרון עו"ד)

בס"ד
יצחק יצא המעקדה חבול ומרוט רדוף טראומה וסיוטים .
עד כי החליף את שם האלוהים לאותה התחושה שהעניקה לו העקדה כל חייו :
"פחד יצחק" .
למה מתעלמים מעניין חשוב זה שיצחק
כינה את אלוהיו : "פחד יצחק" ..........

דווח על תגובה לא ראויה
29.10.2018

3. מאוד אהבתי את הרעיון. יישר כח. (תגובה לעו"ד)

דווח על תגובה לא ראויה
29.10.2018

4. הגיע הזמן לבוא חשבון גם עם אברהם (משה אהרון עו"ד)

בס"ד.
רצה לעשות את דבר האלוהים בשחיטת בנו שהוא גם בנה של שרה.
לא דין היה שלפחות יגלה אוזנה קודם שילך .
שמא הייתה מכה אותו כפי המגיע לו לאמור : לעולם אלוהים לא באמת מתכוון לכך
[לא צריך היה מלאך בדיעבד לשם כך].
ואזי בבושת פניו היה אומר לו הקב"ה שוב : שמע בקולה.......
ואם לא די גם העלים מיצחק..........
הנה כי כן תחילתו של הניסיון מעיד גם על אחריתו

דווח על תגובה לא ראויה
29.10.2018

5. ל 3 - תודה (משה אהרון עו"ד)

דווח על תגובה לא ראויה
29.10.2018

6. אגדת העקה - דה (משה אהרון עו"ד)


אגדת העקה - דה

בס"ד.



אגדת העקה - דה



כשבא אברהם לעולם האמת

מיד עמדו כל פאמליה של מעלה

להראות לו את חלון האמת.

גללו בפניו תחילה

את פרשת העקדה

ונזפו בו לאמור :

עקה - דה

שבו ורטנו בפניו :

מדוע לא הקדמת לגלות

את אוזנה של שרה

שגם שרה אמו הייתה

והוא גם לה בנה יחידה

והיה לך לחוש בדבר

הזה ומאד.

שנאמר : "והיו לבשר אחד".

והיא חלק שווה ממך .

ואף שותפה לך בכל

וגם לכל בשורה

אם טובה היא או רעה.

שאם הייתה עושה כן

היית זוכה לשמוע

את קול ה' [ולא קול מלאך]

עלי ארץ

לקיים בך

בפעם השנייה :

"שמע בקולה".

שפעם ראשונה - להצילו ברוח

ופעם שנייה - להצילו בגוף.

ואזיי לא היית גם מטריח

מלאכים בשמיים

לעצור בעדך בהריעמם :

"אברהם אברהם"

ולא עוד שהיית

זוכה ומתעלה

להיותך מוזמן ועל אתר

להר המוריה

כאב גואל המון גויים

לירות שם את אבן הפינה

לבניין העד של מקדש רב

ולתן האות לתחילתה

של הגאולה

השלמה

נכתב על ידי Moshe.Aharon , 29/10/2018 19:20

דווח על תגובה לא ראויה
02.11.2018

7. תודה (נדב מעוז)

תודה רבה אתם עוזרים לי מאוד בפרשה

דווח על תגובה לא ראויה
21.11.2019

8. מאוד יפה. סוף סוף תחושה שרואים את הנשים. (יישר כח)

דווח על תגובה לא ראויה
כתבו תגובה

המשך באמצעות

שכחתי סיסמה
אין לך שם משתמש באתר? צור חשבון

יצירת חשבון חדש

אני מאשר את תנאי השימוש באתר

 צילום: shutterstock

חקירת אירוע הירי ביו ג'רזי: "אחד המעורבים פרסם פוסטים אנטישמים לפני התקיפה"

קרא עוד