יש דבר כזה: מיליונר של עשרות אגורות | פרשת וישלח

יעקב אבינו חוצה יחד עם משפחתו את מעבר יבק, ואז נזכר שהוא שכח בצדו השני של הנחל פכים קטנים אותם לא לקח, סכן עצמו וחזר לקחתם | מדוע יעקב שהיה מלא וגדוש ברכוש כה רב, טורח לשוב לאחור רק לשם פכים קטנים וכמעט חסרי ערך?

חדשות כיפה הרב אסף הר-נוי 08/12/22 10:35 יד בכסלו התשפג

יש דבר כזה: מיליונר של עשרות אגורות | פרשת וישלח
צילום: shutterstock

יש מיזם חשוב בישראל שבמשך כעשר שנים הצליח לגייס למעלה מ-100 מליון שקלים, ומה שהכי מפתיע בו הוא שאותם מאה מיליון זה אוסף של הרבה מאוד אגורות קטנות שהרבה אנשים טובים תרמו.

החברים במיזם שנקרא "עיגול לטובה", תורמים את ה"עיגול" (ההשלמה למספר שלם) של כל קניה שלהם בכרטיס אשראי, וההפרש של אותו "עיגול" הולך לצדקה, וכך הגיע לו הסכום המכובד בהחלט שנתרם לעמותות רבות.

ולמה ואיך זה קשור לפרשת השבוע שלנו? כי זה גם היה המוטו, והשיטה בה התנהל יעקב אבינו.

כשיעקב יוצא מבית לבן הוא נמצא בעולם אחר, מהרבה בחינות וגם מבחינה כלכלית, מהמקום בו הוא היה כשהוא נכנס לשם. יעקב יוצא במקנה כבד ורב, וכך גם יש לו את היכולת לשלוח מתנה של מאות בהמות לאחיו עשיו ממנו הוא כה חושש.

כשעשיו רואה את המקנה הרב של יעקב, גם הוא מופתע, כיצד אותו "יושב אוהלים" הצליח להשיג רכוש כה גדול ושואל- "מי לך כל המחנה הזה"?

מה גורם ליעקב לגדול, ולהתעצם ולהגיע להצלחה כה מסחררת בכל תחומי חייו?

הסוד לכך טמון במשהו שקורה רגע לפני המפגש עם עשיו. יעקב אבינו חוצה יחד עם משפחתו את מעבר יבק, ואז נזכר שהוא שכח בצדו השני של הנחל פכים קטנים אותם לא לקח. יעקב לא מתעצל ואף מסכן את עצמו וחוזר רק למען אותם פכים קטנים ושם נפגש למאבק המפורסם מול שרו של עשיו. מדוע יעקב שהיה מלא וגדוש ברכוש כה רב, טורח לשוב לאחור רק לשם פכים קטנים וכמעט חסרי ערך?

יעקב אבינו מלמד אותנו כאן דבר אדיר- כי הדרך להגיע לגדלות ולעוצמה, בכל התחומים, מתחילה בהסתכלות על הפרטים הקטנים. רק מי ששם לב גם ל"פכים הקטנים" יזכה לראות ולקבל את הדברים הגדולים.

עיקר הנקודה איננה הממון של יעקב, אלא השיטה, ותפיסת העולם הרואה את הגודל שבקוטן. ההבנה של החשיבות שבכל פרט ובכל שלב בחיים היא שתוביל לפריחה ולצמיחה בכל תחום ובכל זירה.

הרב אסף הר-נוי, רב קהילת "אדרת אליהו", וראש בימ"ד "מבקשי פניך", גילה, ירושלים