לימוד הורים וילדים לפרשת וישלח

מדוע שולח יעקב מלאכים לאחיו, היכן נמצא נחל יבוק והאם הסכים יעקב עם שמעון ולוי? לימוד לכל המשפחה

הרב ברוך אפרתי הרב ברוך אפרתי 29/11/12 16:48 טו בכסלו התשעג

לימוד הורים וילדים לפרשת וישלח

שאלות-

1. יעקב שולח מלאכים לעשו אחיו. מדוע?

2. כיצד התכונן יעקב למפגש עם עשו? תארו שלוש דרכים.

3. יעקב חוצה את נחל יבוק. היכן הנחל נמצא?

4. מדוע חזר יעקב וחצה את הנחל? עם מי הוא נאבק שם?

5. מהי ברכת המלאך ליעקב?

6. עשו מחבק ומנשק את יעקב. מדוע? מה רומזות הנקודות מעל המילה 'וישקהו'?

7. יעקב חונה בסוכות. מדוע כך נקרא המקום? היכן הוא נמצא?

8. מה עולל שכם לדינה בת יעקב? מדוע זה קרה?

9. כיצד פעלו שמעון ולוי? האם יעקב הסכים איתם?

10. היכן מתה רחל? מדוע היא מתה כה צעירה?

11. פינת ההלכה- מהו 'זימון', ומתי מבצעים אותו?

תשובות-

1. יעקב פחד שעשו בא להורגו, ולכן שלח מלאכים אליו כדי להראות אהבה כלפיו. כדברי רש"י- "להודיע שאני בא אליך, שלם עמך ומבקש אהבתך"

2. כתב רש"י- "התקין עצמו לשלשה דברים לדורון, לתפלה ולמלחמה". דורון- שלח לו מתנות. תפילה- התפלל לד'. ומלחמה- נערך להלחם בו.

3. באמצע בקעת הירדן. המעבר מחבר את הגלעד עם השומרון וביניהם בקעת הירדן. כיום ניתן לראות את המעבר מהיישוב 'מחולה'.

4. הגמרא מסבירה שהוא שכח פכים קטנים, וצדיקים ממונם חביב עליהם ולכן חזר יעקב לקחת אותם. ונאבק עם שרו של עשו.

5. המלאך שינה את שמו מ 'יעקב' ל 'ישראל'-" לֹא יַעֲקֹב יֵאָמֵר עוֹד שִׁמְךָ כִּי אִם יִשְׂרָאֵל". ובאר רש"י- " לא יאמר עוד שהברכות באו לך בעקבה וברמיה כי אם בשררה ובגלוי פנים, וסופך שהקב"ה נגלה עליך בבית אל ומחליף את שמך, ושם הוא מברכך, ואני שם אהיה ואודה לך עליהן". הברכה שורה על יעקב בגלוי, ומלאכו של עשיו מסכים לכך בהמשך

6. הפשט הוא (וכך גם דעת רשב"י במדרש) שהוא חיבק ונישק אותו מאהבה, כי הוא לא ראה אותו שנים רבות. וחז"ל דרשו שהוא ניסה לנשוך אותו, משנאה, וד' הפך את צוואר יעקב לשיש ונשברו שיני עשו, כדברי רש"י- "שלא נשקו בכל ליבו"

7. משום שיעקב בנה שם סוכות למקנה שלו. 'סוכות' נמצאת בבקעת הירדן, סמוך למעבר הגבול עם ירדן. יש שם כיום מעיין יפה ושקט-'עין סוכות'

8. שכם אנס את דינה משום שהוא היה רשע שלא שלט בתאוות שלו. דינה היתה צריכה לשמור על יותר צניעות, כדברי רש"י- "יצאנית היתה"

9. הם הרגו את הזכרים בעיר, בעודם כואבים ביום השלישי לברית המילה שעשו. יעקב חלק עליהם וגינה אותם. יש מהראשונים שסברו שיעקב צדק, ויש שסברו ששמעון ולוי צדקו. ויש שהסבירו שיעקב חלק עליהם רק לגבי ההריגה ולא לגבי מניעת הנישואין עם הגויים. בסופו של דבר, הגויים פחדו מאיתנו ולא נקמו ביעקב. יעקב מקלל את הכעס של שמעון ולוי בברכתו 'ארור אפם כי עז'.

10. רחל מתה בדרך אפרתה, ליד העיר שלנו. הפשט-משום שהלידה של בנימין הסתבכה. הדרש- משום שהיא גנבה את התרפים של אביה, ויעקב קילל את מי שגנב אותם.

11. זימון הוא תקנה של חז"ל, להזמין את המברכים ברכת המזון לברך יחד, סביב כוס יין. יש לעשות זימון אם יש שני גברים שאכלו לחם, ואחד שאכל מזונות או לחם. ואם יש רק נשים, גם הן יכולות לעשות זימון