השאלות הפתוחות

לכל שאלה תשובה? לא בטוח. יוני לביא עם כמה שאלות פתוחות בעקבות פרשת השבוע

חדשות כיפה יוני לביא 03/12/09 00:00 טז בכסלו התשע

השאלות הפתוחות

"וָאֶשְׁלְחָה לְהַגִּיד לַאדֹנִי לִמְצֹא חֵן בְּעֵינֶיךָ"

מה לדעתכם צריכה להיות מדיניותה של ממשלת ישראל כלפי מדינות המתייחסות אלינו בצורה פוגעת ולא הוגנת, ואף משמיצות אותנו בפורומים בינלאומיים (דוגמאות מהזמן האחרון: שבדיה שבעיתונות שלה העלילו שחיילי צה"ל הורגים פלשתינאים כדי לגנוב מהם אברים, וטורקיה שמאשימה את ישראל ללא הרף ברצח עם בעזה). האם לנתק יחסים, להחזיר שגרירים ולהפסיק את הייצוא והיבוא מהם, או שעדיף לוותר על הכבוד ולהתעלם כדי לא להפסיד את היתרונות שביחסים איתם ולקוות שבהמשך ישתפר המצב?

"וַיִּירָא יַעֲקֹב מְאֹד וַיֵּצֶר לוֹ"

רש"י: "וירא שמא ייהרג, וייצר לו שמא יהרוג הוא את אחרים".

מדוע חשש יעקב מפגיעה באחרים, האם לא באו להורגו?

מה לדעתכם צריכה להיות מדיניות צה"ל במלחמה נגד מחבלים המסתתרים בינות לאוכלוסיה אזרחית?

"וַתֵּצֵא דִינָה... לִרְאוֹת בִּבְנוֹת הָאָרֶץ. וַיַּרְא אֹתָהּ שְׁכֶם בֶּן חֲמוֹר הַחִוִּי נְשִׂיא הָאָרֶץ וַיִּקַּח אֹתָהּ וַיִּשְׁכַּב אֹתָהּ וַיְעַנֶּהָ"

תופעת הפגיעה בנשים הולכת ומתרחבת. ניצול, הטרדות ומעשי אונס, הפכו למרבה הצער לדבר נפוץ.

מה גורם לזה? מי אשם בדבר? האם יש הקשר בין הצגת גוף האישה כמקדם מכירות וכאובייקט מיני בסרטים לתופעה הנ"ל?

דבר אחר - בעיתונות החרדית מדיניות הפרסום היא להימנע לחלוטין מלהביא ידיעות על אלימות מינית מכל סוג שהוא. לטענתם, הפרסום הרב שניתן למקרים הללו רק מעצים את התרחשותם. מה דעתכם?

"וַיְהִי בַיּוֹם הַשְּׁלִישִׁי בִּהְיוֹתָם כֹּאֲבִים וַיִּקְחוּ שְׁנֵי בְנֵי יַעֲקֹב שִׁמְעוֹן וְלֵוִי אֲחֵי דִינָה אִישׁ חַרְבּוֹ וַיָּבֹאוּ עַל הָעִיר בֶּטַח וַיַּהַרְגוּ כָּל זָכָר...וַיֹּאמֶר יַעֲקֹב אֶל שִׁמְעוֹן וְאֶל לֵוִי עֲכַרְתֶּם אֹתִי לְהַבְאִישֵׁנִי בְּישֵׁב הָאָרֶץ בַּכְּנַעֲנִי וּבַפְּרִזִּי וַאֲנִי מְתֵי מִסְפָּר וְנֶאֶסְפוּ עָלַי וְהִכּוּנִי וְנִשְׁמַדְתִּי אֲנִי וּבֵיתִי".

מה דעתכם על התרמית שעשו בני יעקב? האם הריגת אנשי שכם הייתה צעד ראוי? מה סיבת הביקורת של יעקב אבינו כלפיהם? איפה יש בהצהרתם "הַכְזוֹנָה יַעֲשֶׂה אֶת אֲחוֹתֵנוּ" (פס לא) תשובה לטענתו? האם יש משהו בסיפור הזה שניתן לגזור ממנו השלכות לימינו?