פרשת וישלח: עמידה כנגד הפחד

מה בין המאבק שהתקיים בין יעקב איבינו לאיש מסתורי לבין איסור אכילת גיד הנשה?

הרב הלל מרצבך
י בכסלו התשעח
,
28 בנובמבר, 2017 11:25
הרב הלל מרצבך

הרב הלל מרצבךצילום: באדיבות המצלם

מיהו האיש שנאבק עם יעקב?
בפרשתנו מסופר על המאבק שהתקיים בין יעקב אבינו לאיש מסתורי, שעשה לו מארב באמצע הלילה ליד הנחל. רש"י כותב לנו על פי המדרש שהיה זה שרו של עשיו.
אך בפרקי דרבי אליעזר מופיע פירוש אחר וקצת מפתיע: "עמד יעקב, והיה מתפלל לפני ה' ואמר: רבון כל העולמים, לא כך אמרת לי שוב אל ארץ אבותיך... ואהיה עמך, והלא עשו הרשע בא להרגני? מה עשה הקב"ה, שלח לו מלאך להושיעו להצילו מיד עשו, ונראה לו כאיש שנאמר: ויאבק איש עמו...". ישנו מדרש נוסף (ילקוט שמעוני וישלח רמז קלב) שכותב שאותו האיש היה המלאך מיכאל: "יש אומרים מיכאל היה".

מדוע יעקב עובר את מעבר היבוק
הרשב"ם (שם כג) והחזקוני (שם) מבארים את מעבר היבוק של יעקב באמצע הלילה באופן קצת שונה ממה שהכרנו. לדעתם, יעקב קם בלילה והעביר את משפחתו מזרחה - הוא מבקש לברוח מעשו! הוא נסוג מפחד (בראשית פרק לב, כב-כה): "וַיָּקָם בַּלַּיְלָה הוּא וַיִּקַּח אֶת שְׁתֵּי נָשָׁיו וְאֶת שְׁתֵּי שִׁפְחֹתָיו וְאֶת אַחַד עָשָׂר יְלָדָיו וַיַּעֲבֹר אֵת מַעֲבַר יַבֹּק: וַיִּקָּחֵם וַיַּעֲבִרֵם אֶת הַנָּחַל וַיַּעֲבֵר אֶת אֲשֶׁר לוֹ".

המלאך ניסה לעודד את יעקב
לפני זה, ניתן להסביר שיעקב היה במצב של פחד וייאוש, בעקבות המצב שבו הוא היה. כפי שכתוב בפסוקים (בראשית לב, ח): "וַיִּירָא יַעֲקֹב מְאֹד וַיֵּצֶר לוֹ".
והנה מגיע המלאך מיכאל ונאבק אתו (בראשית לב, כה-ל): "וַיֵּאָבֵק אִישׁ עִמּוֹ עַד עֲלוֹת הַשָּׁחַר". הגמרא (חולין צא א) מספרת לנו: "כתלמיד חכם נדמה לו". מסתבר שהמלאך אמר לו: "אל תברח! אל תישבר! תיכנס לארץ!"

מהותו של המאבק בין יעקב למלאך
המאבק התרחש במשך לילה שלם, משמעותו שהיה ביניהם וויכוח נוקב. יעקב לא משתכנע ורצה לסגת, אך המלאך ממשיך לעודד. עד שמגיע הרגע הדרמטי: "וַיַּרְא כִּי לֹא יָכֹל לוֹ וַיִּגַּע בְּכַף יְרֵכוֹ וַתֵּקַע כַּף יֶרֶךְ יַעֲקֹב בְּהֵאָבְקוֹ עִמּוֹ". מיכאל המלאך תופס ליעקב את הירך וכעת יעקב לא יכול לברוח ולסגת. יעקב חייב להישאר במקומו.

העידוד שנותן המלאך ליעקב
ייתכן שיעקב לא משתכנע, ורוצה לברוח בצליעה, ומבקש מהמלאך: "שַׁלְּחֵנִי כִּי עָלָה הַשָּׁחַר" אני מפחד  שעשיו יבוא להרוג אותי בשעת הבוקר.
אומר לו מיכאל המלאך: "לֹא אֲשַׁלֵּחֲךָ כִּי אִם בֵּרַכְתָּנִי", אתה מסוגל לברך יש לך כוח. כדי לעודד אותו שואל מיכאל: "מַה שְּׁמֶךָ".
יעקב כעת במצב נפשי ירוד, הוא רוצה לסגת. במחשבתו הוא לא יכול לברך אחרים, ולהתמודד מול עשיו הרע. הוא עונה למלאך: קוראים לי "יַעֲקֹב" מלשון עקב, אני קטן, וחסר כוח.
עונה לו המלאך: יש לך כוחות! אתה יכול להיות שר: "לֹא יַעֲקֹב יֵאָמֵר עוֹד שִׁמְךָ כִּי אִם יִשְׂרָאֵל, כִּי שָׂרִיתָ עִם אֱלֹהִים וְעִם אֲנָשִׁים וַתּוּכָל".

כוחה של הברכה
אחר שמיכאל נותן ליעקב שם חדש, הוא נותן לו מהות חדשה, מאותו רגע יעקב מקבל כוחות נפש, ויש לו כוח לברך גם אחרים: "וַיִּשְׁאַל יַעֲקֹב וַיֹּאמֶר הַגִּידָה נָּא שְׁמֶךָ, וַיֹּאמֶר לָמָּה זֶּה תִּשְׁאַל לִשְׁמִי וַיְבָרֶךְ אֹתוֹ שָׁם".
מאותו הרגע זורחת ליעקב השמש: "וַיִּזְרַח לוֹ הַשֶּׁמֶשׁ כַּאֲשֶׁר עָבַר אֶת פְּנוּאֵל". וכעת הוא מסוגל לעמוד בגבורה מול עשיו הרשע. ברגע שיעקב מבחינה נפשית פנימית מספיק חזק, עשיו מבין שאין לו סיכוי, ומפנה את הארץ לכבודו.

טעם לאיסור אכילת גיד הנשה
על פי זה ניתן לומר שאיסור אכילת גיד הנשה יש לו משמעות נוספת: "עַל כֵּן לֹא יֹאכְלוּ בְנֵי יִשְׂרָאֵל אֶת גִּיד הַנָּשֶׁה אֲשֶׁר עַל כַּף הַיָּרֵךְ עַד הַיּוֹם הַזֶּה כִּי נָגַע בְּכַף יֶרֶךְ יַעֲקֹב בְּגִיד הַנָּשֶׁה". משמעות האיסור הוא שלא נפחד ולא נתייאש. להמשיך ולהישאר במקום גם כששונאנו באים לפגוע בנו. המילה "לנשות" פירושו לשכוח.
אנו מצווים שלא לשכוח את הכוחות שה' נתן לנו, לא לשכוח שה' אתנו ושומר עלינו תמיד, גם כשיש חושך ומפחיד מאוד.

28.11.2017

1. אהבתי ממש! הסבר משכנע לסיפור העלום של המאבק של יעקב! (עובד ה')

דווח על תגובה לא ראויה
28.11.2017

2. "ויאבק איש עמו " - להסיר ממנו אבק המרמה שדבק בו (משה אהרון )

11/2017

"ויאבק איש עמו " - להסיר ממנו אבק המרמה שדבק בו

בס"ד.

יעקב ידע כי אין הוא יכול להיכנס לארץ ישראל בלי
ליישר ההדורים הן עם לבן והן עם עשיו. שכניסה לארץ ישראל
מפעילה מיד את מיד הדין שעיני ה' בא בארץ ורישומם גם במידת הדין.
והנה מיד לאחר שיישב יעקב את ההדורים עם לבן נתפנה לנסות ליישב ההדורים עם עשיון.
אלא שבשונה מעניין לבן כאן הגורם המעוול העיקרי היה יעקב עצמו שנקט בתרגיל של טכסיסנות והונאה.
לכן היה ברור ליעקב כי לא הרי יישוב ההדורים עם לבן כאותו עם עשיו .
לכן יעקב איננו מסתפק בפעולות פיוס מכח עצמו.
אלא פונה גם לקב"ה לאמור : "קטונתי מכל החסדים ומכל האמת אשר עשית את עבדך.
כי במקלי עברתי את הירדן הזה עד עתה אך בהלכאה עצמית ניסיתי לכפר]
ועתה הייתי לשתי מחנות .
הצילני נא מיד אחי מיד עשיו..."
הנה כי כן פנייה לקב"ה גם בשמה של מידת האמת ותוך דגש "מכל האמת" מחייבת פעולתה ומירוקה של מידת הדין.
במילים אחרות עוולותיו של יעקב כלפי עשיו ואביו היו זקוקים למידת הדין כדי להשיכ מירוק וכפרה.
ומשום שבניו ונשיו לא עוולו כלפי עשיו לכן מדגישה התורה :"ויותר יעקב לבדו" ו"יאבק איש עמו עד עלות השחר"
זימן לו הקב"ה מלאך בדמות איש שיסיר ממנו את האבק עד שיהא זך וטהור כשמש - עד עלות השחר .
ויאבק לעניין זה גם במשמעות מטאפורית כאמור של הסרת האבק שדבק בו בגלל מעשיו כאמור.
ודרכה של מידת הדין שהיא הולכת מהכבד לקל .
תחילה נבחן אם דינו למיתה
ונאמר : "כי לא יכול לו" כלומר להורגו שאין דינו למיתה .
ואזיי העונש נתמקד לבסוף בכף ירכו. שמכאן ואילך רישמה של העוולה תלווה אותו לכל מקום שילך.
לא בכדי מוקד העונש [הירך]כסמל למידת האמת והדין.
אומץ על ידי יעקב בהמשך כמקום הראוי לשבועה :
"שים נא ידך תחת ירכי"
ועתה דומה לגולת הכותרת : השחר עלה יעקב מורק קיבל עונשו והוא יעקב מתעקש לא להפסיד הברכה.
והוא תובע במפגיע מהאיש מלאך ברכני. והמלאך שעתה יודע הוא כי יעקב זך וממורק .
אלא שיהיה צורך גם למחוק את תווית הגנאי שמו - יעקב" .
ואין הוא יכול לברכו בשמו הקודם המרמז כאמור על מרמה .
לכן נקב בשמו החדש "ישר-אל" המשקף את פעולתה כאמור של מידת הדין.
שישר הוא האל ואין הוא סובל עוולה.
אחרי כל זה באה בשורת הסיכום :
"שרית עם אלוהים" כלומר עם מידת הדין.
ועם אנשים : עשיו ואביו - ותוכל .
במובן שיכולתה והיית ראוי לבסוף ביושר לתוצאהלפיכך גם חתם יעקב בקריאת שם המקום ,פניאל"
שראה אלוהים פנים אל פנים כלומר שעמד מול מידת הדין
וניצלה נפשו שכאמור לא נידון למיתה אלא לעונש
סמלי מתון יותר .

נ.ב. לכל מעריצי הרב - ובהחלט יש על מה .
אנא קבלו אמת אחרת ויהא מי שאמרה.
שאלף גוונים לו לאור התורה

דווח על תגובה לא ראויה
30.11.2017

3. למשה אהרון (מגיב 2) - אני דווקא מאוד אהבתי את ההסבר של הרב הלל (תלמיד ישיבה)

למשה אהרון מגיב 2 -
ההסבר שלך נחמד, אך לדעתי הוא רחוק מפשטי המקראות.

דווח על תגובה לא ראויה
כתבו תגובה

המשך באמצעות

שכחתי סיסמה
אין לך שם משתמש באתר? צור חשבון

יצירת חשבון חדש

אני מאשר את תנאי השימוש באתר

הרב אברהם סתיו צילום: מרים צחי

ליל הסדר - הזדמנות להתנתק מהחששות והפחדים

קרא עוד