פרשת וישב: אל תיבהלו מהחושך, הביטו אל האור שמבצבץ מאחוריו

כל מי שעוסק בעשייה, יזמות או ביזנס, מבין כי עסקים, כמו החיים, הם אינם קו ישר. ישנן עליות וישנן מורדות. תולדות ימי עמנו ידעו עליות ומורדות. ואולי בעצם צריך לומר בסדר ההפוך: מורדות - ואז עליות | זיו אלול עם דבר תורה חדש על פרשת וישב

חדשות כיפה זיו אלול 07/12/23 11:14 כד בכסלו התשפד

פרשת וישב: אל תיבהלו מהחושך, הביטו אל האור שמבצבץ מאחוריו
זיו אלול , צילום: טל שחר

הירידות הן חלק מהחיים, ולמי שיודע לנצל אותן ולהפיק מהן לקחים: הן חלק חשוב מהחיים. הסוד הזה צפון בהיסטוריה המוקדמת והמאוחרת של העם היהודי. פרשת השבוע עוקבת אחרי דרכו של יוסף להיות המשנה למלך של המעצמה הגדולה בעולם. האיש מס' 2 באנושות.

הסיפור מתחיל מנער בן 17 שאחיו מתנכלים לו

רבי יצחק עראמה, מגדולי ספרד בדור הגירוש, שחווה על בשרו את תקופות הזוהר ואת תקופת העלטה של העם היהודי, מדגיש כי חשוב לשים לב שהסיפור הזה מתחיל מהתחלה, מהנער בן ה-17 שאחיו מפרשנים בטעות את מעשיו כשגויים, ולכן הם מתנכלים לו ומוכרים אותו לעבד. הוא מבלה לא מעט זמן בבתי הסוהר, ורק לאחר מכן - וברגע אחד - הוא מקבל את המפתחות לאימפריה המצרית, משפיע על חייהם של מיליונים ומעצב את ההיסטוריה.

ברמת המאקרו, זה קרה גם לעם היהודי. בימים אלה אנחנו מדליקים את נרות החנוכה. אנחנו מציינים את המאבק ההירואי - חסר הסיכוי - של החשמונאים, קבוצה זעירה, משפחה וכמה חברים ממודיעין מול הגדולה שבאימפריות.

המאבק שלהם הוביל לעצמאות מדינית ורוחנית, ולעשרות שנות זוהר מהיפות שבהיסטוריה היהודית כולה. החשיכה היא חלק מהתהליך. תהליך שאותו מוביל מנהל ההיסטוריה האנושית, ושום דבר לא יכול להניא אותו. דווקא אחי יוסף, במעשה האקטיבי שלהם הם ביקשו להרחיק את יוסף מהמלוכה, אך בפועל קרבו אותה.

באותו הרגע הכל נראה קשה אבל הוא בעצם מאפשר תהליך של חשיבה

בעסקים לא פעם חווים אתגרים של ירידה בביצועים, הכל נראה באותו הרגע קשה, מורכב אבל הוא בעצם מאפשר תהליך של חשיבה, ייעול, ניתוח, דיוק ועבודה על אזורים שבלעדי האתגר לא היינו עושים. בסטארט אפ בעיקר בתחילת הדרך לוקח זמן להבין מה בסוף יעבוד, מי ייקנה את השרות, אבל ללא הקושי, ללא הלידה המורכבת אין סיפוק מההצלחה שתהיה אחרי.

חשוב לזכור את הדברים הללו בתקופה בה אנחנו נמצאים. הקושי הוא אכן קושי, המכה היא כואבת, המלחמה היא לא פשוטה והתקופה מאתגרת. אבל זהו חלק מתהליך. הבורא מוביל את ההיסטוריה ואת האנושות למקום טוב יותר, וככל שנמלא היטב את תפקידנו כאן - נזכה לראות בתקופת הזוהר שתזרח, כפי שהבטיחו נביאי ישראל, בעתיד. בעזרת השם, ביחד ננצח.

הכותב הוא זיו אלול, יזם, משקיע, מנכ"ל Pery ומחבר הספר "אבות הניהול"