דמות דיוקנו של אבא

מנין שאב יוסף כוחות נפש להתמודד מול אשת פוטיפר? מה היה ´הנשק הרוחני´ של יוסף במלחמתו כנגד היצר הרע כאשר חרב מונחת על צוארו?

חדשות כיפה הרב מאיר נהוראי 25/11/10 00:00 יח בכסלו התשעא

בפרשתנו נחשף יוסף למספר נסיונות מורכבים. אחד מהנסיונות המרכזים מתרחשים בבית פוטיפר. שם יוסף קונה לו מעמד מיוחד , והנה ביום בהיר אחד מתרחש הארוע הבא:

וַיְהִי כְּדַבְּרָהּ אֶל יוֹסֵף יוֹם יוֹם וְלֹא שָׁמַע אֵלֶיהָ לִשְׁכַּב אֶצְלָהּ לִהְיוֹת עִמָּהּ: וַיְהִי כְּהַיּוֹם הַזֶּה וַיָּבֹא הַבַּיְתָה לַעֲשׂוֹת מְלַאכְתּוֹ וְאֵין אִישׁ מֵאַנְשֵׁי הַבַּיִת שָׁם בַּבָּיִת: וַתִּתְפְּשֵׂהוּ בְּבִגְדוֹ לֵאמֹר שִׁכְבָה עִמִּי וַיַּעֲזֹב בִּגְדוֹ בְּיָדָהּ וַיָּנָס וַיֵּצֵא הַחוּצָה: וַיְהִי כִּרְאוֹתָהּ כִּי עָזַב בִּגְדוֹ בְּיָדָהּ וַיָּנָס הַחוּצָה.

יוסף עבר מסעות אישים קשים. ההליכה לשכם הפכה לסיוט. מעת שנזרק לתוך הבור עבר מיד ליד. והנה, בשעה שבנה את מעמדו בבית פוטיפר הוא נדרש לעמוד מול ניסיון קשה ותובעני. מנין שאב יוסף כוחות נפש להתמודד מול אשת פוטיפר? מה היה הנשק הרוחני של יוסף במלחמתו כנגד היצר הרע כאשר חרב מונחת על צוארו?

חז"ל במסכת סוטה לו ע"ב מסבירים את אשר אירע ליוסף:

ותתפשהו בבגדו לאמר - באותה שעה באה דיוקנו של אביו ונראתה לו בחלון, אמר לו: יוסף, עתידין אחיך, שיכתבו על אבני אפוד ואתה ביניהם, רצונך שימחה שמך מביניהם ותקרא רועה זונות?

יעקב מזהיר את יוסף מההשלכות של החטא. פנייתו של יעקב אל יוסף נעשית באמצעות דמות דיוקנו הנראה ליוסף מבעד החלון. מהי אותה דמות דיוקנו של יעקב?

רבים מאתנו תולים במקום בולט את תמונת ההורים. כך שמפעם לפעם ניתן להתבונן ולזכור את ההורים. אולם, עוצמת ההשפעה של ההורים ניכרת בדמות דיוקנם. יוסף מושפע רבות מאביו יעקב. חותמו של יעקב טבוע חזק בדמותו של יוסף. הקשר שבין יעקב ליוסף היה קשר אמיץ שענפיו הגיעו למצרים למקום של מ"ט שערי טומאה. עוצמת הקשר מתוארת בתחילת הפרשה:

אֵלֶּה תֹּלְדוֹת יַעֲקֹב יוֹסֵף בֶּן שְׁבַע עֶשְׂרֵה שָׁנָה הָיָה רֹעֶה אֶת אֶחָיו בַּצֹּאן וְהוּא נַעַר אֶת בְּנֵי בִלְהָה וְאֶת בְּנֵי זִלְפָּה נְשֵׁי אָבִיו וַיָּבֵא יוֹסֵף אֶת דִּבָּתָם רָעָה אֶל אֲבִיהֶם.

בפסוק זה מצאו חכמים את הקשר המיוחד שבין יוסף לאביו, וכך מובא בתנחומא פר וישב סימן ה:

אלה תולדות יעקב יוסף, שהיו פני יוסף דומין ליעקב, מנין, שכך הוא אמר וישראל אהב את יוסף מכל בניו כי בן זקונים הוא לו (בראשית לז ג), והרי בנימין קטן ממנו והוא אומר בן זקונים, אלא שהיה איקונין דומה לו.

סביר להניח, שהדמיון שהיה קיים בין האב לבן השרתה אוירה מיוחדת על מערכת היחסים שבניהם. הקשר היה כה חזק, שחז"ל אף ביקרו את יעקב על העדפה של יוסף משאר האחים. בשעה שיוסף נמצא במצרים, הוא זוכר את אביו יעקב, שנאלץ אף הוא להתמודד בגלות מדי יום בבית לבן הרשע. זו דמות דיוקנו של האב, המתגלמת בסמכותיות הנובעת מדוגמא אישית. יתכן שלא מדובר בהתגלות האב אלא ההתגלות נובעת מיוסף עצמו השואל את עצמו: מה היה אבא עושה במצב זה?


המדרש מציב בפנינו אתגר גדול בחינוך. שאיפתנו ללמד את הילדים ולהקנות להם מדות, אולם ההצלחה הגדולה בחינוך ילדנו תהיה, שדמות דיוקנו של האב והאם, תלווה את ילדיהם בחייהם הסוערים. דמות ההורים יכולה ללוות את הילד לנצח, גם לאחר שהקים משפחה, ובנה את רשות היחיד לעצמו. אחד מהסימנים המובהקים של השפעת ההורים על ילדיהם היא ברגע ההכרעה, כאשר המתלבט שואל: "מה היו ההורים שלי עושים בסיטואציה כזו"? זו זכות גדולה להורים שהשפעתן ניכרת בכל צעד ושעל של ילדיהם לאורך ימים ושנים. לשם כך, נדרשת דוגמא אישית, המעניקה תוקף מוסרי לדרישותינו מהם.