פרשת וירא: כישלון של יחיד הוא עצוב, אבל הוא מתגמד מול כישלון של חברה שלמה

גם הצלחה של אדם בודד היא משמחת, אבל האנרגיות בהצלחה של קבוצה שלמה - עוצמתיים הרבה יותר | זיו אלול עם דבר תורה חדש על פרשת וירא

חדשות כיפה זיו אלול 02/11/23 13:37 יח בחשון התשפד

פרשת וירא: כישלון של יחיד הוא עצוב, אבל הוא מתגמד מול כישלון של חברה שלמה
זיו אלול , צילום: טל שחר

זה נכון מבחינה חומרית, וגם מבחינה רוחנית. העוצמה הפנימית של מעשה חיובי שנעשה בצורה מאורגנת - גדול הרבה יותר, והאפקט שלו עוצמתי הרבה יותר. והוא משפיע בראש ובראשונה על זה שמעניק - ולא בהכרח על מי שמקבל.

את העיקרון הזה לומד רבי יצחק עראמה מהתבוננותו בפרשת השבוע על ממלכת סדום. ממלכה עתיקה, זעירה, ים תיכונית משגשגת ופורחת. מי שחושב שבסדום לא היו חוקים - טועה. לסדום הייתה מערכת חוקים משומנת, אכזרית, שהעצימה את החזקים והתעלמה מרווחת הפרט.

פרשת השבוע פרשת וירא

וזה נורא הרבה יותר מאשר סתם פשע, ויותר מאשר הפשע המאורגן. זהו "פשע בחסות החוק", או אפילו באמצעות החוק. כך מסביר רבי יצחק עראמה. הייתה שם פשוט רגולציה נגד הענקה ונתינה, שהיו נחשבים לעוון חמור הפוגע בזכות הקניין הפרטי.

בספר "הזוהר" נכתב כי האפקט הרוחני של ההענקה מקרינה בראש ובראשונה על המעניק. בעצם כשאדם נחשף להזדמנות לתת - הוא בעצם מקבל מתנה עצומה: בכל נתינה שכזו - הוא הראשון שמושפע מהנתינה הזו - ולטובה.

את העיקרון הזה לימד את האנושות אבי האומה, אברהם. הוא היווה את האנטיתזה של סדום, ולחם נגד התפיסה הקלוקלת שלה. צריך להדגיש, זו הייתה רפורמה חברתית מהפכנית וראשונה מסוגה בהיסטוריה. אך אברהם הנחה לא רק את העובדה שהחסד הוא דבר עקרוני, חיובי ומובן מאליו, אלא שהוא נעשה כתנועה חברתית.

אנחנו כעם, כחברה, כקהילה בגולה או כמדינה כאן בארץ, ממשיכים בכל העוצמה בדרכו של אברהם. מראות החסד והסולידריות המרהיבים שהחברה הישראלית מנפיקה בימים אפלים אלה, יזהרו באור בהיר בהיסטוריה של העם הזה. תחושת האחריות, המחויבות, הנתינה גם למי שאיני מכיר, שאיני חייב לו ושאינני מצפה לקבל ממנו בתמורה - היא היא ההליכה בדרכו של אברהם.

פרשת השבוע פרשת וירא

והיא מוכיחה את עצמה גם היום. העוצמה שלנו כעם היא לא רק מהאחדות אלא מהערבות ההדדית, מזה שלא משנה מה אנחנו פה אחד בשביל השני, לא היינו שורדים בלי זה.

לפני כמה שנים נפגשתי עם משקיע גדול בלונדון. הוא אמר לי: "אתם היהודים עם מיוחד, גם אם יש שניים ביחד, הם תמיד עוזרים אחד לשני - לפני שהם עוזרים לעצמם. אני ממש מקנא בכם!"

המדהים לראות במלחמה הזו את העוצמה של העם היהודי, של עם ישראל, היא נותנת כח כי אתה גאה להיות יהודי, גם בארץ וגם בעולם. לא רק בגלל רוח הקרב והגבורה, אלא גם בגלל החסד והנתינה - מבחינתי זה הניצחון הגדול שלנו, עם ישראל חי!

הכותב הוא זיו אלול, יזם, משקיע, מנכ"ל Pery ומחבר הספר "אבות הניהול"