משמעות העקידה לדורות

האם יצליח אברהם אבינו לעבוד את הקב"ה במידה שהיא ההיפך מטבעו? האם אנחנו מסוגלים?

חדשות כיפה הרב מיכאל אהרונוב 09/11/06 00:00 יח בחשון התשסז

"קח נא את בינך את יחידך אשר אהבת את יצחק ולך לך אל ארץ המוריה והעלהו שם לעולה" (בראשית כב, ב).


עשרה נסיונות נתנסה אברהם אבינו עליו השלום ועמד בכולם. אמנם נחלקו הראשונים במסכת אבות ברשימת הנסיונות, אבל לכולי עלמא יש מספר נסיונות שבהם כולם מודים והם: לך לך מארצך, מלחמת המלכים, ברית מילה, גירוש ישמעאל ועקידת יצחק. החוט החורז את כל הנסיונות כולם הוא, האם יצליח אברהם אבינו, עליו השלום, עמוד החסד בעולם, אשר מידת טובו אינה יודעת גבולות ושופעת חסד גם על רשעי העולם כסדום ועמורה, יצליח לעבוד את הקב"ה במידה שהיא ההיפך מטבעו?


מידת הגבורה, שהרי כן היא בכל הנסיונות: מנסיון הניתוק מבית אבא מארץ המולדת מן המשפחה הקרובה בעבור יציאה והליכה אל ארץ לא נודעת, כמה גבורת נפש דרושה לזה. נסיון המלחמה נגד 4 מלכים שליטי עולם למען הצל את לוט בן אחיו, זו היא ודאי גבורה גדולה. ענין החיתוך בבשר החי בגוף ממש למען כריתת ברית בין הקב"ה לבין בני האדם הנושאים את דגל האמונה בעולם, אין לך גבורה גדולה מזו. ענין גירוש הבן הבכור שנולד לאחר 86 שנים, שהוא אהוב על אברהם אבינו עד כדי כך שמעידה התורה: "וירע הדבר מאוד בעיני אברהם על אודות בנו" (בראשית כא,יא), כמה גבורת נפש דרושה לקום השכם בבוקר ולשלח את הילד החולה על כתפי אמו עם מעט לחם ומעט מים אל המדבר הגדול והנורא! ממש עקידה!! וודאי שענין "עקידת יצחק" עצמה הלא יש בה גם כן גבורה עילאית, להקריב את כל העתיד המובטח: "כי ביצחק יקרא לך זרע" (כא,יב) - בשביל ציווי של הקב"ה שלכאורה סותר הבטחה קודמת?!


איזו שלימות מידות דרושה לאברהם אבינו, איש החסד, להיות מושלם גם כן במידת הגבורה, והכל כשיש את כל התירוצים למה לא לילך אחר ציווי ה!!!


כח כזה אנו צריכים היום בתקופתנו כשעומדים אנו בפני החלטות הרות גורל בשביל עם ישראל, ארץ ישראל ותורתה. נכון, הטבע הפנימי שלנו מושך אותנו להתחברות, לציות לאהבה לכל חלקי עם ישראל באשר הם, ויש את כל הסיבות למה כן להיגרר אחרי החולשה הכללית, ובכל זאת מצווים אנו לעמוד בתוקף הנסיון, כאברהם אבינו, בגבורה עילאית ובלי ספיקות ולילך אחר הציווי האלוקי- "כי כל הארץ אשר אתה רואה לך אתננה ולזרעך עד עולם" (יג,טו).


הרב מיכאל אהרונוב הוא ר"מ בישיבת מעלה אפרים