הכנסת אורחים מודל 2007

שנות האלפים מאתגרות אותנו דווקא במצווה שנראית לנו פשוטה כמו הכנסת אורחים. כמו אברהם אבינו כבר לא נהיה, אז מה כן?

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 25/10/07 00:00 יג בחשון התשסח

גדולה הכנסת אורחים מקבלת פני שכינה - במאמר נועז זה ביארו חז"ל כיצד נטש אברהם אבינו את ההתגלות הא-לוהית בה חזה ופנה להכניס שלושה אנשים שניצבו עליו. רש"י ביאר זאת כחלק מביאורו כי המילים "אֲ-דֹנָי אִם נָא מָצָאתִי חֵן בְּעֵינֶיךָ אַל נָא תַעֲבֹר מֵעַל עַבְדֶּךָ" פנו לריבונו של עולם, וביקשו ממנו להמתין עד שיסיים אברהם אבינו להכניס את האורחים כראוי. רק לאחר שפנו האורחים לדרכם שב אברהם לריבונו של עולם ושמע ממנו את גזירת הפיכת סדום.

התורה אינה מבארת מפני מה הכנסת אורחים גדולה מקבלת פני שכינה, ובאיזה טרמינולוגיה יש להשתמש בשעה שאנו מבארים את המילה "גדולה" - האם מדובר בסדר חשיבות? בסדר קדימות? בהכנסת אורחים שהיא למעשה קבלת פני שכינה? ישנן אפשרויות רבות. הצד השווה שבכולן היא העובדה שמשקל עילאי ניתן לפתיחת הלב ולפתיחת הבית בפני אנשים זרים הזקוקים לכך.

ימי המוזג היהודי בבית המרזח הנאנק תחת עולו של הפריץ חלפו עברו, וכמעט ואין מדובר עוד בימינו בהכנסת אורחים הנעים ביער אל היריד ואין להם מקום ללון. ברם, ימיה של הכנסת האורחים לא תמו כלל וכלל, ותורתנו הנצחית מצווה אף היום על הכנסת אורחים. כל שאנו צריכים לעשות הוא להעתיק את הלוז הפנימי מתוך מעשיו המופלאים של אברהם אבינו לימינו אנו, ולהלביש אותו במלבוש שהוא חלק בלתי נפרד מאורח חיינו.

כיצד מכניסים אורחים היום? פותחים את הבית ואת הלב לכל המבקש להיכנס. גם בבית כנסת ניתן להכניס אורחים. בימים עברו נהגו גם חילוניים רבים לערוך בר מצווה ושבת חתן בבית הכנסת, כחלק משמירת הקשר הדק והמיוחד שלהם לשלשלת דורות ישראל. חלק מהסיבה שמספרם של אלה פחת הוא בשל העובדה שבית הכנסת אינו מכניס אורחים כבעבר, והם אינם מרגישים שם בבית. קהילה הממוקמת בעיר צריכה לפתוח את הלבבות ואת שערי בית הכנסת, להזמין להיכנס ולהיות חלק מהקהילה הרחבה. גם אם הברכה נשמעת בצורה עילגת, גם אם אחד האורחים שכח לסגור את הפלאפון, גם אם התפילה מתארכת במעט - בשעה שזוכרים כי מעבר לממד האמוני של חיפוש דרכים להצית מחדש את שלהבת היהדות ישנו גם ממד פשוט של בין אדם לחברו הגדול בהקשר זה יותר מקבלת פני שכינה, משנה הקהילה את התייחסותה ומוכנה לשאת במשמעויות השונות של הכנסת אורחים לתוכה. כל זה אינו מונע כמובן את הניסיון המתמיד שהברכה לא תיאמר בעלגות לשון, ושכל האורחים כלל לא יביאו פלאפונים לבית הכנסת.

כיצד מכניסים אורחים היום? בתוכנו גרים עולים חדשים מסוגים שונים. בין אם הם באו מארצות הרווחה ובין אם הם באו מארצות המצוקה, כולם חווים את החוויה הקשה של להיות מהגרים. מהגר חש זר, שונה, מתמודד עם קשיי שפה מתמידים ועם חוסר הבנה של המנטאליות הישראלית, והוא זקוק להכנסת אורחים. הכנסה זו אינה חייבת להיות בבית דווקא. בשעה שמכניסים אותו למכונית ונוסעים אתו כדי לסייע בסידור דבר מה שיש לעשות - אנחנו מכניסים אורחים, הן במובן האישי הפשוט, והן בהיבט הלאומי הרחב של הכנסת עולים לתוכנו.

כיצד מכניסים אורחים היום? סביבנו נמצאים אנשים רבים מצולקים כתוצאה מקורות חייהם. בין אם מדובר בניצולי שואה בודדים ובין אם מדובר בצעירים שלא מצאו מנוח לכף רגלם בביתם שלהם; בין אם מדובר בבדידות על רקע פגיעה פיזית באדם ובין אם מדובר בבדידותו של העשיר שאינו מוצא שפה משותפת עם סביבתו - כל אלה זקוקים להכנסת אורחים מיוחדת, שביסודו של דבר מתחילה במפתח הלב.

הליכה בדרכו של אברהם אבינו נחוצה היום כפי שהייתה נחוצה תמיד. לבושה שונה אך מהותה זהה.