פותחים שולחן

לכל שאלה תשובה? לא בטוח. יוני לביא עם כמה שאלות פתוחות בעקבות פרשת השבוע

חדשות כיפה יוני לביא 11/03/10 00:00 כה באדר התשע

פותחים שולחן

אומנות - "רְאוּ קָרָא ה בְּשֵׁם בְּצַלְאֵל בֶּן אוּרִי בֶן חוּר...לַעֲשׂוֹת בְּכָל מְלֶאכֶת מַחֲשָׁבֶת" (לה, ל-לג) - האם לדעתכם להיות אומן זה משהו שנולדים איתו ("או שיש לך את זה או שלא..."), או שזה דבר שאדם מסוגל לפתח בעצמו וללמוד אותו? האם לאומנים יש נפש מיוחדת ושונה משאר האנשים? במה זה מתבטא? האם לאומנות יש גבולות וקווים אדומים או שהיא צריכה להיות מושתתת על חופש מוחלט? מה המקום שהאומנות תופסת ביהדות? האם אדם דתי יכול להיות אומן חופשי או שבהכרח מוטלות עליו הגבלות הלכתיות שיפגעו ביצירתיות שלו? מהי בעיניך "אומנות יהודית"?


מסגרתיות - וַיַּעֲשׂוּ בְּנֵי יִשְׂרָאֵל כְּכֹל אֲשֶׁר צִוָּה ה אֶת משֶׁה כֵּן עָשׂוּ" (לט,לב) - המצוות וההלכות הן דבר קבוע ואחיד שמסגרותיו נקבעו כבר לפני דורות רבים. האם אין זה סותר את האינדיבדואליות ואת הביטוי האישי של כל אחד? איך אפשר שכל היהודים יקיימו את אותן המצוות למרות הבדלי האופי והסגנון ביניהם? במה יכולה להתבטא הייחודיות של כל אחד בתוך מערכת מחויבויות זהה?


אסתטיקה - "וַיַּעַשׂ אֵת הַכִּיּוֹר נְחשֶׁת וְאֵת כַּנּוֹ נְחשֶׁת בְּמַרְאֹת הַצֹּבְאֹת" (לח,ח), ועיינו ברש"י על המקום - עד כמה לדעתכם משפיעה הופעה חיצונית אסתטית טובה? האם אתם מקדישים זמן לטיפוח אישי, איפור? האם הייתם מוכנים לעשות ניתוח פלסטי לשיפור מראה חיצוני של אף וכדו?



המדור באדיבות "עולם קטן"