פרשת ויצא: הדרך לפתרון סכסוכים עוברת דרך השפה

השיח וההבנה שיש לנו משימה משותפת – בסופו של דבר יביאו לאחדות. ברגע שרק נכבד אחד את השני, נבין שכולנו מסכימים על שמונים אחוז ועל היתר לא מוכרחים להסכים | זיו אלול עם דבר תורה חדש על פרשת ויצא

חדשות כיפה זיו אלול 22/11/23 12:27 ט בכסלו התשפד

פרשת ויצא: הדרך לפתרון סכסוכים עוברת דרך השפה
זיו אלול, צילום: טל שחר

אנחנו אומה קטנה, זעירה, גדושת ניגודים, מורכבויות, פערים, חילוקי דעות, והשקפות עולם. מספיק להציץ לאתרי החדשות ולהפליג לתאריך 6.10, ולראות במה היינו עסוקים. ולמרות שבימים אלה אנחנו מתלכדים ביחד, גם עכשיו הפערים לא התגמדו ובוודאי שלא נשכחו או נעלמו. אנחנו פשוט עסוקים בדברים אחרים.

אבל מיד אחרי המלחמה, נצטרך להתחיל לחיות כאן ביחד תוך שילוב הדעות המנוגדות, והכלת רעיונות שונים אבל הפעם מוכרחים להצליח בזה. אז איך עושים את זה?

ההנחיה שקיבל יעקב אבינו

הפתרונים לשלישי באבות האומה שלנו, יעקב. לאחר 20 שנה בבית חמיו הרמאי, הוא קיבל הנחיה מאלוקים לחזור לארץ כנען, אשר לימים נקראה על שמו "ארץ ישראל". אלוקים בכבודו ובעצמו מצווה אותו ללכת, אבל הוא לא אורז. הוא קודם כל ניגש לשתי נשותיו, ומשתף אותן בציווי האלוקי.

הקונפליקט: דרישת אלוקים מול דרישת שתי נשותיו

רבי יצחק עראמה, מגדולי ספרד בדור הגירוש, מסביר שליעקב היה כאן בעצם קונפליקט. מצד אחד, אלוקים בכבודו ובעצמו נגלה אליו בלילה ואמר לו לעלות לארץ ישראל. מצד שני, אם אפשר לקרוא לזה כך, לשתי נשותיו יש מן הסתם סיבות טובות שלא לעלות לארץ ישראל. מי רוצה לעזוב את הבית החמים והסביבה המוכרת, לטובת מקום מרוחק ומנותק?

דבר אחד מאוד פשוט, שכדאי לנו לנסות אותו, בעסקים ובחברה

וחשוב לשים לב איך יעקב פועל במקרה הזה. יעקב מבין את הסיטואציה, הוא לוקח בחשבון את האפשרות שבנות לבן יחפצו להישאר בסביבה, ולכן הוא עושה דבר אחד מאוד פשוט, שכדאי לנו לנסות אותו, בעסקים ובחברה: הוא מדבר. הוא פונה אליהן, מספר להן מה אלוקים אמר לו, משתף אותן בתהליך, במחשבה, בחששות, ברעיונות, ומצפה מהן למשוב. רק לאחר שהוא קיבל את ההסכמה שלהן, הוא הבין שאפשר לצאת לדרך.

לקחת בחשבון את האפשרות של אי הסכמה

גם בחברה שלנו עלינו לקחת בחשבון את האפשרות של אי הסכמה. ולכן גם אם אנחנו בטוחים בכל מאת האחוזים בצדקת דרכנו, גם אם - כמו אצל יעקב - אלוקים בכבודו ובעצמו נגלה אלינו בחלום הלילה ואמר לנו מה לעשות, עדיין מחובתנו לגשת אל השותפים שלנו ולשתף אותם בחשיבה ובקבלת ההחלטות.

רק שיח, רק הבנה שיש לנו משימה משותפת תביא לאחדות שלנו, ברגע שרק נכבד אחד את השני מחדש נבין שמסכימים על שמונים אחוז ועל היתר לא מוכרחים להסכים. זו הדרך היחידה לבנות חברה למופת, גם בביזנס, אבל גם בחברה מדינית משגשגת וחפצת חיים. יש לנו רק עם אחד - החוזק שלנו באחדותנו.

הכותב הוא זיו אלול, יזם, משקיע, מנכ"ל Pery ומחבר הספר "אבות הניהול"