פרשת ויצא: כִּי לֹא אֶעֱזָבְךָ - עד שה' יעזור

חלומו של יעקב בפתיחת פרשתנו שונה משאר החלומות בתורה שמגמתם הנחיה למעשה ספציפי או גילוי העתיד הקרוב. מה משמעותו?

חדשות כיפה הרב אלון חזני 15/11/18 13:49 ז בכסלו התשעט

פרשת ויצא: כִּי לֹא אֶעֱזָבְךָ - עד שה' יעזור
הרב אלון חזני, צילום: יחצ

"דע כי כל חלומות מצינו פתרונם, חוץ מן חלום זה שאין לו פתרון בתורה" כך פותח את פרושו לחלום יעקב ר' טוביה בן ר' אליעזר ( פרשן יוָוני בן זמנו של רש"י בפירושו לקח טוב). חלומו של יעקב בפתיחת פרשתנו שונה משאר החלומות בתורה שמגמתם הנחיה למעשה ספציפי או גילוי העתיד הקרוב. כך הדברים בחלומות יוסף, פרעה, אבימלך,לבן ובלעם. אולם בחלומו של יעקב יש אי בהירות מהו הנמשל למראה המלאכים המתרוצצים. כמו כן החלום מכיל  הבטחה לשנים רבות: "הארץ אשר אתה שוכב עליה לך אתננה וזרעך" שהיא בעצם אישרור של ברכת יצחק. ובנוסף לכך, תפקיד רב משמעות "ונברכו בך כל משפחות האדמה".

תגובתו של יעקב לחלום אף היא לא ברורה, "ויקץ יעקב משנתו" ולכאורה הוא מיד חוזר לישון שכן שני פסוקים אחר כך כתוב "וישכם יעקב בבקר".

התפעמותו של יעקב מחזיון הלילה הייתה לכאורה מספיקה כתגובה הולמת לחלום ולהבטחות הגנוזות בו. אולם יעקב לא מסתפק בכך. מיד בקומו יעקב מציב מצבה ונודר נדר. בראשית הנדר, יעקב מתאר את ההבטחות שניתנו לו. הוא אינו מפרט את כל הבטחות, אלא רק את חלקן הקטן המקביל לפסוק "וְהִנֵּה אָנֹכִי עִמָּךְ וּשְׁמַרְתִּיךָ בְּכֹל אֲשֶׁר-תֵּלֵךְ וַהֲשִׁבֹתִיךָ אֶל-הָאֲדָמָה הַזֹּאת  כִּי לֹא אֶעֱזָבְךָ עַד אֲשֶׁר אִם-עָשִׂיתִי אֵת אֲשֶׁר-דִּבַּרְתִּי לָךְ." והוא פורט זאת לחמישה חלקים:

  • אִם-יִהְיֶה אֱלֹקִים עִמָּדִי
  •  וּשְׁמָרַנִי בַּדֶּרֶךְ הַזֶּה אֲשֶׁר אָנֹכִי הוֹלֵךְ
  • וְנָתַן-לִי לֶחֶם לֶאֱכֹל וּבֶגֶד לִלְבֹּשׁ.  
  • וְשַׁבְתִּי בְשָׁלוֹם אֶל-בֵּית אָבִי
  • וְהָיָה ה' לִי לֵאלֹקים.

יעקב מתעלם משאר ההבטחות ואין הוא מזכיר אותן. האבן היא מצבה רק להבטחות שיעקב פירט ולא לכולן. מדוע יעקב מתעלם מההבטחות החשובות הנוספות שניתנו לו ?

ניתן להבין מתוך כך שיעקב מפריד בין ההבטחות שקיבל כ'יעקב אבי האומה' לבין ההבטחות כ'יעקב האיש'. בהצבת המצבה ובנדר, יעקב מתייחס רק להבטחות הפרטיות שנתנו לו ועליהן הוא מוצא את החובה להגיב במעשה, בפעולה אקטיבית שתחייב אותו, בנדר. יעקב מציין את הנדר כמרכז הארוע בבית אל, גם לאחר 20 שנה, שעה שיעקב משוחח עם לאה ורחל בשדה הוא אינו מזכיר את כל ההבטחות אלא רק "אָנֹכִי הָאֵל בֵּית-אֵל אֲשֶׁר מָשַׁחְתָּ שָּׁם מַצֵּבָה אֲשֶׁר נָדַרְתָּ לִּי שָׁם נֶדֶר עַתָּה קוּם צֵא מִן-הָאָרֶץ הַזֹּאת וְשׁוּב אֶל-אֶרֶץ מוֹלַדְתֶּךָ." זאת אומרת שמעשה הנדר והמצבה הן שהכריעו את כל אשר ארע בעתיד.

כל אדם בימנו שהיה מקבל הבטחה מפורשת מה' היה מרגיש כי הוא הגיע לפסגה, בידו צ'ק  שלא חוזר. אולם אין הדבר כך אצל יעקב. יעקב מבין כי כל הבטחה, בין אם היא פרטית או כללית, אינה חלה אלא לפי מעשיו של האדם, החלום הינו חזון וכיוון פעולה לאדם. ההבטחה אם כן, אינה אלא אופציה, שמועד ביצועה והיקפה תלוי באדם עצמו. כך הדבר ביחס לכל פרט מאיתנו ובכל תחום. האדם נדרש לצורך מימוש הכוחות שבו לפעולה אקטיבית מצידו, למאמץ, וָלא, הדברים לא יגיעו לידי מימוש. גם כעַם הדבר נכון. כל עוד לא נחפוץ ונשתדל לממש את ההבטחות שניתנו לנו על הארץ, לא יגיע הדבר לידי הופעה במציאות.

מסופר כי באולם ההמתנה של הרבי מרוז'ין, ישב יהודי, מצחו חרוש קמטים וכל הווייתו צער וייסורים. אל האולם נכנס ילדו הקטן של הרבי, מי שהיה לימים הרבי מטשורטקוב ופנה לאותו יהודי "מה ברצונך לבקש מאבא?"
חייך היהודי ואמר "הנני זקוק לברכת ישועה". הדלת נפתחה והיהודי נכנס פנימה.
לאחר שהות קצרה, יצא היהודי ושוב פנה אליו הילד "מה אמר לך אבא?"
"הוא ענה שה' יעזור" השיב היהודי.
"ומה יהיה עד שה' יעזור?" הקשה הילד,
"אינני יודע" גמגם היהודי.
"אם כך חזור לאבא, ושאל אותו".
חזר היהודי לחדרו של הרבי ושאלו. שמע הרבי את שאלתו וענה "הקב"ה יעזור, גם עד אשר יעזור הדבר מפורש בפסוק 'כִּי לֹא אֶעֱזָבְךָ עַד אֲשֶׁר אִם-עָשִׂיתִי אֵת אֲשֶׁר-דִּבַּרְתִּי לָךְ' - גם עד שאושיעך לא אעזבך". הקב"ה עוזר לאדם כאשר הוא פועל.

גם לאחר שנים שבהם יעקב עבד קשה, וכפי שהוא מתאר את הקשיים בשיחתו עם לבן "ביום אכלני חורב וקרח בלילה ותידד שנתי מעיני" הוא יודע שהקב"ה היה עימו, וכך הוא אומר ללבן "לוּלֵי אֱלֹהֵי אָבִי אֱלֹהֵי אַבְרָהָם וּפַחַד יִצְחָק הָיָה לִי", על אף השנים הקשות, יעקב רואה את עזרת הקב"ה לאורך כל הדרך. וההבטחות שניתנו בבית אל, התממשו על-ידי מאמציו.

 

הרב אלון חזני, רב במרכז ברקאי

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן