פרשת ויחי: מדרש 'נקראו ישראל על שם אמהות האומה'

יעל לוין ניסחה מדרש חדש שתשתיתו הרעיוני מצוי בעיקרו של דבר בספרות חז"ל, מדרש המייחס אחדים משמותיו של עם ישראל לדמויות נשים מאמהות האומה: שרה אמנו, רחל אמנו, לאה אמנו ומרים הנביאה

חדשות כיפה ד"ר יעל לוין 09/01/20 10:27 יב בטבת התשפ

פרשת ויחי: מדרש 'נקראו ישראל על שם אמהות האומה'
צילום: shutterstock

מתפרסם כאן לראשונה מדרש חדש פרי עטי אשר בבסיסו מונחת הגישה לפיה עם ישראל נקרא על שם אחדות מאמהות האומה: שרה אמנו, לאה אמנו, רחל אמנו ומרים הנביאה. ברשימה זו נכללות שלוש מבין ארבע האמהות. שיעור הדברים ותמציתם הם שישראל נקראו בשם זה על שם שרה, וכן נקראו בשם ישורון על שם שרה אף היא; הם נקראו יהודים על שם לאה שקראה לבנה יהודה; הם נקראו אפרים ויוסף על שם צאצאיה של רחל; וכן נקראו אֶפְרָתִים על שם מרים הנביאה, שאחד משמותיה הוא אפרת.

הרעיון המקשר בין שרה אמנו לישראל, שבסיסו בכתובים מקראיים, מוזכר בצורה מפורשת בביאור מבית מדרשם של בעלי התוספות, ואילו שאר התפיסות מבוטאות בעיקרו של דבר במקורות המופיעים במפוזר במקומות שונים בספרות חז"ל. מקורות ייחודיים אלה היו מצויים תדיר לנגד עיניי, עד שהם התגבשו ולבשו את הצורה של המדרש החדש המוצג כאן, שמסכת רעיונית אחת שזורה לאורכו.

המדרש החדש הכתוב בסגנון מדרשי האגדה מעצים דמויות מופת אלה, ומבקש להעניק ביטוי לחותם ולהשפעה המהותית שהטביעו על העם לטווח ארוך, ולא רק בממד הזמן המיידי והממשי שבו חיו ופעלו. 'מדרש "נקראו ישראל על שם אמהות האומה"' איננו פמיניסטי מעצם טבעו וטיבו, ומבחינה זו מופנה לא לציבור הנשים בלבד, כי אם לכלל ישראל.

נוסח מדרש 'נקראו ישראל על שם אמהות האומה'

כל ישראל נקראו על שם שרה, לאה, רחל ומרים –

כל ישראל נקראו על שם שָׂרָה אמנו כמו שנאמר: 'וַיֹּאמֶר לֹא יַעֲקֹב יֵאָמֵר עוֹד שִׁמְךָ כִּי אִם יִשְׂרָאֵל כִּי שָׂרִיתָ עִם אֱ-לֹהִים וְעִם אֲנָשִׁים וַתּוּכָל' (בראשית לב, כט). וכן הוא אומר: 'בַּבֶּטֶן עָקַב אֶת אָחִיו וּבְאוֹנוֹ שָׂרָה אֶת אֱ-לֹהִים. וַיָּשַׂר אֶל מַלְאָךְ וַיֻּכָלּ' (הושע יב, ד-ה).

וכן כל ישראל נקראו 'יְשֻׁרוּן', כמו שנאמר: 'וַיְהִי בִישֻׁרוּן מֶלֶךְ' (דברים לג, ה), על שם שרה אמנו.

וכל ישראל נקראו על שם לאה אמנו שתפשה פלך הודיה ואמרה: 'הַפַּעַם אוֹדֶה אֶת ה'' (בראשית כט, לה) וקראה את בנה הנולד לה 'יְהוּדָה'. ומיום שברא הקדוש ברוך הוא את עולמו לא היה אדם שהודה לו עד שבאה לאה והודתה לו. וכל ישראל נקראו על שם יהודה כמו שנאמר: 'יְהוּדָה אַתָּה יוֹדוּךָ אַחֶיךָ' (שם מט, ח), וכן הוא אומר: 'נוֹדָע בִּיהוּדָה אֱ-לֹהִים בְּיִשְׂרָאֵל גָּדוֹל שְׁמוֹ' (תהילים עו, ב).

ואף יוכבד העמידה יהודים בעולם כמו שדרשו: 'וְאִשְׁתּוֹ הַיְהֻדִיָּה יָלְדָה אֶת יֶרֶד אֲבִי גְדוֹר וְאֶת חֶבֶר אֲבִי שׂוֹכוֹ וְאֶת יְקוּתִיאֵל אֲבִי זָנוֹחַ' (דה"א ד, יח), זו יוכבד. ולמה נקרא שמה 'יְהֻדִיָּה'? שהעמידה יהודים בעולם, שילדה את משה שהיה שקול כנגד כל ישראל. ויש אומרים: זו יוכבד שהעמידה שלושה גואלים; משה, אהרן ומרים ועל ידם ניתנה תורה לישראל.

וכל ישראל נקראו על שם רחל אמנו לפי שכל הדברים תלויין ברחל והיא הייתה עיקר הבית, לפיכך נקראו ישראל על שמה כמו שנאמר: 'רָחֵל מְבַכָּה עַל בָּנֶיהָ' (ירמיהו לא, יד). וכן כל ישראל נקראו על שם יוסף בנה שנאמר: 'אוּלַי יֶחֱנַן ה' אֱ-לֹהֵי צְבָאוֹת שְׁאֵרִית יוֹסֵף' (עמוס ה, טו) וכן על שם בן בנה אפרים כנאמר: 'הֲבֵן יַקִּיר לִי אֶפְרַיִם' (ירמיהו לא, יט).

וכל ישראל נקראו 'אֶפְרָתִים' כמו שנאמר: 'אֶפְרָתִים מִבֵּית לֶחֶם יְהוּדָה' (רות א, ב) על שם אפרת, היא מרים הנביאה שנישאה לכלב בן יפונה נשיא מטה יהודה (במדבר יג, ו), כמו שכתוב: 'וַיִּקַּח לוֹ כָלֵב אֶת אֶפְרָת' (דה"א ב, יט). ולמה נקרא שמה 'אֶפְרָת'? שפרו ורבו ישראל על ידה.

ודרשו: 'וַיְהִי כִּי יָרְאוּ הַמְיַלְּדֹת אֶת הָאֱ-לֹהִים וַיַּעַשׂ לָהֶם בָּתִּים' (שמות א, כא), יוכבד נטלה בתי כהונה ולוויה – אלו אהרן ומשה, ומרים נטלה בתי מלכות וחכמה – שהעמידה את בצלאל בן אורי בן חור, כנאמר: 'וַיִּקַּח לוֹ כָלֵב אֶת אֶפְרָת וַתֵּלֶד לוֹ אֶת חוּר. וְחוּר הוֹלִיד אֶת אוּרִי וְאוּרִי הוֹלִיד אֶת בְּצַלְאֵל' (דה"א ב, יט–כ). וממנו יצא דוד המלך כמו שכתוב: 'וְדָוִד בֶּן אִישׁ אֶפְרָתִי' (שמ"א יז, יב), שבא ממרים הנביאה.

ועוד, נקראה מרים 'אֶפְרָת' (דה"א ב, יט) שהייתה פלטני של בת מלכים גדולי הדור, וכל נשיא וגדול שעמד בישראל נקרא שמו 'אֶפְרָתִי' כמו שנאמר 'וְדָוִד בֶּן אִישׁ אֶפְרָתִי' (שמ"א יז, יב), וכי אפרתי היה והלא משבט יהודה היה? אלא היה בן מלכים וגדול הדור. וכן מצינו שירבעם בן נבט נקרא איש 'אֶפְרָתִי' (מל"א יא, כו).

וזהו שאמרו: 'כל ישראל נקראו על שם שרה, לאה, רחל ומרים'.

 

מראי מקום למקורות המדרש

כל ישראל...וַתּוּכָל – ראו תוספות השלם, מהדורת גליס, חלק ב, ירושלים תשמ"ג, בראשית כג, ב, עמ' רלא, יח.

וכן הוא אומר: 'בַּבֶּטֶן עָקַב אֶת אָחִיו...וַיֻּכָלּ' – כתובים אלה נקראים גם במסגרת הפטרת פרשת ויצא.

וכן כל ישראל נקראו 'ישורון'...'מֶלֶךְ' – שיר השירים זוטא, א, א, מהדורת בובר, ב ע"א–ע"ב; שבעים שמות, מהדורת בנימין אליצור, ירושלים תשנ"ח, עמ' יא.

שתפשה פלך הודיה...בנה הנולד לה יהודה בראשית רבה, עא, ה, מהדורת תיאודור-אלבק, עמ' 826–829.

ומיום שברא הקדוש ברוך הוא...עד שבאה לאה והודתה לו – בבלי, ברכות ז, ע"ב.

וכל ישראל נקראו על שם יהודה...'גָּדוֹל שְׁמוֹ' – בראשית רבה, צח, ו, מהדורת תיאודור-אלבק, עמ' 1257; מדרש תהלים, עו, א, מהדורת בובר, עמ' 340–341.

ואף יוכבד...שילדה את משה – ויקרא רבה, א, ג, מהדורת מרגליות, עמ' ז–יג.

משה שהיה שקול...ישראל – מכילתא דרבי ישמעאל, בשלח, מסכתא דשירה, מהדורת הורוביץ, פרשה ט, עמ' 146.

זו יוכבד...משה, אהרן ומרים – מדרש משלי, פרק יד, מהדורת וויסאצקי, עמ' 109.

משה, אהרן ומרים...תורה לישראלדברים רבה, ז, ח, דפוס ווילנא, קיד ע"ב.

וכל ישראל נקראו על שם רחל אמנו...'אֶפְרַיִם' – פסיקתא דרב כהנא, רני עקרה, מהדורת מנדלבוים, ב, עמ' 311–312.

וכל ישראל נקראו 'אֶפְרָתִים'...'מִבֵּית לֶחֶם יְהוּדָה' שיר השירים זוטא, א, א, מהדורת בובר, ב ע"א–ע"ב; שבעים שמות, מהדורת בנימין אליצור, ירושלים תשנ"ח, עמ' יא, יג.

שנישאה לכלב בן יפונה נשיא מטה יהודה...שפרו ורבו ישראל על ידה – שמות רבה, א, יז, מהדורת שנאן, עמ' 66.

ודרשו...בתי מלכות – שמות רבה, שם.

וחכמה...שבא ממרים הנביאה – שמות רבה, מח, ד, דפוס ווילנא, עח ע"ג–ע"ד.

נקראה מרים 'אֶפְרָת'...נקרא איש 'אֶפְרָתִי' – 'פרקי ר' אליעזר', מהדורת היגר, חורב י (תש"ח), פרק ארבעה וארבעים, עמ' 230.