סגור

פרשת ויחי – אחדות וייחודיות

מדוע יעקב רוצה שכולם יתכנסו בשביל לברך אותם, למה זה כל כך חשוב לו? ובפרט שכל אחד מבניו מקבל ברכה שונה לחלוטין?

הרב הלל מרצבך
טז בטבת התשפא
,
31 בדצמבר, 2020 10:45

צילום: shutterstock

בפרשתנו יעקב קורא לבניו לפני מתו, ורוצה לברכם, וכך כתוב (בראשית פרק מט, א-ג):

"וַיֹּאמֶר הֵאָסְפוּ וְאַגִּידָה לָכֶם ... הִקָּבְצוּ וְשִׁמְעוּ בְּנֵי יַעֲקֹב".

בקריאתו יש פעמיים אזכור של לשון התכנסות: " הֵאָסְפוּ" ו"הִקָּבְצוּ",

ועל כך יש לשאול מספר שאלות:

  • מדוע יעקב רוצה שכולם יתכנסו בשביל לברך אותם, למה זה כל כך חשוב לו? ובפרט שכל אחד מבניו מקבל ברכה שונה לחלוטין?
  • ועוד יש לשאול על יעקב, שהרי הוא מודע למשמעות הקשה של הפלייה בין אחים. בשעה שהוא אהב את יוסף מכל בניו, הדברים הידרדרו עד לניסיון הריגת יוסף. ואם כן מדוע כאן הוא רוצה להשמיע בפני האחים, מי הוא האח הנבחר, מי יהיה המנהיג, ומי נדחה? הרי זה יגרום להפליה בין האחים, ועלול לגרום לעוד מריבות ושנאה בין האחים?
  • בנוסף, יעקב יודע מהי קנאה, הוא ראה מה קרה עם עשו אחיו. שעשו קינא בו על הברכה, ורצה להרוג אותו. ועכשיו הוא חוזר (כביכול) על אותה טעות, ומודיע לבניו בפני כולם, מי צריך להוביל, ומי לא?
  • וכן, הרבה מהברכות אינן ברכות אלא רק אמירות סתמיות. מה משמעות הברכה שיעקב מברך "ראובן בכורי אתה כוחי וראשית אוני...", "שמעון ולוי אחי כלי חמש מכוריתהם", "גד גדול יגדנו והוא יגוד עקב", "דן ידין עמו כאחד שבטי ישראל" אין בדבריו ממש ברכה רק תיאור אופי!

 

ונראה להסביר, שיעקב לא רצה חלילה לגרום לקנאה או להפליה בין בניו, אלא ההפך. יעקב רצה להעביר מסר לעם ישראל, שהם כולם עם אחד. יעקב חידש לבניו שכשכל כוח יעמוד על מקומו, השכינה תוכל לשרות על עם ישראל. כשיהודה יהיה המנהיג, גד יהיה הלוחם, יששכר ילמד תורה, זבולון יעסוק במסחר וכן הלאה, כל עם ישראל יזכה לברכה שלימה.

זו אולי משמעות הפסוק, בסיום הברכות (בראשית פרק מט, כח): "אִישׁ אֲשֶׁר כְּבִרְכָתוֹ בֵּרַךְ אֹתָם". כל ברכה של כל אחד בפני עצמו, וכל תוכחה של שבט אחד, היא משמעותית לכולם. ברגע שכל כוח יעמוד על מקומו, יוכלו כל עם ישראל לבנות את בניינם.

עומק העניין הוא, שלא רק שכל אחד יש לו את התפקיד שלו, אלא שכל אחד צריך שהשני יעשה את התפקיד של השני, בשביל שיהיה לו טוב, ורק כך כל עם ישראל יזכה לברכה. ברגע שכל אחד יעשה את המוטל עליו, כולם יתברכו מהדבר.

ניתן להוסיף שאולי זו הסיבה שבמעשה פלגש בגבעה, עם ישראל בכה שכמעט הוכחד שבט מישראל. הם לא רק בכו על אנשי בנימין, הם יותר מכך בכו שעם ישראל כולו נפגע, בכך שחסר חלק משמעותי מאוד, המשפיע את אופיו המיוחד על עם ישראל.

צבא יכול לתפקד רק באופן שכל חיִל עושה את ייעודו באופן הטוב ביותר. ובתנאי שהוא מבין שהוא תלוי באופן מוחלט בחילות האחרים, שיחד איתם מאפשרים את יכולת הלחימה הצבאית. כך גם עם ישראל בנוי מתוך זה שכל חלק יודע את ערכו ותפקידו, ויודע להעריך את החלקים השונים שמקיימים את העם.

בתפילה שנדע להכיר בערכנו ובערך הזולת, ונביא מכך ברכה לכל העם שלנו.

31.12.2020

1. ממש נפלא. חזק וקולע. (עם ישראל)

דווח על תגובה לא ראויה
31.12.2020

2. הלוואי והיינו באמת מבינים את זה. היה חוסך מלחמות אחים מיותרות. (יעקב מהמרכז)

דווח על תגובה לא ראויה
31.12.2020

3. יעקב ביקש להנחיל סדר .וקודם לכל המליך את יהודה במקום ראובן (משה אהרון )

שימו לב :"אשר יקרא אתכם" - ולא אשר יקרה לכם (משה אהרון )

"ד.
בניגוד למה שהשתרש בתודעתנו.
יעקב לא התיימר לגלות את הקץ מבחינת - מועד הגאולה.
אלא לאור הגלות שניחתה עליהם - בגלל הפירוד בין האחים.
ביקש להנחיל להם עד דור אחרון את הבשורה
כי תנאי יסוד לגאולה השלמה.
היא אחדות כלל ישראל.
והא כיצד.?
שאמר להם שלוש לשונות של :
"אחדות":
האספו, הקבצו ושמעו.
שאם אתם נאספים לארץ ישראל.
ומתקבצים כולכם כאחד.
לשמוע - כאחד.
כי אז תבוא אליכם קריאת המשיח
לגאולה שלמה .
שנאמר :
"אשר יקרא אתכם באחרית הימים.
יקרא באות "א" .
לרמז כאמור על קריאתו של משיח
לגאולה השלמה.

הנותן.....
והאומר.....
משה אהרון

דווח על תגובה לא ראויה
31.12.2020

4. אין גאולה בלי אחדות - כשם שאין "ה' אחד ושמו אחד" אם אין "גוי אחד בארץ" (משה אהרון )

ס"ד
אחדות, אחדות ועוד פעם אחדות
==========================
בס"ד.

יעקב שהבין משמעותה של גלות

במצרים שנגרמה בגלל הפירוד

בין האחים :

ביקש לצוות על ה"אחדות"

הם האחים השיבו ליעקב:

"שמע ישראל ה' אלוהינו ה' אחד" .

והוא השיבם :

"ומי כעמך ישראל גוי אחד בארץ"

שבשביל שיהיה ה' אחד ושמו אחד.

צריך "גוי אחד בארץ ".- אחדות

של כלל ישראל.

שכשם שהגלות באה

על הפירוד בין האחים.

כך הגאולה תבוא

רק באחדות של :

כלל ישראל .....

משה אהרון.

הנותן.....

והאומר.....

דווח על תגובה לא ראויה
31.12.2020

5. שתי "שמיעות" לשתי האוזניים....... (משה אהרון )

א "וַיִּקְרָא יַעֲקֹב, אֶל-בָּנָיו; וַיֹּאמֶר, הֵאָסְפוּ וְאַגִּידָה לָכֶם, אֵת אֲשֶׁר-יִקְרָא אֶתְכֶם, בְּאַחֲרִית הַיָּמִים. ב הִקָּבְצוּ וְשִׁמְעוּ, בְּנֵי יַעֲקֹב; וְשִׁמְעוּ, אֶל-יִשְׂרָאֵל אֲבִיכֶם."
שימו לב לכפילות :
מחד הקבצו ושמעו בני יעקב"
מאידך "ושמעו אל ישראל אביכם" .
הראשונה להווה.
לעשות סדר בגלות .
אבל העיקרית השנייה בבחינת :
"אל ישראל אביכם".
היא עין צוואה וחזון לעתיד.
בבחינת : "אשר יקרא אתכם באחרית הימים
ולעניין זה העיקר הוא המלכת יהודה [הדחה של ראובן]
בבחינת : "משיח בן דוד
וההותרה של "המלוכה" בגלות ליוסף
בבחינת משיח בן יוסף

דווח על תגובה לא ראויה
01.01.2021

6. ברכת יעקב : אישית,ייעודית ,כללית והיא בכלל צוואה (משה אהרון )

יעקב שהיה צריך לחטוף ולהיאבק על הברכה - ברכת אביו 
החליט שאצלו זה יהיה אחרת 
 הוא מיוזמתו קרא וזימן את כל בניו .
 שכולם ישמעו את ברכת כל אחד מהם .
שהברכה לא רק אישית וייעודית אלא משולבת היא
לכלל ברכה אחת גדולה  של כל עם ישראל . 
שום ברכת שבט לא עומדת לעצמה.
 השילוב הוא של "איש כברכתו בירך אתם" 
עם "כל אלה שבטי ישראל שנים עשר". 
והכי חשוב יעקב שיכלל את הברכה האישית והייעודית
 לכלל צוואה אישית לכל שבט ושבט .
שנאמר : " "ויכל יעקב לצוות את בניו"

דווח על תגובה לא ראויה
כתבו תגובה
המשך באמצעות
שכחתי סיסמה
אין לך שם משתמש באתר? צור חשבון
יצירת חשבון חדש

אני מאשר את תנאי השימוש באתר

נתב"ג סגור צילום: Tomer Neuberg/Flash90

תקועים בחו"ל | השגרירות הפנתה אותנו לבקש אוכל מבית חב"ד

קרא עוד