פותחים שולחן

לכל שאלה תשובה? לא בטוח. יוני לביא עם כמה שאלות פתוחות בעקבות פרשת השבוע

חדשות כיפה יוני לביא 31/12/09 00:00 יד בטבת התשע

פותחים שולחן

אריכות ימים - "וַיְחִי יַעֲקֹב בְּאֶרֶץ מִצְרַיִם שְׁבַע עֶשְׂרֵה שָׁנָה וַיְהִי יְמֵי יַעֲקֹב שְׁנֵי חַיָּיו..." (מז,כח)

איך אתם מרגישים ביום בו מציינים שחלפה לה עוד שנה ויש לכם יום הולדת - שמחים/ עצובים/ מאוכזבים/ מהורהרים? לוּ הייתם מקבלים אפשרות לחיי נצח בעולם הזה, האם הייתם מסכימים? אם הייתם יכולים לעצור את הזמן - באיזה גיל הייתם בוחרים לעשות את זה - כילדים, בני נוער, מבוגרים, קשישים? אם הייתה לכם האפשרות להיוולד מחדש - מה הייתם עושים אחרת? אם חס וחלילה הייתם מגלים שנותרה לכם עוד שנה אחת בלבד לחיות - מה הייתם עושים איתה, האם הייתם משנים משהו מהאופן בו אתם חיים עכשיו?

ברכה של צדיק- "וַיְבָרֶךְ אוֹתָם אִישׁ אֲשֶׁר כְּבִרְכָתוֹ בֵּרַךְ אֹתָם" (מט,כח)

איך עובדת ברכה של צדיק? האם זו תפילה שאולי תיענה/גזירה מוחלטת שבוודאי תתרחש/צפיית העתיד? התופעה של נהירה אל אנשים הנחשבים כמקובלים וצדיקים לקבלת ברכות, קמיעות וסגולות נפוצה כיום מאוד. מהם הצדדים הטובים והרעים שלה? כשאתם בצרה - האם אתם פונים אל צדיק שיברך אתכם? (אל מי?) פועלים בדרך אחרת? למה?

העתיד - "וַיִּקְרָא יַעֲקֹב אֶל בָּנָיו וַיֹּאמֶר הֵאָסְפוּ וְאַגִּידָה לָכֶם אֵת אֲשֶׁר יִקְרָא אֶתְכֶם בְּאַחֲרִית הַיָּמִים" (מט,א)

איך אתם מדמיינים את "אחרית הימים"? מה יהיה שונה? מה מביא אתכם לדמיין כך את העתיד? לוּ היית לכם הבחירה להיוולד בתקופה אחרת ובנסיבות אחרות איך ומתי הייתם רוצים להופיע בעולם?

נקמה - "וַיְצַוּוּ אֶל יוֹסֵף לֵאמֹר אָבִיךָ צִוָּה לִפְנֵי מוֹתוֹ לֵאמֹר: כֹּה תֹאמְרוּ לְיוֹסֵף אָנָּא שָׂא נָא פֶּשַׁע אַחֶיךָ וְחַטָּאתָם כִּי רָעָה גְמָלוּךָ וְעַתָּה שָׂא נָא לְפֶשַׁע עַבְדֵי אֱלֹהֵי אָבִיךָ" (נ, טז-יז)

מה מפתה כל כך בלנקום במי שפגע בנו? מדוע התורה רואה זאת בשלילה? איך מתגברים על היצר הזה? האם ישנן נסיבות בהן הנקמה היא חיובית?


המדור באדיבות "עולם קטן"