חדשות כיפה

פרשת ויגש: "בן כמה אתה?"

מה פשר שאלת פרעה את יעקב "כַּמָּה יְמֵי שְׁנֵי חַיֶּיךָ" למה זה חשוב לו לדעת? ובעיקר, מה פשר התשובה?

הרב הלל מרצבך

הרב הלל מרצבךצילום: באדיבות המצלם

בפרשתנו מסופר על מפגש מאוד תמוה בין יעקב לפרעה (בראשית מז, ז-י):

"וַיָּבֵא יוֹסֵף אֶת יַעֲקֹב אָבִיו וַיַּעֲמִדֵהוּ לִפְנֵי פַרְעֹה וַיְבָרֶךְ יַעֲקֹב אֶת פַּרְעֹה:  וַיֹּאמֶר פַּרְעֹה אֶל יַעֲקֹב כַּמָּה יְמֵי שְׁנֵי חַיֶּיךָ:  וַיֹּאמֶר יַעֲקֹב אֶל פַּרְעֹה יְמֵי שְׁנֵי מְגוּרַי שְׁלֹשִׁים וּמְאַת שָׁנָה מְעַט וְרָעִיםהָיוּ יְמֵי שְׁנֵי חַיַּי וְלֹא הִשִּׂיגוּ אֶת יְמֵי שְׁנֵי חַיֵּי אֲבֹתַי בִּימֵי מְגוּרֵיהֶם:  וַיְבָרֶךְ יַעֲקֹב אֶת פַּרְעֹה וַיֵּצֵא מִלִּפְנֵי פַרְעֹה:"

מספר שאלות עולות על הפסוקים הללו:

א.   מה פשר שאלת פרעה את יעקב "כַּמָּה יְמֵי שְׁנֵי חַיֶּיךָ" למה זה חשוב לו לדעת?

ב.    למה יעקב עונה תשובה כזו לפרעה המעידה על פסימיות, ולא עונה את התשובה באופן ענייני "אני בן 130 שנה"?

ג.     למה יעקב מספר על אביו וסבו, לשם מה יש לו רצון לערוך השוואה לאחרים?

ד.    למה יעקב חש שהחיים שלו הם מעט ורעים? וכי לאברהם וליצחק היו חיים קלים ופשוטים?

ה.   גם אם יעקב חש שחייו היו רעים, למה הוא מרגיש צורך לשתף את פרעה בתחושה הזו? למה זה רלוונטי לפרעה?

ו.       למה יעקב מברך את פרעה פעמיים, פעם לפני השאלה ופעם אחרי השאלה?

 

נראה להסביר, שכשיעקב פוגש את פרעה הוא מברך אותו בברכה של חיי תוכן ומשמעות. אך כשהוא שומע את שאלת פרעה: "בן כמה אתה?" הוא מבין מה חשוב לפרעה. הוא שם לב שמה שחשוב לפרעה זה החיים כאן בעולם הזה. אצל המצרים האדם נמדד על פי חייו בעולם הזה. אחרי שהאדם מת הוא אין לו שום ערך. מהסיבה הזאת הם חונטים את המלכים שלהם, להנציח אותם בעולם הזה. כל החיים מתחילים ונגמרים כאן בעולם הזה.

 

כנגד זה יעקב מגיב לפרעה. יעקב חי בעולם אחר. מבחינתו העולם הזה הוא חולף וארעי, והוא חלק קטן מהסיפור כולו. יעקב בתשובתנו עונה לפרעה: כאן בעולם הזה אני "גר רק 130 שנה", אך מה שחשוב בעולם זה לשאול את עצמך "מתי יגיעו מעשה ידי למעשה ידי אבותי". אין זה משנה כמה שנים אדם חי אם החיים שלו, אם הם לא מספיק ערכיים ומשמעותיים. רק חיים של תוכן, של עומק יש להם ערך ותכלית. יעקב מעביר את המסר לפרעה, שהשאיפה שלו זה להגיע לדרגה של אבותיו הקדושים אברהם ויצחק. אפילו שאני נראה לך גדול וגדוש במשפחה וברכוש "מעט ורעים היו ימי שני חיי" עדיין לא הספקתי הרבה, כי אני יכול להגיע למקום גבוה יותר מבחינה רוחנית.

אחרי שפרעה מבין את המסר מהו התכלית של החיים, כעת יכול יעקב לברך אותו לחיים של תוכן של עומק של קדושה של טהרה.

 

שנזכה שכל ימינו יהיו ימים של עומק של תוכן, ונדע לנצלם באופן המלא.

14.12.2018

1. מאוד אהבתי את הרעיון. יישר כח. (למדן)

דווח על תגובה לא ראויה
16.12.2018

2. מדוע הפך יעקב את שנות חייו לשנות "מגוריו" (משה אהרון עו"ד)

בס"ד.
יוסף מביא את אביו יעקב למפגש עם פרעה .
יעקב מתקשה בהליכה ובעמידה לפני מלך מפרעה
ורק משאיך שהוא הצליח לעמוד מיד החל לברך את פרעה .
פרעה לא שת ליבו לברכה אלא היה עדיין תחת הרושם של קושי העמידה של יעקב.לאור מצבו הפיזי .
נתפש במעייניו למחזה הזה של הקושי של יעקב.
ומיד התעורר פרעה לשאול "בן כמה אתה" .
יעקב מבין את ההקשר כאמור של השאלה הוא חדל לברךאת פרעה ומרמז לו לפרעה זה לא הגיל הכרונולגי של מאה ושלושים שנה זה המהות של החיים .
שכל חייו היו רוויים ומושפעים משני פחדים - משתי טראומות "שני מגורויי"= שתי פחדים ]
הראשונה רצון עשין להרוג אותו או להרוג בו והפחד שנים ממנו .
והשנייה "טריפת יוסף" .זה שאמר : חיי היו מעט טובים והרוב רעים. הרעים ברבים לרמז כאמור על שתי הרעות כאמור .
עתה גם יובן מדוע פרעה שואל על "שנות חיים" ויעקב משיבו במטבע לשון אחרת על שנות המגורים מלשון "מגור" - פחד.
רק אחרי הסבר זה של יעקב ופרעה הנהן או נד בראשו, כמי שנינוח להמשיך להקשיב.
שב יעקב להשלים הברכה.

דווח על תגובה לא ראויה
כתבו תגובה

המשך באמצעות

שכחתי סיסמה
אין לך שם משתמש באתר? צור חשבון

יצירת חשבון חדש

אני מאשר את תנאי השימוש באתר

השלט יוחלף? הכניסה לנצרת עילית צילום: Nati Shohat/Flash90

התושבים יצביעו - האם לשנות את שם העיר

קרא עוד