סגור
חדשות כיפה

פרשת ואתחנן: "על לבבך"

מדוע כתבה התורה "והיו הדברים האלה... על לבבך" ולא כתבה 'והיו הדברים האלה... בלבבך'? ה"שם משמואל" מסביר בשם סבו הרבי מקוצק את חשיבות הדברים שעל הלב מבחוץ

פתיחת הלב

פתיחת הלבצילום: shutterstock

(ד) שְׁמַע יִשְׂרָאֵל ה' אֱ-לֹהֵינוּ ה' אֶחָד: (ה) וְאָהַבְתָּ אֵת ה' אֱ-לֹהֶיךָ בְּכָל לְבָבְךָ וּבְכָל נַפְשְׁךָ וּבְכָל מְאֹדֶךָ: (ו) וְהָיוּ הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה אֲשֶׁר אָנֹכִי מְצַוְּךָ הַיּוֹם עַל לְבָבֶךָ: (פרק ו)

בנוגע לביטוי "עַל לְבָבֶךָ" שואל ה"שם משמואל" (שנת תרע"ז) "שלכאורה יותר יצדק לשון 'בלבבך' כמו שכתוב (דברים ל, יד) 'בפיך ובלבבך לעשותו'". לדעתו, היה צריך הפסוק להיות 'והיו הדברים האלה אשר אנכי מצוך היום בלבבך', ומדוע כתבה התורה "על לבבך"? אחת מן התשובות שכותב ה"שם משמואל" לשאלה זו היא בשם סבו הרבי מקוצק, ונעיין בה:

"וכ"ק זקיני האדמו"ר הגדול זצללה"ה מקאצק הגיד שצריך שיהיו הדברים מונחים כאבן על הלב וכאשר יפתח הלב בזמנים מיוחדים יפלו לתוכו, עד כאן דבריו הקדושים".

וה"שם משמואל" מבאר את דבריו:

"והפירוש, שהלב ברוב הזמנים הוא סגור והדברים אינם נכנסין לתוך הלב, ומכל מקום אין לאדם לישב אז בטל אלא יעשה את שלו ולא ישגיח על מה שמרגיש שאין הדברים נכנסין לתוך לבו ואינו מתפעל אלא יהיו הדברים מונחים כאבן על לבו מבחוץ ואינו חושש, ואז כאשר תבוא העת שהלב נפתח בזמנים המקודשים וכדומה אז ממילא יפלו הדברים בתוך לבו".

התורה נקטה בלשון "וְהָיוּ הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה אֲשֶׁר אָנֹכִי מְצַוְּךָ הַיּוֹם עַל לְבָבֶךָ" ולא "בלבבך" כיון "שהלב ברוב הזמנים הוא סגור והדברים אינם נכנסין לתוך הלב". אבל אַל לו לאדם להמתין עד שיפָּתח ליבו אלא "יעשה את שלו ולא ישגיח על מה שמרגיש שאין הדברים נכנסין לתוך לבו ואינו מתפעל". אמנם כעת אין הדברים משפיעים עליו, אבל בבוא העת כאשר יפָּתח ליבו, הדברים שמונחים על ליבו מבחוץ יפלו בתוך ליבו. האדם עושה את שלו וסוף ההשפעה לבוא.

 

15.08.2019

1. "על לבבך" בכוונת מכוון רק בדרך הקרובה לתחנה האחרונה (משה אהרון עו"ד)

בס"ד.
"והיו הדברים האלה על לבבך דווקא משום הרישא "אשר אני מצווך היום".
שלעולם מצוות שאני מצווך היום צריכים שיקול דעת ושיכלול
של כל יום ויום בטרם ייכנסו ללב ולכלל מעשה.
זאת ועוד יהיו שם כמסננת לכל הדברים האחרונים
שאתה מתכוון להכניסם לליבך.

דווח על תגובה לא ראויה
15.08.2019

2. שבת שלום לאתר (אני)

כל מה שהנשמה רוצה היום זה ליראות אותו לדבר איתו. עם אבא. כי החורבן בנשמה כל כך חזק ואתה כולך מבועת. החיים היום לא קלים ביכלל לאף נשמה כי כניראה היתחיל או אנחנו עמוק בתוך עידן אחרית הימים. ואתה רוצה הסבר להבין להיתמודד ועוד יותר לגיטימציה כי הכל חרב. מי שיכול להחזיר לגיטימציה זה אבאלה. לי לך לעולם כולו. והרי נאמר שתהיה ברית חדש. צריך להודות את ברית הר סיני הפרנו כל הזמן. עליות מורדות עליות מורדות ככה היה בתנך וגם היום במאות האחרונות. דווקא בגלות היינו נורא מוסריים. ועכשיו לא נורמלי. העולם כולו משוגע ואיתו ישראל. עכשיו הנשמה רוצה לגיטימציה וזה רק באחדות עם האל התנכי העיברי. החזרתו לאדמה ממש כמו בתנך ותיקשור איתו כל הזמן. לזה הכוונה כניראה גן עדן. העולם מלא בפנטזיה מדהימה שכלתנית אבל היא פגועה נורא. הביא מחלות שיטיון אבסורד. כי גם בשכל יש את זאת ההבלים האלילות הצחוק הלעג. התקופה לא קלה ביכלל. הבה נישאף להכי מיכל לעילית האמיתית שלנו שבת שלום

דווח על תגובה לא ראויה
15.08.2019

3. אהבת ה' משכללת את הרצון והנכונות לקיים את המצוות מעל לפונקציות של הלב (משה אהרון עו"ד)

שלפני והיו הדברים האלה על לבבך
נאמר "ואהבת את ה' אלוהיך
ואזי והיו הדברים האלה על לבבך"

דווח על תגובה לא ראויה
כתבו תגובה

המשך באמצעות

שכחתי סיסמה
אין לך שם משתמש באתר? צור חשבון

יצירת חשבון חדש

אני מאשר את תנאי השימוש באתר

ראש מועצת שומרון נואם בכנס בקונגרס צילום: מועצה אזורית שומרון

חבר הקונגרס האמריקאי: "ארצות הברית חייבת לקחת צעד אחורנית ולתמוך בזכותה של ישראל להתקיים"

קרא עוד