פרשת ואתחנן: אל תסתנוורו מהזכוכית של גורדי השחקים, רק יציבות תבטיח את העסקים

בעידן של החצנה, שואו ורושם, ניתן בקלות להתבלבל ולייחס הצלחה על פי פרמטרים חיצוניים, אך ההיסטוריה מלמדת אותנו שזו אשליה | זיו אלול עם דבר תורה חדש על פרשת ואתחנן

חדשות כיפה זיו אלול 27/07/23 18:24 ט באב התשפג

פרשת ואתחנן: אל תסתנוורו מהזכוכית של גורדי השחקים, רק יציבות תבטיח את העסקים
זיו אלול, צילום: טל שחר

יש משמעות לנראות החיצונית שלנו, כבני אדם וכחברה. לא לחינם אנחנו משקיעים בלובי מפואר, משרדים יוקרתיים, ומסדרונות נעימים. הללו מספרים מבלי מילים למבקר, המרואיין, הקולגה, העמית, השליח או האורח, באיזו חברה חזקה ויציבה הוא מבקר.

זה נכון, אבל גם מסוכן: לפעמים ה"שרד" הזה פועל גם עלינו. אנחנו צועדים בתוך המסדרונות האלה, פוסעים על שטיחים ופרקטים ונהנים ממטבח מפנק ומאובזר, ותת המודע שלנו אומר לנו "הכל בסדר". ולא תמיד הכל בסדר. לעיתים החברה צריכה ניעור, התייעלות ותוכנית עסקית קפדנית. בתקופה זו של צמצום השקעות בהיי-טק זה נכון שבעתיים. החברות והסטארט-אפים עדיין שואפים את אוויר הפסגות של עידן הבזבוזים העצומים, והמוח עשוי להדחיק את גודל הגל של המיתון.

אסור לנו לטעות אחרי מצג השווא של יתרונות חיצוניים

בדיוק מפני השבר הזה מזהירה אותנו פרשת השבוע, בפסוק שאנחנו גם קוראים בבית הכנסת בתשעה באב: "כִּי תוֹלִיד בָּנִים וּבְנֵי בָנִים וְנוֹשַׁנְתֶּם בָּאָרֶץ, וְהִשְׁחַתֶּם וַעֲשִׂיתֶם פֶּסֶל תְּמוּנַת כֹּל וַעֲשִׂיתֶם הָרַע בְּעֵינֵי ה' אֱלֹהֶיךָ לְהַכְעִיסוֹ. הַעִידֹתִי בָכֶם הַיּוֹם אֶת הַשָּׁמַיִם וְאֶת הָאָרֶץ כִּי אָבֹד תֹּאבֵדוּן מַהֵר מֵעַל הָאָרֶץ אֲשֶׁר אַתֶּם עֹבְרִים אֶת הַיַּרְדֵּן שָׁמָּה לְרִשְׁתָּהּ לֹא תַאֲרִיכֻן יָמִים עָלֶיהָ כִּי הִשָּׁמֵד תִּשָּׁמֵדוּן."

האם יש קשר בין הולדת הבנים לבין עבודת האלילים? רבי יצחק עראמה, מגדולי ספרד בדור הגירוש, מלמד אותנו כי אסור לנו לטעות אחרי מצג השווא של יתרונות חיצוניים וחומריים, ואפילו לא של הצלחות זמניות. הצלחה נמדדת בשני דברים: הצלחת עומק, ועמידה לאורך זמן.

העם היהודי גלה מארצו בתשעה באב לפני למעלה מ-1950 שנה, אבל הוא מעולם לא הסתנוור מהצלחה חומרית של עמים אחרים. הוא דבק באמונתו להצלחה מהותית, רוחנית ופנימית. הוא האמין בהבטחת הנביאים כי יום יבוא והוא ישוב בתשובה - וישוב לגדלותו הרוחנית. הבכי והאבל בתשעה באב מלמדים על חוסר ההשלמה עם המצב, ועל הרצון לבנות חברת מופת טובה יותר.

משקיע חכם יודע לבחור על פי הברק בעיניים ולא על פי גינונים חיצוניים

עלינו ללמוד זאת גם בעסקים. לפעמים דווקא השנים החשוכות ביותר של הסטארט-אפ, כאשר הוא שכן בתוך מרתף קטן או חניה שהוסבה למשרד, במשרד בפריפריה ולא במשרד מנקר עיניים עם תנאים מינימליסטיים, דווקא זו התקופה שהוא גדל מבפנים באמת. מבלי להסתנוור אחרי רכב יוקרה או שאר פינוקים. משקיע חכם יודע לבחור על פי הברק בעיניים והאמונה בצדקת הדרך שיש ליזם, ולא על פי גינונים חיצוניים.

דווקא בעת הזו אנו מוכרחים להיבנות מבפנים ממקום של הסכמה, של הכלה, של הבנה, של כבוד הדדי של צניעות שתאפשר לנו להיות יותר חזקים ולהמשיך בתנופת בניית העסקים והכלכלה שלנו, בלי החוסן של חברה, הכלכלה לא יכולה לשגשג ולשם אנחנו מוכרחים לשאוף תמיד.

הכותב הוא זיו אלול, יזם, משקיע, מנכ"ל Pery ומחבר הספר "אבות הניהול"