פרשת וארא

בפרשת השבוע אנחנו שומעים על התחלת המכות שהכה הקב"ה את המצרים. הקב"ה מכה עשר מכות את המצרים (שבע מהן בפרשה שלנו). מי היה שליחו של הקב"ה?

חדשות כיפה הרב יעקב מאיר 01/09/03 00:00 ד באלול התשסג



בפרשת השבוע אנחנו שומעים על התחלת המכות שהכה הקב"ה את המצרים. הקב"ה מכה עשר מכות את המצרים (שבע מהן בפרשה שלנו) עד שהם שולחים את בני ישראל ממצרים.
מי היה השליח של הקב"ה כדי להכות את מצרים ? (לחכות לתשובה) האם השליח היה משה או אהרן ?
אם נסתכל בפסוקים נגלה שהשליח היה תמיד משה חוץ משלושה מקרים שבהם היה השליח אהרן, והן שלוש המכות הראשונות - דם, צפרדע וכינים. מדוע החליט ה' לשלוח להכות את המכות האלה דוקא את אהרן ולא את משה ? מה כ"כ מיוחד דוקא במכות האלו לעומת שאר המכות ?
רש"י מלמד אותנו מסר חשוב, משה לא הכה את המכות של דם, צפרדע וכינים כי הוא היה צריך להכות בשביל כך את היאור ואת החול, ואילו ה יאור והחול גמלו טוב למשה, משה גר ביאור כמה ימים כתינוק, והחול הסתיר את הגופה של המצרי שהרג משה. לכן לא רצה משה להחזיר רעה תחת טובה ולהכות את שניהם.
עד כאן יפה, רש"י מלמד אותנו שאסור להיות כפוי טובה. אך צריך לשים לב טוב. מה היה קורה בעצם לו היה משה מכה את היאור והחול ? האם הם היו מרגישים משהו ? האם הם היו מתבישים או נפגעים ? מי היה מפסיד משהו מכך הלא היאור והחול אינם מרגישים כלום ?
המסר שמלמד אותנו רש"י כאן הוא עמוק הרבה יותר. אם אני מקבל טובה מחבר ולא יודע כיצד להחזיר טובה מי שמפסיד זה לא החבר אלא אני. גם אם החבר שלי אינו יודע ומרגיש את הפגיעה הרי אני זה שנפגע כי מבחינה מוסרית הרמה שלי ירדה ואני פחות אדם מאשר הייתי קודם.
לעשות טובה לאדם אחר זהו לא רק האינטרס של המקבל אלא לא פחות מזה האינטרס של הנותן.