פותחים שולחן

לכל שאלה תשובה? לא בטוח. יוני לביא עם כמה שאלות פתוחות בעקבות פרשת השבוע

חדשות כיפה יוני לביא 14/01/10 00:00 כח בטבת התשע

פותחים שולחן

עבדים - "וְהוֹצֵאתִי אֶתְכֶם מִתַּחַת סִבְלֹת מִצְרַיִם" (ו,ו) - מדוע נגזר על בני ישראל לסבול משעבוד ועינוי נורא במשך שנים רבות? למה העם היהודי היה צריך להתחיל את דרכו כְּעַם בתור עבדים? איזו השפעה יש לזה על תודעתנו הלאומית?


מה ידוע לכם על המושג "עבדות" מבחינה היסטורית? האם כיום קיימות עוד תופעות כאלו של ניצול אנשים הנמצאים בעמדה חלשה יותר כדי להפיק מכך רווחים? עד כמה הן שכיחות?

מה המובן של חירות במישור הלאומי/מהי מדינה בת חורין? איפה מדינת ישראל נמצאת ביחס לזה?

באילו תחומים בחיים האישיים שלנו עדיין איננו בני חורין? מה מהדברים הללו באים מבחוץ, ומה מהם גורם האדם לעצמו?


עבודה - "וַיְדַבֵּר משֶׁה כֵּן אֶל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וְלֹא שָׁמְעוּ אֶל משֶׁה מִקֹּצֶר רוּחַ וּמֵעֲבֹדָה קָשָׁה" (ו,ט) - האם אתם מרוצים מהתחום שבחרתם לעסוק בו? האם אתם נהנים מהעבודה שלכם? איזה מקום היא תופסת בחייכם? האם בזמן העבודה אתם מוצאים את עצמכם עוסקים לפעמים בעניינים הקשורים לבית ובזמן הבית בעניינים הקשורים לעבודה? מה זה אומר עליכם? אם לא בְּמַה שאתם עוסקים היום, בְּמַה הייתם בוחרים לעבוד? למה?


מוגבלויות - "הֵן אֲנִי עֲרַל שְׂפָתַיִם וְאֵיךְ יִשְׁמַע אֵלַי פַּרְעֹה" (ו,ל)- איך אנחנו כחברה וכאנשים פרטיים מתייחסים לאנשים בעלי מוגבלויות? האם הייתם מקבלים לעבודה אדם עם מוגבלות כלשהי (מזכירה מגמגמת/מתכנת מחשבים כבד שמיעה)? מתי בפעם האחרונה יצא לכם לראות ברחוב או באוטובוס אדם עם כיסא גלגלים? מה זה אומר, לדעתכם?


על טבעי - "וַיַּעֲשׂוּ גַם הֵם חַרְטֻמֵּי מִצְרַיִם בְּלַהֲטֵיהֶם כֵּן" (ז,יא) - האם אתם מאמינים במציאות של כוחות על טבעיים? כיצד אתם מתייחסים לכל מיני סיפורי מופתים והצלחות של "בעלי כוחות" על טבעיים? האם בעת מחלה, התלבטות לגבי לימודים או עבודה, קשיים בבחירת בן/ת זוג תהיו מוכנים להיעזר באדם כזה שמבטיח לשפוך אור על עתידכם? אילו סכנות עשויות להיות בהסתמכות על אנשים כאלו?


המדור באדיבות "עולם קטן"