פרשת האזינו: לצאת לדרך לפני הדקה ה-90

המתנה לרגע האחרון גוררת בחובה חשש מפני החמצה. בדברים הקריטיים בחיים אסור לנו לסמוך על זה או לקחת סיכון | זיו אלול עם דבר תורה חדש על פרשת האזינו

חדשות כיפה זיו אלול 21/09/23 10:05 ו בתשרי התשפד

פרשת האזינו: לצאת לדרך לפני הדקה ה-90
זיו אלול , צילום: טל שחר

"כי ביום הזה יכפר עליכם לטהר אתכם מכל חטאותיכם"

זה נכון לגבי מכרזים, לגבי הגשת מועמדות ולגבי הצעות עסקיות. לעיתים נראה לנו שיש עסקה "על השולחן", או שהמצב מאפשר לנו לקחת את הזמן, לחשוב, להתפנות בינתיים לדברים דחופים יותר, אבל אז - ברגע האחרון משהו משתבש והעיסקה עלולה להתמוסס.

מסיבה זו עלינו תמיד להרגיש תמיד כאילו שאין זמן, כאילו הדחיפות רבה, ולזרז את עצמינו לעבוד ביעילות.

זה תפקידנו בעסקים, וזה נכון גם בחיים. אחת לשנה, מגיע היהודי אל היום המרומם הזה, יום הכיפורים. ביום הזה הוא נדרש לעשות "חשבון נפש" פנימי על מצבו, עולמו, ההווה שלו, והעתיד שלו. הוא יבחן את המעשים שלו, הן הטובים והן אלה שפחות. הוא יבחן את תכונות האופי שלו וינסה להתמקד במה שבאמת חשוב לו ולשפר את עצמו מבפנים.

פרשת השבוע פרשת האזינו

אנחנו זקוקים לתזכורת הזו, לפחות פעם בשנה. אחרת אנחנו עלולים לחשוב ש"יש זמן", ולעסוק בדברים שהם לכאורה יותר דחופים, אבל פחות חשובים. רבי יצחק עראמה, מגדולי ספרד בדור הגירוש, מביא בהקשר הזה את המשל של חז"ל, על רב חובל שבמהלך ההפלגה ראה אי יפהפה וקסום. גן עדן ממש. הנוסעים הפצירו בו לעצור לרגע, להסתכל וליהנות מהמקום האקזוטי והמדהים. רב החובל נאות, אבל בתנאי אחד: בתוך 72 שעות בדיוק - אנחנו מפליגים. מי שעדיין יישאר על האי - פשוט יישאר שם לנצח.

כדי לתזכר את האנשים, צופר הספינה השמיע שלוש צפירות חזקות: שעתיים לפני ההפלגה, שעה לפני ההפלגה, ועם ההפלגה. יש מהנוסעים ששמעו את הצפירה הראשונה, ואמרו לעצמם "כזו חופשה מדהימה, ויש לנו עוד שעתיים, למה שלא נחכה עוד קצת". מובן שהזמן שחלף, מול הרצון הטבעי ליהנות מהרגע, השכיחו מהם את המסע העיקרי ואת יעד העל שלהם.

פרשת השבוע פרשת האזינו

את התזכורת הזאת מביא לנו יום הכיפורים. עלינו לזכור לפני הכל את יעדי העל שלנו כבני אדם ולנוע לקראתם. אסור לנו להירדם "בשמירה".

החיים הם מסע, אם לא נדע לנצל כל רגע שלא נתפלא שנצטער על הרגע שחלף, עופר, שותף למסע יזמות יחד איתי פעם אמר: "אני לא מחכה לגיל מאוחר שאגיד שחבל שלא עשיתי משהו משמעותי, חופשה, ביקור חשוב ועוד כמובן רצונות אחרים שיש, החוכמה היא לדעת לשלב תוך כדי". האמירה הזו משמעותית כי היא נכונה לכל שלב בחיים, לדעת לעצור, לתקן, להמשיך ולעשות את זה באומץ, בחריצות, בזריזות.

מנהל שאינו ממתין לרגע האחרון, הוא זה שיש לנו את הסיכוי והיכולת לנצח את המשחק ולהרוויח. נזכור את זה בעסקים, ונזכור את זה בחיים.

אני מאחל לכל קוראי הטור גמר חתימה טובה.

הכותב הוא זיו אלול, יזם, משקיע, מנכ"ל Pery ומחבר הספר "אבות הניהול".