השאלות הפתוחות

לכל שאלה תשובה? לא בטוח. יוני לביא עם כמה שאלות פתוחות בעקבות פרשת השבוע

חדשות כיפה יוני לביא 07/09/10 00:00 כח באלול התשע

השאלות הפתוחות

הקשבה

"הַאֲזִינוּ הַשָּׁמַיִם וַאֲדַבֵּרָה וְתִשְׁמַע הָאָרֶץ אִמְרֵי פִי" (לב,א) - האם אתם אנשים שיותר אוהבים לדבר או יותר אוהבים להקשיב? יצא לכם להיתקל במצב בו אדם שומע אותך, אבל הוא לא באמת מקשיב לך? ממה זה נובע? איך אפשר לפתח בעצמנו הקשבה אמיתית? קורה לפעמים שמכירים אדם מבחינה חיצונית ושופטים אותו באופן מסוים, ופתאום כשהוא פותח את הפה ומתחיל לדבר אנחנו מופתעים וכל היחס אליו משתנה. קרה לכם פעם דבר כזה? האם זה שינה אצלכם משהו עקרוני בגישה לאנשים?


ה ואנחנו

"הֲלוֹא הוּא אָבִיךָ קָּנֶךָ" (לב,ו) - מה הדימוי הכי מתאים לדעתכם לתאר את היחס בין ה ובינינו? בתפילות הימים הנוראים אנחנו מרבים להשתמש במטבע הלשון הכפול "אבינו מלכנו" - מה המשמעות העמוקה של כל אחד מהם? כיצד אפשר שיהיו שניהם יחד? האם זה לא סותר?


היסטוריה

"זְכֹר יְמוֹת עוֹלָם בִּינוּ שְׁנוֹת דֹּר וָדֹר" (לב,ח) - האם אתם מוצאים ערך בלימודי היסטוריה? האם יש אמת בפתגם "ההיסטוריה חוזרת על עצמה"? האם יש לכם דוגמאות לכך? האם אפשר על-ידי מבט להיסטוריה של עם ישראל להעריך מה הולך לקרות לו בעתיד? האם מעניין אותך לשמוע מהורים/סבא וסבתא על ההיסטוריה המשפחתית שלכם? מה זה נותן לך?


"העולם שייך לצעירים"

"שְׁאַל אָבִיךָ וְיַגֵּדְךָ זְקֵנֶיךָ וְיֹאמְרוּ לָךְ" (לב,ח) - האם אתם נוהגים להתייעץ עם אנשים מבוגרים ממך? האם אתה מרגיש שהם מבינים אותך או שההבדל הגילאים ופער הדורות מפריע? האם אתה חושש מהיום בו תהיה זקן? יש דברים שאתה מרגיש את עצמך "זקן" בהם היום?

עושר - "וַיִּשְׁמַן יְשֻׁרוּן וַיִּבְעָט שָׁמַנְתָּ עָבִיתָ כָּשִׂיתָ" (לב,טו) - האם היית רוצה להיות עשיר? מה הסיכון שכרוך בזה? איפה לדעתך הניסיון יותר גדול - בלהיות עני או להיות עשיר? אם היית זוכה פתאום בהרבה מאוד כסף מה היית עושה איתו?