פותחים שולחן

לכל שאלה תשובה? לא בטוח. יוני לביא עם כמה שאלות פתוחות בעקבות פרשת השבוע

חדשות כיפה יוני לביא 27/01/10 00:00 יב בשבט התשע

פותחים שולחן

במי הכול תלוי - "ה יִלָּחֵם לָכֶם וְאַתֶּם תַּחֲרִשׁוּן" (יד,יד) - מה היחס בין מה שקובע ועושה הקב"ה לבין מה שתלוי בנו? האם כאשר אני לא מוצא עבודה או בת זוג או נכשל במבחן או בטסט זה בגלל שכך נגזר משמים או שזה תלוי בי? באילו מצבים בחיים אדם יכול לומר "זה לא תלוי בי, הכדור נמצא במגרש של ריבונו של עולם ואני מפסיק להשתדל"?


"רק לצעוק אל ה"- "וַיֹּאמֶר ה אֶל משֶׁה מַה תִּצְעַק אֵלָי דַּבֵּר אֶל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וְיִסָּעוּ" (יד,טו) - מתי אנחנו מתפללים באמת בכוונה וצועקים אל ה", האם דווקא כשקורה לנו אסון? ברגעים של שמחה? גם בסתם יום של חול? האם התפילה בשבילנו היא דיבור אל ה או קריאת הטקסט שכתוב בסידור? למה?


שמחה על מפלת רשעים - "אָז יָשִׁיר משֶׁה וּבְנֵי יִשְׂרָאֵל אֶת הַשִּׁירָה הַזֹּאת לַה" (טו,א) - תארו לעצמכם שרעידת האדמה האחרונה לא קרתה בטהיטי אלא באיראן. איך הייתם מרגישים? האם על ישראל היה לשלוח אליהם משלחת הצלה וסיוע לטובת האזרחים הנפגעים? האם ראוי לשיר כאשר קורה אסון לרשעים? האם זה משנה אם מדובר בגוי או ביהודי? אילו תחושות צריך להרגיש בלב ברגע שכזה?


פרנסה מן השמים - "וַיֹּאמֶר ה אֶל משֶׁה הִנְנִי מַמְטִיר לָכֶם לֶחֶם מִן הַשָּׁמָיִם וְיָצָא הָעָם וְלָקְטוּ דְּבַר יוֹם בְּיוֹמוֹ" (טז,ד) - נניח שגם אנחנו היינו מקבלים את כל צרכינו מן השמים באופן ניסי, אוכל, שתיה, ביגוד, ולא היה צריך עוד לרכוש מקצוע וללכת לעבודה כדי להתפרנס. איך זה היה משפיע על החיים שלכם? מה הייתם עושים בכל הזמן הפנוי שנוצר?


חוקים דתיים - "וַיְהִי בַּיּוֹם הַשְּׁבִיעִי יָצְאוּ מִן הָעָם לִלְקֹט וְלֹא מָצָאוּ" (טז,כז) - כיצד לדעתכם יש לנהוג כלפי בתי עסק הפותחים בשבת בניגוד לחוק? האם מלכתחילה היה נכון לחוקק חוק כזה שכופה על סגירת עסקים ביום המנוחה השבועי? האם יש לו מטרות אחרות מעבר לעניין הדתי? האם אתם בעד חקיקת "חוקים דתיים" (איסור על תחבורה ציבורית בשבת, חוק החמץ, ניהול כל עניני הנישואין והגירושין על ידי הרבנות בלבד)? מה היתרונות ומה החסרונות שלהם?


מלחמת עמלק - "יָד עַל כֵּס יָ-הּ מִלְחָמָה לַה בַּעֲמָלֵק מִדֹּר דֹּר" (יז,טז) - איך אפשר להבין מבחינה מוסרית את הציווי הנצחי להשמיד עם שלם באופן טוטאלי? איזו משמעות יש לציווי הזה עבורנו היום כאשר אין עם ספציפי שאפשר להצביע עליו כעמלק? האם המצווה הזו לא רלוונטית יותר?


המדור באדיבות "עולם קטן"