פרשת בראשית | מלחמת בני האור

הבריאה הראשונה אותה בורא הקב"ה היא האור, היא המאמר הראשון שאומר הקב"ה- "ויאמר אלוקים יהי אור". מה עושה האור? במה הוא נבדל מן החושך? מה המשמעות העמוקה של לייצר או להוסיף אור?

חדשות כיפה הרב אסף הר-נוי 13/10/23 13:32 כח בתשרי התשפד

פרשת בראשית | מלחמת בני האור
הרב אסף הר נוי , צילום: ללא

היחס בין האור לבין החושך הוא כיחס שבין האחדות לפירודיות. כשאדם נכנס לחדר חשוך הוא מתחיל למשש ולהרגיש כל חפץ ופרט שנמצא שם, הוא תופס כל דבר בפני עצמו, אבל המכלול השלם והתמונה המלאה- נעלמת ממנו. לעומת זאת, אדם שנכנס לחדר מואר תופס ברגע אחד את התמונה המלאה, יש לו מבט אחדותי ושלם ביחס לכל מה שפרוש ונגלה לנגד עיניו, כל הפרטים והחפצים כולם מתחברים למערכת אחת שלמה.

אמירתו הראשונה של הקב"ה- "יהי אור" היא אמירה מכוננת וקריאת כיוון לבריאה כולה, ובוודאי לנו- להוסיף אור. אך מה הוא האור שנדרש מאיתנו להוסיף? וכיצד מוסיפים אותו?

פרשת השבוע פרשת בראשית

המשמעות המרכזית של הוספת אור היא הוספת אחדות. כשם שהאור הפיזי מחולל תמונה שלמה ואחדותית במקום אותו הוא מאיר, כך הוספת האור שלנו עניינה להוסיף אחדות. ובימים אלו- אחדות ישראלית. המלחמה אותה אנו נלחמים כעת היא מלחמת בני האור בבני החושך. בעוד אויבינו הנתעבים מבקשים להחשיך, ולנצל פילוג ומחלוקת בתוכנו, אנו נדרשים לשמוע למאמרו הראשון של הקב"ה- ולהיות בני אור.

הבה נמלא את תפקידנו ונוסיף אור בעולם, נרבה באחדות ונתעלה מעל כל המחלוקות, ומתוך כך נזכה לאור חדש שיאיר עלינו ה' במהרה, ונראה במהרה בניצחונם של בני האור על בני החושך.

הרב אסף הר-נוי - רב קהילת אדרת אליהו וראש בית מדרש "מבקשי פניך", גילה ירושלים