פרשת בלק: אל תקראו את הסיפור מהסוף, מאחורי כל הצלחה עומדת עבודה קשה

מצג התעתועים במדורי הכלכלה עשוי לגרום לנו לחשוב שהצלחה היא תוצאה של מזל, והיכולת להיות האיש הנכון במקום הנכון. המציאות היא הרבה יותר מורכבת | זיו אלול עם דבר תורה חדש על פרשת בלק

חדשות כיפה זיו אלול 29/06/23 10:35 י בתמוז התשפג

פרשת בלק: אל תקראו את הסיפור מהסוף, מאחורי כל הצלחה עומדת עבודה קשה
זיו אלול, צילום: טל שחר

תָּמֹת נַפְשִׁי מוֹת יְשָׁרִים וּתְהִי אַחֲרִיתִי כָּמֹהוּ.

מי לא מקנא במצליחן, ב"ווינר" שהגורל האיר לו פנים, שהוא עכשיו רוכב על פסגת ההצלחה. אדם מהצד עשוי למר לעצמו, איזה וואו, הא היה האיש המתאים במקום המדהים". והגיע הזמן לומר את זה בקול: זה יחסית נדיר. מי שמצליח, הגיע אל ההצלחה לרוב בגלל עבודה קשה, המן מאמץ, המון הקרבות, והמון קרבות אישיים שהא ניהל בתוך עצמו כדי לזכת לכבוש את הפסגה. קרבות שלא בטוח שאותו אדם מהצד היה מוכן לשאת אף הוא.

כדי להגיע להצלחה נדרשים מיומנויות אישיות גבוהות, אמונה גדולה , סביבה ומשפחה מאפשרת, יכולת וויסות רגשות, דחיית סיפוקים ועוד. אבל, כשמצלמים אותך לעמוד הראשי של מגזין יוקרתי, לא רואים את כל אלה. ראים רק אדם עם חיוך ומשרד יוקרתי מאחוריו, זה אגב נכון גם לתמונת אקזיט אופנתית. את הסוד הזה לא כולם יודעים. גם לא בלעם. הנביא הגוי שהבין מילה או שתיים ביתרונות רוחניים, אבל לא היה מוכן לעשות אף צעד לשם כך.

פרשת השבוע פרשת בלק

כשהאיש הנמוך הזה רצה לקלל את ישראל, אך נאלץ לברך אותם, הוא אומר משפט מוזר: "תָּמֹת נַפְשִׁי מוֹת יְשָׁרִים וּתְהִי אַחֲרִיתִי כָּמֹהוּ". 

מה הוא בדיוק מנסה לומר, שהוא רוצה להצטרף אל חוג העם היהודי? רבי יצחק עראמה, מגדולי ספרד בדור הגירוש, מביא את הרעיון הבא: בלעם ידע את האמת. הוא ידע שחיים רוחניים מובילים לאחרית טובה יותר, הם משלימים את האדם. מצד שני, הוא לא היה מוכן לוותר על הנאות החיים הנחותות והנמוכות ביותר. ולכן הוא מאחל לעצמו את ההישגים והמטרות הרוחניות, אבל מבלי לבצע את המאמץ הדרוש לשם כך. זוהי נחיתות, וזו דרך שסופה באבדון מוחלט.

עלינו לדעת כי רק מאמץ ועמל יובילו להצלחה, וזהו התנאי הבסיסי ביתר לשם כך, וכפי שחז"ל אמרו: "אם יאמר לך אדם: יגעתי ולא מצאתי - אל תאמין, לא יגעתי ומצאתי - אל תאמין, יגעתי ומצאתי - תאמין". זה נכון בביזנס, ביזמות, כמובן בחיים רוחניים. אף אדם לא יזכה להגיע להישגים רוחניים מבלי מאמץ ועמל. 

פרשת השבוע פרשת בלק

הסתכלות של בלעם היא הסתכלות שטחית, היא אפילו קצת "צהובה" הוא היה שיא השיאים מבחינת השגות רוחנית גבוהות, הא ידע המון, אך לא היה מוכן להקריב לשם כך שם דבר מהנוחות ומההנאות שלו. והוא תמרור אזהרה לאנושות כולה.

כשיזם או מנכ"ל רוצה לחולל שינוי ולהצליח הוא חייב לקחת בחשבון שהוא יוצא למסע, שיהיו בו עליות, ירידות, הצלחות וכשלונות. אבל הוא שם להתחלה ועד הסוף וכן בשונה מבלעם צריך הרבה הקרבות, אבל אלו בונים אותך ומחשלים לשלב הבא ולמסע היותר גדול הפנימי או החומרי שאתה עוד תעבור. אבל הכי חשוב ללמוד ליהנות מהדרך. 

הכותב הוא זיו אלול, יזם, משקיע, מנכ"ל Pery ומחבר הספר "אבות הניהול".