סגור

פרשות בהר-בחוקותי: אִם בְּחֻקֹּתַי תֵּלֵכוּ

רבי יוסף בכור שור מבאר את הקשר בין הליכה בחוקי ה' לבין ירידת גשמים ושפע ברכת הארץ בפרשת בחוקותי

הרב כרמיאל כהן
כד באייר התשפא
,
06 במאי, 2021 10:39

צילום: פלאש 90. ענת הרמוני

(ג) אִם בְּחֻקֹּתַי תֵּלֵכוּ וְאֶת מִצְוֹתַי תִּשְׁמְרוּ וַעֲשִׂיתֶם אֹתָם: (ד) וְנָתַתִּי גִשְׁמֵיכֶם בְּעִתָּם וְנָתְנָה הָאָרֶץ יְבוּלָהּ וְעֵץ הַשָּׂדֶה יִתֵּן פִּרְיוֹ: (ה) וְהִשִּׂיג לָכֶם דַּיִשׁ אֶת בָּצִיר וּבָצִיר יַשִּׂיג אֶת זָרַע וַאֲכַלְתֶּם לַחְמְכֶם לָשֹׂבַע וִישַׁבְתֶּם לָבֶטַח בְּאַרְצְכֶם: (פרק כו)

פרשתנו פותחת בברכות שזוכים להן ישראל כאשר הם הולכים בחוקי ה' ושומרים את מצוותיו. רבי יוסף בכור שור (המאה הי"ב) מבאר את הקשר בין הליכה בחוקי ה' לבין ירידת גשמים ושפע ברכת הארץ; כך הוא כותב:

אם בחוקותי תלכו ואת מצוותי תשמרו – שתעשו מה שעליכם לעשות, אף העננים והארץ והאילנות, שנבראו בשבילכם, יעשו לכם מה שעליהם לעשות; שאצוה העננים לתת גשמים בעתם, בעת הצריך, ולא מרובים יותר מדאי ולא מועטים יותר מדאי.

ונתנה הארץ יבולה – כמו שיש עליה לעשות, ועץ השדה יתן פריו.

כאשר ישראל ממלאים את התפקיד המוטל עליהם – ללכת בחוקי ה' ולשמור את מצוותיו – גם הטבע – העננים והארץ והאילנות – ממלאים את תפקידם, וישראל זוכים לשפע וברכה.

אכן ר"י בכור שור מציין לא רק את מילוי התפקיד אלא גם את אופן המילוי; כך הוא כותב בפירושו לפסוק: "וְהִשִּׂיג לָכֶם דַּיִשׁ אֶת בָּצִיר וּבָצִיר יַשִּׂיג אֶת זָרַע":

והשיג לכם דיש – וכמו שתהיו תדירים במצותי וללמוד תורתי בלא ביטול, כך תבא ברכתכם בלא הפסקה, כדכתיב: "והשיג לכם דיש את בציר", שלא יהא הפסק בין ברכה לברכה.

הפסוק מתאר מצב שבו "הדיש מרובה ואתם עסוקים בו עד הבציר, ובבציר תעסקו עד שעת הזרע" (לשון רש"י), כלומר פעילות חקלאית בלתי פוסקת בשדה ובכרם. ר"י בכור שור מציין שהפעילות הבלתי פוסקת בחקלאות היא תוצאה של פעילות בלתי פוסקת בתורה ובמצוות.

קיום המצוות ולימוד התורה מזכה את ישראל בשפע ברכות; וקיומן "בלא ביטול", בהתמדה ובלא הפסק, מזכה את ישראל בברכות תדירות "שלא יהא הפסק בין ברכה לברכה".

07.05.2021

1. הכל מתחיל ונגמר ב :"צלם אלוהים" (משה אהרון )

בס"ד.
מסעו של כל אדם בעולם
הוא בשילוש פעולות
ללכת תמיד קדימה בעולם.
שההליכה תהא צמודה תמיד
לכללים ברורים ומוכתבים [מצוות]
ולבסוף עשייה של הטוב.
של המצוות במלא
והנה אצל האדם היהודי
שילוש הפעולם כאמור
שהם "מהות של חיים"
אינם בחלל ריק .
הם בזיקה לבורא העולם
שה' הוא האלוהים.
והאדם הוא ה"צלם"
הנה כי כן לאדם היהודי
החיבור לשמיים [גשם]
הזכייה בשפע הכלכלי
והישיבה בבטחון בארץ הזאת
תלויה
בזיקה האמיצה שבין שלוש הפעולות
לבין ה' בורא העולם והאדם.
והנה בראש החוקות - חוקות ה' היא
היות אדם צלם אלוהים
והתייחסות לכל אדם - ככזה .
משל המאמר יעקב :
ראות פניך כראות פני
אלוהים.

משה אהרון

דווח על תגובה לא ראויה
07.05.2021

2. "הליכתנו" תביא הליכתו ביננו להיותינו עם אחד מול אלוהים אחד (משה אהרון )

1. בשביל שאלוהים יתהלך ביננו צריך לקיים את ראשית המשוואה - "צלם" (משה אהרון )

בס"ד.
בשביל שנזכה ונהייה ל"עם"
צריך שהאלוהים יתהלך ביננו
כ"דבק" של מישוואה
וזה יקרה רק אם כולנו
נציב ונקיים את הרישא למשוואה
של "צלם אלוהים"
דהיינו כולנו נשמש כצלם אלוהים .
תשקיך נאמן של האלוהים
הנה כי כן על מנת שנזכה סוף סוף
לתוחלת הנכספת היותנו עם אחד
אל מול אלוהים אחד.
צריך שנקיים את המסד
את חוקת החוקות
היות האדם צלם אלוהים
כאמור תשקיף נאמן ככל האפשר
לאלוהים עצמו.
מה הוא רחום......
משה אהרון

דווח על תגובה לא ראויה
כתבו תגובה
המשך באמצעות
שכחתי סיסמה
אין לך שם משתמש באתר? צור חשבון
יצירת חשבון חדש

אני מאשר את תנאי השימוש באתר

גילת בנט  צילום: אריאל זנדברג

גילת בנט, זה בשבילך, החברות החדשות שאת חייבת להכיר

קרא עוד