פותחים שולחן

לכל שאלה תשובה? לא בטוח. יוני לביא עם כמה שאלות פתוחות בעקבות פרשת השבוע

חדשות כיפה יוני לביא 05/05/10 00:00 כא באייר התשע

פותחים שולחן

שמיטה

"שֵׁשׁ שָׁנִים תִּזְרַע שָׂדֶךָ וְשֵׁשׁ שָׁנִים תִּזְמֹר כַּרְמֶךָ וְאָסַפְתָּ אֶת תְּבוּאָתָהּ. וּבַשָּׁנָה הַשְּׁבִיעִת שַׁבַּת שַׁבָּתוֹן יִהְיֶה לָאָרֶץ שַׁבָּת לַה שָׂדְךָ לֹא תִזְרָע וְכַרְמְךָ לֹא תִזְמֹר" (כה,ג-ד) - מדינת ישראל של היום היא מעצמת היי-טק, והחקלאות תופסת מקום זניח בכלכלתה. האם אתם רואים בזה בעיה? האם באופן אישי אתם חשים משיכה לעיסוק בעבודת האדמה? בעידן המודרני כאשר רוב המשק אינו חקלאי האם יש משמעות לשביתת הארץ? האם אפשר ליישם את הרעיון של השמיטה גם תחומים אחרים (עסקים, מערכת החינוך, הבריאות וכו)? כיצד?


שלום

"וְנָתַתִּי שָׁלוֹם בָּאָרֶץ" (כו,ו) - מאז תחילת המפעל הציוני ועד היום הארץ געשה ממלחמה. האם אתם מאמינים שיהיה שלום בין ישראל לעמים המקיפים אותה בעתיד הנראה לעין? מה מעכב את זה מלקרות? עד כמה נכון להתפשר ולוותר למען השלום? האם מבחינה רוחנית מצב של שלום עם הגויים המקיפים אותנו, טוב לישראל?


ישן וחדש

"וְיָשָׁן מִפְּנֵי חָדָשׁ תּוֹצִיאוּ" (כו,י) - האם אתם טיפוסים שאוהבים כל הזמן חידושים ושינויים או שמעדיפים את הישן והמוכר? האם גם בתוך עולם הדת וההלכה יש מקום לחידושים? מה טוב ומה מסוכן בזה?


התבוללות

"וַאֲבַדְתֶּם בַּגּוֹיִם וְאָכְלָה אֶתְכֶם אֶרֶץ אֹיְבֵיכֶם" (כו,לח) - יש המכנים זאת "השואה השקטה" - בקרב יהודי התפוצות יש עשרות אחוזים של התבוללות. כיצד אפשר לעצור את זה? האם הייתם מוכנים לצאת לשליחות ציונית-תורנית בקהילה יהודית בחו"ל כדי לחזק את הזהות היהודית ולהילחם במכת נישואי התערובת? האם יש מקום לקבל לקהילה יהודי שנשוי לגוי או שיש להוקיעו ולדחותו? כאשר בן הזוג שאינו יהודי רוצה להתגייר ולהינשא כדת משה וישראל ליהודי, האם יש להקל בתהליכי גיורו או בדיוק להפך?