לימוד הורים וילדים לפרשת "בהעלותך"

לכבוד שבת הרב ברוך אפרתי הכין לימוד משותף להורים וילדים בנושא פרשת השבוע. אז בואו נלמד: מדוע צריך מנורה במקדש? מה היה חטא המתאוננים? מה ההבדל בין מוציא שם רע, לשון הרע, ורכילות? ועוד

הרב ברוך אפרתי
יא בסיון התשפ
,
03 ביוני, 2020 19:05
לימוד הורים וילדים

לימוד הורים וילדיםצילום: Gershon Elinson/Flash90

מספר שאלות בנושא פרשת "בהעלותך" ללימוד משותף להורים ולילדים. לימוד מהנה.
 
שאלות

  1. ד' מצווה את אהרון להדליק את נרות המנורה במקדש- "בְּהַעֲלֹתְךָ אֶת הַנֵּרֹת אֶל מוּל פְּנֵי הַמְּנוֹרָה יָאִירוּ שִׁבְעַת הַנֵּרוֹת". מדוע צריך מנורה במקדש? האם ד' צריך שנדליק לו אור?
  2. מדוע הדלקת הנרות נקראת 'בְּהַעֲלֹתְךָ'? לאן מעלים את הנרות?
  3. "וְזֶה מַעֲשֵׂה הַמְּנֹרָה מִקְשָׁה זָהָב עַד יְרֵכָהּ עַד פִּרְחָהּ מִקְשָׁה הִיא". מה הכוונה 'מיקשה'? ומה זה מסמל?
  4. התורה מספרת על מצוות 'פסח שני'. מהו 'פסח שני'? ומי חייב לקיים אותו?
  5. ד' מצווה את משה- "עֲשֵׂה לְךָ שְׁתֵּי חֲצוֹצְרֹת כֶּסֶף". באילו אירועים חצררו בחצוצרות?
  6. מחנה דן נסע בסוף המחנה- "וְנָסַע דֶּגֶל מַחֲנֵה בְנֵי דָן מְאַסֵּף לְכָל הַמַּחֲנֹת". מדוע דוקא שבט דן היה המאסף?
  7. יתרו חותן משה רוצה לשוב לארצו, אך משה מפציר בו להשאר- "אַל נָא תַּעֲזֹב אֹתָנוּ". מדוע חשוב למשה שיתרו יישאר עם ישראל במדבר?
  8. "וַיְהִי בִּנְסֹעַ הָאָרֹן וַיֹּאמֶר מֹשֶׁה: קוּמָה ד' וְיָפֻצוּ אֹיְבֶיךָ וְיָנֻסוּ מְשַׂנְאֶיךָ מִפָּנֶיךָ" – מתי אנו אומרים את הפסוק הזה? האם לד' יש אוייבים ושונאים?!
  9. מה היה חטא המתאוננים, ומה היה חטא המתאווים?
  10. תארו שלוש תכונות של המן אשר ירד במדבר- היכן ירד, כמה ירד, ומה היה טעמו. האם היתה ברכה מיוחדת לפני שאכלו את המן?
  11. אהרון ומרים דיברו לשון הרע על משה- "וַתְּדַבֵּר מִרְיָם וְאַהֲרֹן בְּמֹשֶׁה עַל אֹדוֹת הָאִשָּׁה הַכֻּשִׁית אֲשֶׁר לָקָח". וכי אהרון ומרים חשבו שיש בעיה עם צבע עור שחום? מה הפריע להם? 
  12. כיצד הגיב ד' למעשי אהרון ומרים?
  13. פינת ההלכה- הגדירו את שלושת המושגים: מוציא שם רע, מדבר לשון הרע, הולך רכיל. מה ההבדל ביניהם?

תשובות

  1. מסבירה הגמרא במנחות (פו:)- "לאורה אני צריך? והלא כל ארבעים שנה שהלכו ישראל במדבר לא הלכו אלא לאור ד'? אלא עדות היא לכל באי עולם שהשכינה שורה בישראל". המנורה היא סמל לכך שהאור של ד' נמצא בישראל
  2. שתי תשובות ברש"י- "על שם שהלהב עולה, כתוב בהדלקתן לשון עליה, ועוד- שמעלה היתה לפני המנורה שעליה הכהן עומד ומטיב". א.שלהבת הנר עולה בהדלקה. ב.יש מעלה (-מדרגה) לפני המנורה. ומכאן לשון 'בהעלותך'.
  3. מיקשה=עשויה מחתיכת זהב אחת. זה מסמל שכל ישראל הם עם אחד. למרות שיש אנשים שונים, כמו שיש קנים שונים למנורה
  4. מי שהיו טמאים ולא יכלו להקריב קרבן פסח במועדו, הקריבו לאחר חודש, כשהיו טהורים. זה נקרא 'פסח שני'
  5. בארבעה מועדים תקעו בחצוצרות- לכינוס העדה, לקראת יציאה למסע, בחגים ולפני יציאה לקרב
  6. הסביר רש"י בשם הירושלמי- "לפי שהיה שבטו של דן מרובה באוכלוסין היה נוסע באחרונה וכל מי שהיה מאבד דבר היה מחזירו לו". שבט דן היה גדול ולכן הם היו אחראים על איסוף האבידות של כל השבטים מאחורה
  7. רש"י הביא שלושה טעמים- א.עם ישראל אהב אותו כי הוא היה גר. ב.כדי שלא יאמרו שהוא הצטרף רק כדי לזכות בנחלה בא"י, ועכשיו שרואה שלא תהיה לו, הוא הולך. ג.כדי שיעזור בניהול העם והדרך
  8. בפתיחת ארון הקודש. אוייבי ושונאי ישראל הם אוייבי ד' – "שכל השונא את ישראל שונא את מי שאמר והיה העולם" (רש"י)
  9. מתאוננים: רש"י- "אמרו אוי לנו...שלא נחנו מענוי הדרך". מתאוים: התאוו לאכול בשר, דגים וירקות ולא רק מן מהשמים
  10. המן ירד קרוב לצדיקים ורחוק ממגורי הרשעים, בימות השבוע בבוקר ולא בשבת, וטעמו היה לפי הרצון של כל אחד שאכל. לדעת ר' יוסף חיים ברכו על המן "ברוך הממטיר לחם מן השמים"
  11. כמובן אין שום בעיה בצבע עור שחום, ולא על כך דיברו אהרון ומרים. רש"י הסביר שהאשה השחומה היא ציפורה, שהיתה יפה לגמרי, כמו שאשה כושית היא שחומה לגמרי. בנוסף, מן הסתם ציפורה היתה שחומה שכן היא הגיעה ממדין. מרים ואהרון כעסו על משה שגירש את ציפורה אשתו
  12. ד' נזף באהרון ובמרים, ונתן צרעת במרים
  13. שם רע- דיבור רע ושקר על אחר. לשון הרע- דיבור רע ואמת על אחר. רכילות- הפצת שמועות לא רעות ונכונות על אדם אחר

עוד אין תגובות, היו הראשונים להגיב!
כתבו תגובה

המשך באמצעות

שכחתי סיסמה
אין לך שם משתמש באתר? צור חשבון

יצירת חשבון חדש

אני מאשר את תנאי השימוש באתר

 צילום: דו"צ

צה"ל חנך כנף חדשה - כנף הכוחות המיוחדים של חיל האוויר

קרא עוד